روزه سبب تقویت اراده انسان میشود
حجتالاسلام حسن توحیدی، استاد حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به دیدگاه اسلام درباره روزه و تفاوت آن با دیگر ادیان با بیان اینکه خداوند متعال در سوره بقره میفرماید «روزه بر شما واجب شد همچنانکه بر امتهای قبل از شما واجب شد» اظهار داشت: از این آیه میفهمیم که روزه در امتهای قبل واجب بوده، اما در قرآن بیان نشده که خصوصیات روزه گذشتگان به چه صورت بوده است.
وی با بیان اینکه خداوند روزه را بر انسانها واجب کرده و در روایات هم تأکید شده که روزه آثار فراوانی دارد، افزود: خداوند متعال میفرماید «روزه را بر شما مانند انسانهای پیشین واجب کردم تا تقوا پیشه کنید».
حجتالاسلام توحیدی با اشاره به اصل کلمه تقوا آن را به معنای نگهداشتن خویش و خود کنترل کردن معنی کرد و با بیان اینکه روزه سبب تقویت اراده انسان میشود، گفت: انسان همواره میل به خوردن، آشامیدن و پیگیری مسائل غریزه جنسی پیدا میکند که اگر سالی یک ماه را توسط روزه به مخالفت با این موارد برخیزد، ارادهاش در انجام ندادن و ترک کردن کاری که مایل است، تقویت میشود.
وی خاطرنشان کرد: روزه اراده بسیاری از مردم را تقویت میکند و این در حالی است که سلامتی جسم را هم تضمین خواهد کرد.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان با روزه طعم گرسنگی، تشنگی و طعم خواستن و نتوانستن را احساس میکند و بیشتر میتواند به یاد فقرا و نیازمندان باشد، گفت: براساس روایات روزهدار با روزه خود در گرسنگی و تشنگی شدید، یاد قیامت کند و بداند انسانهایی که رعایت مسائل تقوا و دینی را در دنیا نکرده و به فکر نیازمندان نبودهاند از گرسنگی و تشنگی روز قیامت بینصیب نخواهند بود.
وی از اخلاص به عنوان یکی از نکات مهم روزه یاد کرد و با بیان اینکه اخلاص شرط قبولی همه عبادات است، اظهار داشت: روزه از عبادتهایی است که حتماً با اخلاص انجام میشود، چرا که انسان نمیتواند در انجام این فریضه ریا کند و تنها آن را خالص و برای خدا انجام میدهد.
حجتالاسلام توحیدی همچنین به پاداش روزه اشاره کرد و آن را تنها به وسیله خدا دانست و گفت: روزه برای خداوند است و پاداش اصلی آن نیز تنها به عهده خداوند است به طوری که حضرت حق در این خصوص لقای خود را پاداش فرد روزهدار قرار داده است.
وی با بیان اینکه زمانهای ویژهای مثل شب قدر در ماه رمضان در دیگر ادیان هم وجود دارد، گفت: براساس آیه قرآن که درباره شب قدر است، خداوند قرآن را در شب قدر نازل کرده و از ظاهر مطلب اینگونه استنباط میشود که شب قدری وجود داشته و قرآن در آن شب نازل شده است.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ابراز داشت: شب قدر شبی است که مقدرات انسانها در آن تقدیر و تعیین میشود و این مقدرات تنها مخصوص مسلمانان نیست و در امتهای قبل هم مقدرات الهی وجود داشته است، از اینرو شب قدر در همه سالها و در همه امتها و برای همه بوده است. اما این سؤال مطرح است که آیا همین شب قدری که برای امت اسلام است برای همه بوده که به این امر در آیات و روایات تصریح نشده است.
وی با بیان اینکه روح و کلیات عبادات در تمام ادیان یکی است، اما جزئیان تفاوت میکند،خاطرنشان کرد: روح عبادت آن است که تمام انبیای الهی فرستاده شدند تا همه انسانها را به بندگی خدا دعوت کرده و در برابر هرکسی که در مقابل خدا اظهارنظر کرده و ایستادگی کند، بایستند.
حجتالاسلام توحیدی با اشاره به نماز، روزه، امر به معروف، نهی از منکر و زکات در ادیان دیگر، انجام آن را مشترک اما دارای خصوصیات متفاوتی عنوان کرد و گفت: حضرت عیسی(ع) زمانی که در گهواره بود و به سخن آمد گفت «خداوند مرا به نماز و زکات تا زمانی که زنده هستم، سفارش کرده و مرا نیکوکار به مادرم قرار داده است».
وی در پایان به روایت «چه بسیار افرادی که روزه میگیرند اما چیزی از روزه نسبشان نمیشود مگر گرسنگی و تشنگی» اشاره و توصیه کرد: روزهداران سعی کنند افزون بر ترک مبطلات ظاهری روزه، از انجام کارهایی که سبب عدم قبولی روزه شده و زحمت انسان را هدر میدهد، خودداری کنند. /920/ت302/ع