۰۲ آذر ۱۴۰۴ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۷۹۸۳۷۶
جوکار:

الگوریتم‌های رسانه‌ای مسیر سیر انفسی و آفاقی را در عصر هوش مصنوعی هموار می‌کنند

الگوریتم‌های رسانه‌ای مسیر سیر انفسی و آفاقی را در عصر هوش مصنوعی هموار می‌کنند
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات، بر ضرورت بهره‌گیری عملی از ظرفیت‌های فلسفی و فرهنگی در فضای مجازی و رسانه‌های نوین تاکید کرد و گفت: الگوریتم‌های رسانه‌ای به ابزاری برای سیر انفسی و آفاقی تبدیل شده اند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در هفتمین پیش‌نشست همایش «دین، فرهنگ و فناوری» که با موضوع «فارابی فیلسوف ارتباطات و فرهنگ؛ برای عصر هوش مصنوعی چه سخنی دارد؟» صبح امروز در دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام برگزار شد، عمار جوکار، دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات، به نکات مهمی درباره ظرفیت‌های فلسفی و رسانه‌ای در عصر فناوری پرداخت.

وی با تأکید بر این‌که در قرآن کریم به سیر در انفس و افاق رهنمون شده‌ایم، اظهار داشت: امروز الگوریتم‌های رسانه‌ای و فضای مجازی باید به عنوان ابزاری برای سیر انفسی و آفاقی مورد استفاده قرار گیرند، اما متأسفانه ما به خوبی از این ظرفیت بهره‌مند نشده‌ایم و میراث معنوی و فرهنگی خود را به نحو شایسته‌ای به کار نمی‌بریم.

جوکار همچنین به اهمیت رویکرد اعدادی و الگوریتمی در هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: درک هوش مصنوعی نباید صرفاً بر کلمات مبتنی باشد بلکه باید به ساختار عددی و الگوریتمی آن توجه ویژه‌ای داشت تا بتوانیم بهتر از این فناوری بهره ببریم.

وی در ادامه با انتقاد از ضعف استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و فلسفی در عرصه رسانه‌های نوین، خواستار بازنگری و بهره‌گیری عملی از آموزه‌های کهن در جهت تقویت فهم رسانه‌ای و فرهنگی جامعه شد.

این پیش‌نشست بخشی از همایش بزرگ «دین، فرهنگ و فناوری» است که در دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام با هدف بررسی پیوندهای عمیق میان فلسفه اسلامی، فرهنگ و تکنولوژی‌های نوین از جمله هوش مصنوعی برگزار می‌شود.

مهدی الهی

ارسال نظرات