انقلاب اسلامی آغازگر عصر جدیدی در جهان است
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجتالاسلام احمد حسین شریفی، رئیس دانشگاه قم، در همایش علوم انسانی اسلامی که به همت پژوهشگاه علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم و با همکاری موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی قم و دیگر مجموعه ها برگزار شد، پیرامون انقلاب اسلامی و ضرورتهای آن در دنیای امروز، تاکید کرد: از زمان صدور بیانیهی گام دوم انقلاب اسلامی کارشایسته و ویژهای در حوزه تبیین فرهنگسازی و عملیاتیسازی آن، صورت نگرفته است.
وی افزود: بخش اولی که حضرت آقا در بیانیه به آن اشاره دارند این است که انقلاب اسلامی را آغازگر عصر جدیدی در جهان توصیف میکنند، چرا که دین و دنیا را در کنار یکدیگر مطرح میسازد. در حقیقت، انقلاب اسلامی نهتنها به تغییر در ساختارهای سیاسی و اجتماعی پرداخته، بلکه پایهگذار یک دگرگونی عمیق در نحوه نگاه انسانها به رابطه دین و زندگی روزمره شده است. این نگاه، که در آن دین نه به عنوان یک مسأله خصوصی و حاشیهای، بلکه به عنوان یک جزء بنیادین در تمام ابعاد جامعه مطرح میشود، اساساً نقض فرضیههایی است که در سایر انقلابها و نظامهای مدرن شکل گرفتند.
شریفی در ادامه به مقایسه انقلاب اسلامی با انقلابها و نظامهای مدرن پیش از آن پرداخت و اظهار داشت: تمام انقلابها و نظامهای مدرن که پیش از انقلاب اسلامی به وجود آمدهاند، بر اساس اومانیسم شکل گرفتهاند. این نظامها با اختلافات و درگیریهای فراوانی همراه بودهاند؛ مانند دو جنگ جهانی که میلیونها قربانی به جا گذاشت. اما این درگیریها و اختلافات در هر دو جریان، در چارچوب اومانیسم مطرح میشود و در نهایت یک نقطه مشترک دارند: اینکه دین در هیچکجای جامعه بشری و مدیریت اجتماعی جایی ندارد. این موضوع در حالی است که انقلاب اسلامی نهتنها دین را از عرصههای اجتماعی حذف نکرده، بلکه آن را در مرکز توجه قرار داده و تمام ساختارهای اجتماعی را بر مبنای اصول دینی بنا کرده است.
وی افزود: در چنین روزگاری که جهان تحت تاثیر بحرانها و جنگهای جهانی در چارچوب اومانیسم قرار داشت، انقلاب اسلامی به میدان آمد و با همه تهدیدها، تحریمها و بحرانها، در تمام ابعاد وجودی خود در حال پیشرفت است. این چهارچوبشکنی، که در انقلاب اسلامی مشاهده میشود، سبب میشود که این انقلاب به عنوان یک پدیده منحصر به فرد در تاریخ معاصر جهان شناخته شود. انقلاب اسلامی به معنای واقعی کلمه یک عصر جدید را در جهان آغاز کرد، عصری که در آن دین به عنوان یک عامل بنیادین و راهبردی در تمام جوانب زندگی اجتماعی و سیاسی مطرح میشود.
شریفی سپس به مصاحبه امام خمینی در نوفللوشاتو اشاره کرد و اظهار داشت: خبرنگار روزنامه تایمز از امام خمینی سوال میکند و امام در پاسخ به این سوال که اعتقادشان چیست، میفرمایند: «اعتقاد من و همه مسلمانان آن چیزی است که در قرآن آمده است و آن اصل توحید است. اصل توحید به ما میآموزد که انسان تنها در برابر حق باید تسلیم باشد و حق هیچگاه تسلیم انسان دیگری نمیشود، مگر اینکه تسلیم در برابر او، تسلیم در برابر خدا باشد.»
رئیس دانشگاه قم با اشاره به این که این سخنان امام خمینی به وضوح مبانی متفاوت اسلام و تمدن غربی را روشن میسازد، اظهار داشت: این بیان امام خمینی به روشنی مبانی اصیل و بنیادین مغایر با تمدن غربی را تبیین میکند. در حالی که در غرب انسانمحوری و فردگرایی غالب است، در اسلام به وضوح خدامحوری به عنوان اصلیترین مبنا معرفی میشود. این تفاوت بنیادین، نه تنها در اندیشههای دینی، بلکه در ساختارهای اجتماعی و سیاسی نیز به چشم میآید. این ریشه ای ترین نقطه درمقابل تمدن غربی است یعنی خدامحوری در برابر انسان محوری.
وی ادامه داد: بازخوانی اندیشه امام خمینی روشنی بخش و نشاندهنده اختلافات عمیق در زمینهسازی فکری و فلسفی است که غرب برای اداره جوامع اسلامی در نظر دارد. در واقع، انقلاب اسلامی در استمرار جریان حرکت انبیاء، دین را از جایگاه یک نهاد اجتماعی به جایگاهی فراتر از سایر نهادها ارتقا داد. امام خمینی با تاکید بر این که جامعه اسلامی باید با قوانین و سیاستهای اسلامی اداره شود، مفهوم تازهای از حکومت اسلامی را معرفی کرد. این بدان معناست که تمامی نهادهای اجتماعی باید در سایه حاکمیت دین تحقق یابند.
حجت الاسلام شریفی با تاکید بر اهمیت تغییر در علوم انسانی و ضرورت اسلامیسازی این علوم، گفت: اگر به دنبال تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی هستیم، چارهای جز تمرکز بر علوم انسانی اسلامی نداریم. بسیاری از مشکلات و نقاط ضعف موجود در جامعه ما به دلیل استفاده از علوم انسانی سکولار و غربی است که هیچ تناسبی با مبانی فکری و دینی ما ندارد. باید این مسئله را در نظر بگیریم که علوم انسانی، بهویژه در حوزههای اجتماعی، باید بر اساس اصول و آموزههای اسلامی طراحی و بازسازی شوند.