۰۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۸۸۴۷۲
استاد حوزه و دانشگاه:

فلسفه و کلام شایسته توجه ویژه در حوزه علمیه است

خبرگزاری رسا ـ عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: چالش هایی که در تفکر اسلامی طرح می‌شود به کمک علم فلسفه قابل حل است.
محصل همداني


حجت الاسلام سیدمرتضی محصل همدانی، عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شور و اشتیاق طلاب برای دیدار با مقام معظم رهبری، بیان داشت: دیدار طلاب حوزه علمیه قم با رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار عالی بود و طلاب بعد از آنکه متوجه شدند دیدار برای همه آزاد است، با اشتیاق از ابتدایی‌ترین ساعات روز راهی حرم مطهر حضرت معصومه (س) شدند.

وی بیان داشت: صف طولانی از طلاب برای ورود به محل دیدار که تا بلوار بهار کشیده شده بود نشان دهنده عشق طلاب حوزه های علمیه به نظام و رهبری است.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه طلاب هم اکنون با برخی مسائل و مشکلات روبرو هستند، به امید کسب روحیه مضاعف در این جلسه شرکت کردند.

وی در ادامه این گفت و گو با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر بحث معرفت شناسی بیان داشت: حوزه علمیه قم خاستگاه انقلاب اسلامی بوده است و این حوزه های علمیه هستند که باید اقتصاد، سیاست و امور اجتماعی را بر اساس نظریه های دینی سامان دهند و مبانی اسلامی انقلاب را تبیین کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: امروز بسیاری از مشکلات و مسائلی که در جامعه و چالش هایی که در تفکر اسلامی طرح می‌شود به کمک علم فلسفه قابل حل است.

وی اظهار داشت: فقه در حوزه‌های علمیه دارای جایگاه ویژه‌ای است اما باید به نقش فلسفه و کلام به عنوان پاسخگوی شبهات توجه ویژه داشت.

این استاد حقوق بیان داشت: از آنجا که آموزش فلسفه در حوزه های علمیه گاه با مخالفت عده ای روبرو می‌شود، مقام معظم رهبری بسیار به‌جا بر این مساله تاکید کردند.

وی تحول را خواست جدی و موکد رهبر انقلاب از حوزه های علمیه دانست و بیان داشت: مقام معظم رهبری شیوه اجتهادی و متد نظریه پردازی حوزه را بسیار قوی توصیف و بر ادامه این سنت تاکید کردند.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: سیستم آموزشی حوزه بسیار قوی است اما نیاز به برخی تغییرات کوچک دارد که در پناه آن تحولات بزرگ عملی رخ خواهد داد.

وی در پایان توجه همه اقشار حوزه در تمام سطوح را به بیانات رهبری خواستار شد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات