۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۹۰۴۴۸
عضو خبرگان رهبری:

جامعیت شخصیت امام باقر مورد توجه طلاب قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مراغه با بیان اینکه امام محمدباقر(ع) آیینه تمام نمای سیره علوی و رفتار فاطمی است، گفت: جامعیت شخصیت امام باقر مورد توجه طلاب و روحانیون قرار گیرد.
حجت الاسلام و امسلمين پورمحمدي عضو خبرگان رهبري


حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: عالی ترین سجایای اخلاقی در وجود امام محمد باقر(ع) نهفته است، متاسفانه در محافل و آیین های پیرامون این شخصیت بزرگوار کمتر بحث می شود.

وی تصریح کرد: اخلاق و سیره امام پنجم شیعیان برای همگان الگو بوده و ایشان در شکوفایی علوم عالی ترین جلوه های دانایی و توانایی را به نمایش گذاشت، احیای فرهنگ ناب اسلامی مهم ترین عاملی بود که امام باقر (ع) در دوران پر بار حیات خویش نسبت به نشر ان همت گماشت.

امام جمعه مراغه عبادت، ایثار و فداکاری را از ویژگی های بارز اخلاقی این امام بزرگوار برشمرد و گفت: امام باقر (ع) منشأ انقلاب فرهنگی در جهان تشیع بود، روایات و احادیث فراوان امام باقر (ع) در متون حدیثی و روایی بیان گر نقش برجسته فرهنگی و علمی و فقهی امام باقر در جهان تشیع است.

وی خاطر نشان کرد: امام باقر(ع) با علم لدنی و دریای معارفی که داشت توانست با تشکیل جلسات و محافل علمی شاگردان زیادی را تربیت کند و نقش مهمی در احیای فرهنگ علوی داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی ادامه داد: شخصیت علمی امام باقر (ع) باید برای کسانی که در راه علم اندوزی هستند به عنوان الگو و سرمشقی اساسی قرار گیرد، چراکه یاد گرفتن و به کار بستن آموزه های دینی تضمین کننده سعادت دنیا و آخرت مسلمانان است.

وی با بیان اینکه حیات علمی امام محمد باقر (ع) موجب شده تا علما و روحانیون همواره از ایشان به عنوان الگوئی برای خود نام ببرند، تاکید کرد: البته ائمه و حضرات معصومین دیگر نیز در این میان نقش برجسته ای دارند اما مجاهدات علمی آن بزرگوار منشاء تحولات عمده در جهان تشیع بوده است.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری گفت: ایشان به باقر العلوم یعنی شکافنده علوم شهره بودند موضوعی که امروز کمتر مورد توجه محقین و پژوهشگران حوزه دین قرار می گیرد و اغلب فعالیت های علمی به کپی برداری و بازنویسی و حاشیه نگاری محدود شده است.

وی با بیان اینکه جامعیت شخصیتی امام محمد باقر مورد توجه طلاب و روحانیون قرار گیرد، افزود: امام محمد باقر(ع) با حضور در مراکز علمی مختلف که حتی مراکز غیر اسلامی را نیز شامل می شد به مباحثات علمی می پرداخت و زمینه روشن شدن حقانیت شیعه و اسلام را فراهم می نمود و از این رو ایشان از پیشگامان گفت و گو ی ادیان و مذاهب است./935/ت302/ع

ارسال نظرات