۱۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۸۲۶۳۹
مسؤول امور مبلغان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی:

ایجاد تناسب میان عرضه و تقاضا در عرصه تبلیغ نیازمند تغییر زیرساخت‌های حوزه است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول امور مبلغان اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت تشکیل شورای عالی تبلیغ گفت: ساختار تشکیلاتی حوزه باید با برنامه ریزی دقیق و تغییر زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری بسترهای لازم جهت تحقق این امر را فراهم کند.
اعزام مبلغ، تبليغ
حجت الاسلام علی کریمپور، مسؤول امور مبلغان اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد به تشریح اقدامات تبلیغی این مرکز در آستانه ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: با توجه به هجمه و توطئه دشمن در زمینه ادیان و فرق نوظهور و فضای سایبر و لزوم ارتقاء سطح معلومات سیاسی اجتماعی مبلغان، همایش علمی ـ کاربردی طلایه داران هدایت به طور مشترک از سوی دفتر و سازمان تبلیغات اسلامی با حضور اساتید برجسته کشوری به مدت دو روز در مشهد برگزار شد.

وی، شگردهای تبلیغی ادیان و فرق، فضای مجازی و مبلغان، اولویت های تبلیغی،جایگاه مرجعیت دینی و مبلغان و اخلاق تبلیغی در قرآن و سیره معصومین(ع) را از موضوعات مورد بحث در این همایش ذکر کرد و افزود: لازم است مبلغان با تجهیز به دانش روز شد از فرصت طلایی تبلیغی ماه رمضان استفاده کافی را برده و اطلاع رسانی خوبی به جامعه داشته باشند تا شگردهای دشمنان خنثی شود.

حجت‌الاسلام کریمپور با بیان اینکه اعزام مبلغان ماه رمضان این استان از 15 تا 19 مردادماه انجام خواهد شد اظهار داشت: امسال در مجموع بیش از 2500 تن از مبلغان (شامل 200مبلغ خواهر و 2300مبلغ برادر) از سوی مراکز مربوطه در مشهد به مناطق مختلف استان های خراسان رضوی، جنوبی، شمالی، سیستان و بلوچستان و یزد اعزام می شوند.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد 155 مبلغ جوان در مناطق محروم این استان ها به تبیین ارزش های الهی، بیان احکام و تفسیر و اخلاق می پردازند تصریح کرد: کتاب ره توشه تبلیغی نیز به منظور تغذیه فکری مبلغان در اختیار آنان قرار می گیرد.

مسؤول امور مبلغان اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضویبا بیان اینکه نظارت جدی بر عملکرد مبلغان صورت می گیرد گفت: برای هر سی مبلغ اعزامی به هر شهرستان یک ارزیاب ویژه وجود دارد که عملکرد آنان را با توجه به ملاک های میزان جذب جوانان، ایجاد وحدت، بیان قالب نو در اندیشه های دینی  ارزیابی می کند، از سال آینده نیز جهت ارتقاء سطح ارزیابی سامانه ای بدین منظور راه اندازی می شود.

 وی با اشاره به اینکه اعزام مبلغ غالبا به روستاها و بخش هاست در پاسخ به این سوال که بومی سازی تا چه حد در اعزام مبلغان مورد توجه قرار می گیرد خاطرنشان کرد: این مساله که مبلغان در مناطق بومی خود بیشتر با زبان و فرهنگ مردم آشنا هستند امر مهمی است، در اعزام های کوتاه مدت که در مناسبت های تبلیغی هفده یا بیست گانه انجام می شود بحث بومی و غیربومی کمتر اعمال می شود اما در اعزام بلندمدت تا حد امکان و بسته به نیازهای تبلیغی منطقه این مساله لحاظ می شود.

حجت الاسلام کریمپور با بیان اینکه خراسان رضوی در سطح کشور یکی از پتانسیل های بسیار قوی در عرصه اعزام مبلغان به صورت بلندمدت به شمار می رود گفت: هم اکنون 450 مبلغ از خراسان رضوی و بیش از سه هزار مبلغ از سراسر کشور به همراه خانواده هایشان در روستاها و مناطق محروم به دو شکل هجرت و استقرار مشغول خدمت هستند که شاخص خوبی است اما مطلوب نیست که امید است با افزایش اعتبارات و ایجاد تناسب میان مبلغان و نیازهای جامعه به سطح مطلوب دست یابیم.

وی افزود: این اعزام از برکات بسیار خوبی برخوردار بوده است به گونه ای که در ارزیابی های میدانی میزان تأثیرگذاری حضور روحانیان بر کاهش شاخص های بزهکاری بسیار محسوس است.

مسؤول امور مبلغان اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در خصوص راهبردهای تبلیغی این مرکز جهت مقابله با جنگ نرم گفت: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، یکی از دغدغه های اصلی ما این است که شرایط آگاه سازی اقشار تأثیرگذار برجامعه همچون مبلغان و آشنایی آنان با شگردهای تبلیغی دشمن خصوصا در فضای سایبر را فراهم کنیم تا در تبلیغ خود بتوانند زمینه های ایجاد وحدت و همدلی میان اقشار جامعه و مسوولان نظام را ایجاد کنند.

وی ادامه داد: استان خراسان به جهت دارابودن حوزه علمیه قوی و غنی نسبت به سایر استان ها از پتانسیل بالای تبلیغی برخوردار است و تاکنون توانسته علاوه بر پاسخگویی به نیاز استان به خارج استان هم اعزام داشته باشد اما در سطح کشوری هنوز مبلغان موجود از نظر کمی پاسخگوی نیاز جامعه نیستند.

حجت‌الاسلام کریمپور با تأکید براینکه متولیان فرهنگی و دینی جامعه باید به فکر متناسب سازی نیاز جامعه و مبلغان باشند ابراز داشت: تشکیل شورای عالی تبلیغ که از دغدغه های رهبری نیز هست از موثرترین راه های برقراری تناسب کیفی و کمی میان خروجی های حوزه علمیه و نیازهای تبلیغی جامعه به شمار می رود .

وی ادامه داد: ساختار تشکیلاتی حوزه باید با برنامه ریزی دقیق و حمایت دولتمردان و دلسوزان نظام بسترهای لازم برای تحقق این مهم را فراهم کند، تغییر در زیرساخت های حوزه هم در بخش سخت افزاری و هم نرم افزاری نیازمند حمایت بی دریغ دولتمردان است ./930/ت301/ص
ارسال نظرات