۲۱ آبان ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۷۹۷۳۷۱

برگزاری صد و پنجمین جلسه کمیسیون علمی تربیتی شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در قم

برگزاری صد و پنجمین جلسه کمیسیون علمی تربیتی شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در قم
استفاده از هوش مصنوعی در فعالیت های علمی باید با توجه به فرصت ها و تهدیدات، نوع پژوهش، روش و گستره بهره برداری، کنترل و ارزیابی تحقیقات و نوع هوش مصنوعی استفاده شده، برنامه ریزی شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در یکصد و پنجمین جلسه کمیسیون علمی تربیتی شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی که سه شنبه در قم برگزار شد.

محققان و اساتید حوزه و دانشگاه با بررسی پیش نویس «سیاست ها، مقررات و دستورالعمل های استفاده از هوش مصنوعی مولد در فعالیت های علمی»، بر شناخت انواع هوش مصنوعی، مبانی نظری و الگوریتم هایی که بر پایه آن این ابزار فعالیت می کند تاکید کردند.

در این نشست ضرورت شفافیت در استفاده از هوش مصنوعی، اعتبارسنجی و تبیین پذیر بودن و آسیب زا نبودن برای انسان در جهت کاهش اراده و خلاقیت بعنوان برخی نکات مهم در بهره مندی از هوش مصنوعی در فعالیت‌ها علمی نام برده شد.

توجه به آسیب های هوش مصنوعی از جمله سوگیری های آن، کاهش فهم دقیق در یادگیری، تاثیرپذیری از هوش مصنوعی، نگاه به عنوان ابزار و دستیار برای یک محقق در کارهای علمی و  تعیین سطح برای استفاده از هوش مصنوعی از دیگری مواردی بود که در این بحث مورد توجه قرار گرفت.

محققان و اساتید شرکت کننده در نشست نداشتن روش اجرایی، عدم توازن میان فرصت ها و تهدیدات، نداشتن سیستم ارزیابی و نظارت، عدم توجه به عدالت در به کارگیری هوش مصنوعی، نداشتن نگاه جامع به هوش مصنوعی، عدم توجه به فرایند پژوهش و  نقش داوران و ارزیابان در فعالیتهای پژوهشی را به عنوان برخی نکات ضعف پیش نویس سیاست ها و مقررات و دستورالعمل های استفاده از هوش مصنوعی در فعالیت‌های علمی مطرح کردند.

ارسال نظرات