۰۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۸۱۶۲۴
ظهور آغازی دوباره (27)؛

پژوهشگر عرصه مهدویت: قانون‌گریزی‌‌ و اباحی‌گری‌ در عصر ظهور جایی ندارد

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر عرصه مهدویت با مقایسه میان آزادی غربی و آزادی اسلامی، گفت: کوتاهی در حقوق بندگان خدا در عصر ظهور، با قاطعیت حکومت مهدوی روبه‌رو خواهد شد.
امام مهدي ع
حجت الاسلام محمدی منفرد، پژوهشگر گروه علمی مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: آزادی مفهومی است که در طول حیات بشری با تحولات و فراز و نشیب‌های بسیاری روبه‌رو بوده و در بیشتر اوقات مورد سوء استفاده امیال بشری قرار گرفته و به‌ویژه در مغرب‌زمین هم‌چون ابزاری به منظور نیل به هواهای نفسانی و مقاصد سود جویانه واقع شده است.

وی بیان داشت: از منظر استاد مطهری‌، غرب، ریشه و منشأ آزادی را تمایلات و خواسته‌های انسان می‌دانند و از نظر فلاسفه غرب، انسان موجودی است دارای یک سلسله خواست‌ها و می‌خواهد این‌چنین زندگی کند که همین تمایلات منشأ آزادی عمل او خواهد بود.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت اومانیست‌ها با تأکید بر خود‌مختاری و خود‌رأیی انسان، بر این باورند که انسان، آزاد به دنیا آمده است و حق گزینش دارد و از هر قید و بندی رها است. بنابراین، خود، باید سرنوشت خویش را رقم زند؛ زیرا او به کمک خرد، می‌تواند حقوق و اختیارات خویش را تعیین نماید. در نتیجه، هیچ نیازی به تعیین تکلیفی از ماورای مرزهای طبیعی و فیزیکی ندارد. از این رو، چون دین و ارزش‌های دینی با آزادی و اختیار بی قید و شرط انسان در ستیز هستند، بایستی از صحنة زندگی این جهانی بشر حذف شوند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اظهار کرد: انسان‌گرایان گاه به چنین تلاش‌هایی دست می‌زدند و راه حل‌هایی مشابه را تکرار می‌کردند، اما آن‌چه ایشان به وجود آورند، اراده آزاد به معنای امری تفکیک ناپذیر از طبیعت و اراده بشر نبود، بلکه اراده آزادی بود که دست یابی به ظرفیتی، جهت دگرگون کردن انسان و دنیای او را میسر می‌ساخت.

این استاد حوزه و دانشگاه اذعان کرد: اسلام که حقیقت انسانی را آن‌گونه که شایسته است شناخته است نیک می داند که آزادی مطلق انسان مسلخی برای ذبح همه فضیلت ها و ارزش های انسانی او است از این روی در عین حال که انسان را فردی آزاد می‌داند حد و مرزهایی را برای آن برمی‌شمرد که سعادت و بازیابی حقیقت آدمی تنها در آن صورت محقق می گردد و شاهد تبلور آزادی حقیقی در دولت مهدوی هستیم که کمال بشری را هدف قرار داده است.

وی گفت: در عصر ظهور، در چارچوب رابطه انسان با جامعه و حکومت، قانون‌گریزی‌ها، عنادورزی‌ها و اباحی‌گری‌ها به شکلی گسترده رخت برمی‌بندد. در نتیجه، آزادی‌های اجتماعی در حیطه شریعت محدود می‌‌شود؛ زیرا از دیدگاه اسلام، مرز آزادی تا جایی است که به حقوق دیگران تجاوز نشود و با آنها در تزاحم نباشد. از آن‌جا که تحقق حکومتی عادلانه تنها با رعایت حقوق همگان و اجابت دادخواهی مظلومان و قضاوت‌های عادلانه و رعایت شدن اصل برابری در همه عرصه‌ها میسر می‌شود، کمتر کسی در آن عصر از رعایت حقوق بندگان خدا و تلاش برای هم‌زیستی با آنان کوتاهی می‌کند؛ زیرا این کوتاهی‌ها با قاطعیت حکومت عدل مهدوی روبه‌رو خواهد شد.

محقق عرصه مهدویت با بیان این‌که، آزادی باید با نظام و قانون شریعت اسلامی سازگار باشد، ادامه داد: حضرت مهدی‌(عج) و کارگزاران ایشان با اقسام آزادی هایی همانند آزادی جنسی و آزادی برخوردهای اجتماعی غلط به شدت برخورد می‌کنند و بر خلاف اندیشه اومانیستی، چنین فاسدانی در جامعه جایگاهی نخواهند داشت که اجرای حدود تعطیل‌شده و تعزیرات الهی به شکل گسترده و کامل، بیان‌گر این مطلب است.‌/909/ت302/س
ارسال نظرات