۰۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۹۱۰۵۷
مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

درک نبوت از راه شاهدان نبوت همچون علی بن ابیطالب مقدور است

خبرگزاری رسا ـ محقق فلسفه سیاسی گفت: شیعیان چون از شاهراه علوی وارد فضای گفتمان نبوی می شوند از ابرار هستند.
غدير

حجت الاسلام محمدرضا یزدانی مقدم، مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با تبریک فرارسیدن عید غدیر بیان داشت: غدیر موضوع والایی است که علمای بزرگواری در طول تاریخ درباره آن نوشته و گفته‌اند.

وی بیان داشت: غدیر اعلامی عمومی و با تشریفات خاص بود که در حافظه تاریخی مردم صدر اسلام ثبت شد و بعد سینه به سینه برای نسل های بعدی نقل شد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: اعلان ولایت، تاریخی هم‌پای اعلان رسالت داشته است و پیامبر اکرم(ص) در آغازین روزهای رسالت خویش در حدیث معروف دار، وصایت امیرمومنان علی(ع) را به سران قریش اعلام کردند.

وی ادامه داد: بحثی در فلسفه سیاسی مطرح است که چه کسی می تواند خبر از رسالت دهد، در قرآن می خوانیم کسی که عالم به کتاب است به عنوان شاهد بر نبوت کافی است.

این محقق حوزوی اذعان داشت: هابز در بحث های خود مطرح می کند کسی می تواند خبر از نبوت دهد که خودش این مساله را دیده باشد.

وی گفت: امیرمومنان(ع) کسی است که نبوت را دیده است و پیامبر خطاب به حضرت علی(ع) می گوید «انک تری ما اری و انک تسمع من اسمع»، یعنی ای علی تو آن چه را من می بینم می بینی و آنچه می شنوم می شنوی.

این استاد حوزه علمیه قم  با بیان این که کسی که توانایی معنوی و باطنی نداشته باشد، نمی تواند نبوت را درک کند گفت: در تفسیر قرآن کریم در ذیل کلمه ابرار، احادیث گویای این مطلب است که شیعیان از ابرار هستند و در آیه دیگری از قرآن می خوانیم که کار نیک آن نیست که از پشت خانه وارد شوید.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در روایت معروف می‌خوانیم «انا مدینه العلم و علی بابها»، شیعیان چون از شاهراه علوی وارد فضای گفتمان نبوی می‌شوند، از ابرار هستند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: غدیر فرهنگ جوشانی است که همواره عالمان بزرگی همچون علامه امینی، آیت الله بروجردی، علامه عسگری در راه آن تلاش و مجاهدت کرده‌اند.

وی گفت: تلاش های این بزرگ مردان در راه اعتلای فرهنگ علوی و احیای علوم اهلبیت(ع) بسیار اثرگذار بوده است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات