در تمنای حج
مجتبی صداقت
خبرگزاری رسا ـ ایام حج، ایام عبادت، دعا و بندگی است و حج از بافضیلت ترین اعمال است. زائر خانه خدا در این ایام، مهمان است و خداوند میزبانی او را برعهده دارد. بر سر سفره خدای کریم، مهمان هر چه بخواهد به او عطا می شود.
امام باقر ـ علیه السّلام ـ می فرماید:
«الْحَاجُّ وَ الْمُعْتَمِرُ وَفْدُ اللَّهِ إِنْ سَأَلُوهُ أَعْطَاهُمْ وَ إِنْ دَعَوْهُ أَجَابَهُمْ وَ إِنْ شَفَعُوا شَفَّعَهُمْ وَ إِنْ سَکَتُوا ابْتَدَأَهُمْ وَ یُعَوَّضُونَ بِالدِّرْهَمِ أَلْفَ أَلْفِ دِرْهَم»[1]
«زائر حج و عمره، مهمان خدا است اگر از خدا درخواست کنند به آنان مىدهد. اگر او را بخوانند کنند، اجابت مىنماید. اگر شفاعت کسى را بکنند، خدا شفاعتشان را مىپذیرد. اگر ساکت شوند او سخن گفتن را آغاز مىکند و به جاى یک درهم (که در راه خدا داده شده) یک میلیون درهم عوض مىگیرند».
در ادعیه ماه رمضان ـ که فصل دعا و استجابت آن است ـ درخواست زیارت خانه، بسیار تأکید شده است.
از ادعیه امام صادق ـ علیه السلام ـ در شب های ماه مبارک رمضان بعد از مغرب این بوده است که :
«اللَّهُمَّ ... أَسْأَلُکَ بِفَضْلِکَ وَ رِضْوَانِکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِهِ وَ أَنْ تَجْعَلَ لِی فِی عَامِی هَذَا إِلَى بَیْتِکَ الْحَرَامِ سَبِیلاً حَجَّةً مَبْرُورَةً مُتَقَبَّلَةً زَاکِیَةً خَالِصَةً لَکَ تُقِرُّ بِهَا عَیْنِی وَ تَرْفَعُ بِهَا دَرَجَتِی...»[2] (خدایا درخواست مىکنم به فضل و خشنودی ـ رضوان ـ تو، که درود فرستى بر محمد و اهل بیتش و مرا امسال از حاجیان بیت الحرام خود، قرار دهى که حجشان نیکو و مقبول و پاکیزه و خالص براى تو است که به آن حج در قیامت دیدهام روشن و درجهام رفیع گردد.)[3]
در دعای دیگری که پس از نمازهای نافله در ماه رمضان وارد شده، با اصرار از خداوند، حج خانه اش در خواست می شود:« اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ، الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ، الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ، الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ...»[4] (خدایا مقرر فرماى در قضا و قدرت که از امر حتمى است و در آنچه جدا فرمایى از امر حکیمانه در شب قدر که مرا از حاجیان بیت حرام خود قرار دهى آنها که حجشان درست و نیکو انجام شود و سعى آنها قدردانى و گناهانشان آمرزیده شود.)
در دعای ابو حمزه ثمالی ( که امام سجاد ـ علیه السلام ـ در سحر ماه رمضان می خواند) روزی شدن حج و زیارت قبر پیامبر و ائمه ـ علیهم السلام ـ درخواست شده است:
«اللَّهُمَّ ... ارْزُقْنِی حِجَّ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی عَامِنَا هَذَا وَ فِی کُلِّ عَامٍ وَ زِیَارَةَ قَبْرِ نَبِیِّکَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ وَ لا تُخْلِنِی یَا رَبِّ مِنْ تِلْکَ الْمَشَاهِدِ الشَّرِیفَةِ وَ الْمَوَاقِفِ الْکَرِیمَةِ... .» [5]
( خدایا، حج بیت الحرام خود را در این سال و همه سال دیگر نصیبم گردان و زیارت قبر پیغمبر و ائمه ـ علیهم السلام ـ را روزى کن و از آن مشاهده مشرفه و مواقف با کرامت دور مگردان)
در تعقیبات بعد از هر فریضه ماه رمضان نیز این مضمون درخواست شده است. [6]
این حاجت در طول سال نیز درخواست می شود. از دعاهایی که امام صادق ـ علیه السلام ـ در تعقیب نمازها آموخته اند این دعا است که :
اللّهمّ ... حج بیتک الحرام فارزقنا[7] ( خداوندا، حج خانه ارجمندت را روزی ما بفرما.)
در دعای روز عرفه امام سجاد آمده است که :
«... وَ اجْعَلْ بَاقِیَ عُمُرِی فِی الْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ ابْتِغَاءَ وَجْهِکَ، یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ... .»[8] (بار خدایا براى خشنودى خود، باقى عمر مرا در حج و عمره سپرى ساز، اى پروردگار جهانیان.)
همچنین در دعای 23 صحیفه سجادیه آمده است:
«اللَّهُمَّ وَ امْنُنْ عَلَیَّ بِالْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ، وَ زِیَارَةِ قَبْرِ رَسُولِکَ، صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ رَحْمَتُکَ وَ بَرَکَاتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلَى آلِهِ، وَ آلِ رَسُولِکَ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ أَبَداً مَا أَبْقَیْتَنِی فِی عَامِی هَذَا وَ فِی کُلِّ عَامٍ، وَ اجْعَلْ ذَلِکَ مَقْبُولًا مَشْکُوراً، مَذْکُوراً لَدَیْکَ، مَذْخُوراً عِنْدَک[9] » (اى خداوند، بر من احسان نماى به اعطاى نعمت اداى حج و عمره و زیارت قبر پیامبرت ـ صلوات تو و رحمت تو و برکات تو بر او و آلش باد ـ و زیارت خاندان پیامبرت ـ بر ایشان سلام باد ـ همواره تا هرگاه که مرا زندگى بخشیدهاى در این سال و هر سال دیگر، زیارتى که مقبول و مشکور تو افتد و تو را در نظر آید و در نزد تو ذخیره روز بازپسین باشد.)
این روزها که عاشقان دیدار دوست در حال اعزام به حج هستند و به آرزوی خود رسیده اند این دعای حضرت حجت را بدرقه راهشان می کنیم:
« اللهم ... بَارِکْ لِلْحُجَّاجِ وَ الزُّوَّارِ فِی الزَّادِ وَ النَّفَقَةِ وَ اقْضِ مَا أَوْجَبْتَ عَلَیْهِمْ مِنَ الْحَجِّ وَ الْعُمْرَة... »[10] (خدایا به حاجیان و زائران در توشه و هزینه برکت ده و آنچه بر ایشان از حج و عمره واجب کردی به انجام رسان.)
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینى ؛الکافی، ج4، ص 255؛ اسلامیه، تهران، دوم، 1362ش.
[2] . سید رضى الدین، على بن موسى بن طاوس حلى ؛ الإقبال بالأعمال الحسنة فیما یعمل مرة فی السنة، ج1، ص 78؛ انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى، قم، دوم، 1367ش.
[3] . در این دعا، ویژگی های یک حج عالی، ترسیم شده است.( مَبْرُورَةً، مُتَقَبَّلَةً، زَاکِیَةً، خَالِصَةً لَکَ، تُقِرُّ بِهَا عَیْنِی، تَرْفَعُ بِهَا دَرَجَتِی)
[4] . همان،ج1، ص81 .
[5] . تقى الدین ابراهیم بن على کفعمى ؛ جنة الأمان الواقیة وجنة الإیمان الباقیة،ص593؛ انتشارات رضى (زاهدى)، دوم، قم، 1405ق.
[6] . ر. ک: مفاتیح الجنان.
[7] . سید رضى الدین، على بن موسى بن طاوس حلى؛ فلاح السائل و نجاح المسائل، ص176؛ انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى، قم،[بی تا].
[8]. امام سجاد؛ الصحیفة السجادیة، ص232؛ انتشارات الهادى ، قم، اول، 1418 ق( ترجمه آیتی).
[9] . همان، ص112.
[10] . جنة الأمان الواقیة و جنة الإیمان الباقیة، ص281(همان).
ی/702/ح
ارسال نظرات