رهبر معظم انقلاب سرمایهگذاری ویژهای بر دانشجویان دارند
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، سید محمدحسین موسویفرد، دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی و دبیر میز پاکستان مؤسسه بینالمللی جوانان عصر انقلاب اسلامی، در نشست «گامی علمی برای ایرانی قوی» با موضوع ظرفیتهای علمی در بیانیه گام دوم انقلاب که با حضور تشکل های مختلف دانشجویی در خبرگزاری رسا برگزار شد، با تبیین جایگاه دانشجو در بیانیه گام دوم انقلاب و ویژگیهای آن در اندیشه رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب سرمایهگذاری ویژهای بر قشر دانشجو دارند و وقتی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را مطالعه میکنیم، احساس میشود خطاب اصلی بسیاری از بخشهای آن دانشجویان هستند. نخستین ویژگی آن، جمعیت جوان و تحصیلکرده کشور است که یک ظرفیت فوقالعاده و شگفتانگیز به شمار میآید؛ به گونهای که در متن بیانیه نیز به وجود حدود ۱۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالی اشاره شده و این ظرفیت میتواند موتور محرک پیشرفت کشور باشد.
وی ادامه داد: ویژگی دوم، استعداد علمی بالاست که در دانشجویان وجود دارد و طبیعتاً در بسیاری از اقشار دیگر به این شدت دیده نمیشود و کشور ما از این حیث از متوسط جهانی بالاتر است. سومین ویژگی، روحیه انقلابی و جهادی دانشجو است که میتوان گفت یک خصوصیت منحصر به فرد در کشور ماست؛ چراکه در بسیاری از کشورهای جهان، فعالیت جهادی و حل مسائل کشور با نگاه ایثارگرانه و مسئولانه نه تعریف شده و نه تجربه شده است. بسیاری از بحرانهای کشور در دهههای مختلف از جمله سالهای دفاع مقدس تا امروز با همین روحیه جهادی مدیریت و برطرف شده است.
موسویفرد به ویژگی خلاقیت و نوآوری دانشجو اشاره کرد و گفت: این خلاقیت میتواند منجر به شکلگیری دستاوردهای علمی، فرهنگی و اجتماعی شود و از این رو، دانشجو نقش مؤثر و تعیینکنندهای در آفرینشهای نوین دارد. آخرین ویژگی، توانایی مدیریتی است که ظرفیت ویژهای در دانشجویان محسوب میشود و لازم است این توان در عرصههای مختلف اجرایی و مسئولیتهای اجتماعی به کار گرفته شود؛ این ظرفیت مدیریتی امروز نیازمند میدان دادن، اعتماد و بهکارگیری در مناصب تصمیمسازی کشور است.
وظایف دانشجو در سه عرصه: علمی، سیاسی و فرهنگی
دبیر میز پاکستان مؤسسه بینالمللی جوانان عصر انقلاب اسلامی به تبیین عرصه های نقش آفرینی دانشجو پرداخت و تصریح کرد: در حوزه علمی، دانشجو باید پیشگام عرصه علم، پژوهش و عبور از مرزهای دانش باشد؛ چراکه امروز یکی از اصلیترین مؤلفههای قدرت کشورها، علم و فناوری است و عرصه نبرد میان کشورها به حوزههایی چون هوش مصنوعی، نانو، لیزر و فناوریهای نوین کشیده شده است. در بیانیه نیز ذکر شده که ایران از نظر ظرفیتهای استفادهنشده علمی، رتبه نخست را دارد و رهبر انقلاب تأکید دارند مسیر کسب ثروت باید از طریق تبدیل علم به فناوری و حرکت از اقتصاد مبتنی بر منابع خام به اقتصاد دانشبنیان دنبالشود؛ موضوعی که در اسناد بالادستی از جمله سند علمی ۱۴۰۴ نیز آمده است.
وی افزود: دومین وظیفه علمی دانشجو، مقاومت در برابر فشارها و تحریمهای علمی دشمن است؛ چراکه کشور ما به دلیل هویت و مواضع مستقل خود همواره با تحریمهای گوناگون مواجه بوده و دانشجو نباید در این فضا دچار یأس شود. رهبر انقلاب بارها تأکید کردهاند که امید، موتور پیشران حرکت جامعه و عامل جلوگیری از مهاجرت نخبگان است و بدون امید، جریان پیشرفت متوقف میشود. دانشجو باید بداند که تحریم علمی در کشور ما جزئی از واقعیت میدان است و باید با روحیه مقاومتی و اعتماد به نفس ملی با آن مواجه شود.
موسویفرد در ادامه با اشاره به وظایف سیاسی دانشجو بیان کرد: در حوزه سیاسی، نخستین وظیفه دانشجو، حفظ استقلال و عزت ملی، مرزبندی روشن با جریانهای سلطه و حضور فعال در عرصههای ملی است. دومین وظیفه، مسئولیتپذیری در مدیریت و اجراست؛ همانطور که ظرفیت مدیریتی در دانشجو شناخته شده، این توان باید در عرصه اداره کشور نیز به کار گرفته شود. سومین وظیفه سیاسی، تبیین و بازتاب دستاوردهای انقلاب اسلامی است؛ به ویژه در حوزههای علمی، فرهنگی و سیاسی که دانشجو باید این دستاوردها را در داخل و خارج از کشور منعکس کند. چهارمین وظیفه سیاسی، حمایت از مستضعفان و آزادیخواهان جهان است که یکی از اصول بنیادین انقلاب اسلامی به شمار میرود و رهبر انقلاب در پیام خود به دانشجویان خارج از کشور نیز بر آن تأکید کردهاند.
وی در ادامه درباره نقش فرهنگی ـ اجتماعی دانشجو تصریح کرد: نخستین وظیفه، ترویج ارزشهای انقلابی و دفاع از نظریه نظام انقلابی است. انقلاب اسلامی نقد را میپذیرد اما هرگز از اصولی که با ایمان دینی مردم گره خورده عقبنشینی نمیکند. رهبر انقلاب تأکید دارند میان جوشش انقلابی و نظم اجتماعی هیچ تضادی وجود ندارد و تلاش جریانهای خارجی برای خلط میدان مطالبهگری با بینظمی اجتماعی یک فریب ادراکی است. وظیفه دوم، مبارزه با فساد و تلاش برای تحقق عدالت است؛ موضوعی که در بیانیه تصریح شده که عدالت و مبارزه با فساد دو مسئله مکمل یکدیگرند و دانشجو باید در این میدان مطالبهگری هوشمندانه داشته باشد.
دبیر میز پاکستان مؤسسه بینالمللی جوانان عصر انقلاب اسلامی در پایان گفت: سومین وظیفه فرهنگی دانشجو، پاسداری از هویت اسلامی ـ ایرانی و مقابله با ترویج سبک زندگی غربی است. دانشجو باید الگوی زندگی مبتنی بر معنویت و اخلاق را ترویج و گفتمانسازی کند و به عنوان پیشران عرصه فرهنگی و اجتماعی ایفای نقش داشته باشد. تداوم گفتمانسازی در این حوزه، آینده هویتی نسلها را تعیین میکند و دانشگاه میتواند پایگاه اصلی تحقق آن باشد.