۰۲ آذر ۱۳۸۹ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۹۱۲۶۰
آیت‌الله خاتمی:

امروز تجلی ولایت عاشورا و غدیر در بیعت با ولایت فقیه است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله خاتمی با تأکید براینکه تولی و تبری در اسلام ملازم یکدیگر هستند گفت: بیعت با امیرمومنان(ع) فقط در روز 18 ذی الحجة سال دهم هجرت نبوده است بلکه 18 ذی الحجة 1431 هم بیعت دارد امروز تجلی ولایت عاشورا و غدیر در بیعت با ولایت فقیه است.
آيت الله سيد احمد خاتمي آيت الله سيد احمد خاتمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی با اشاره به فرارسیدن عید غدیرخم اظهار داشت: در مکتب اسلام یک شادی و یک غم برجسته داریم، در میان اعیاد و جشن ها هیچ روزی نیست که در روایات در آن توصیه به شادی و سرور شده باشد مگر عید غدیرخم.

غدیر تنها روزی است که در ان سفارش به شادی شده است

وی با اشاره به این روایت از پیامبر اکرم(ص) که عید غدیر را برترین عید امت اسلام می خوانند ابراز داشت: از معصوم روایت است که شیعیان ما از فاضل طینت ما خلق شده اند و در شادی های ما شادند و در اندوه ما محزون لذا شادی که در رویات بدان توصیه شده است؛ شادی مقدس است یعنی شادی و نشاطی که رنگ و جلوه دینی داشته باشد، ابراز شادی فقط با کف زدن نیست با صلوات هم می توان شادی کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به اعمال روز عید غدیر اشاره کرد و گفت: صله رحم و اجتماع با برادران مسلمان و بیان ناقب و اوصاف حضرت علی(ع) و اینکه صراط مستقیم علی بن ابیطالب(ع) است از جمله اعمالی است که در این روز مورد تأکید قرار گرفته است.

عیدی دادن بزرگداشت شعائر الهی است

امام جمعه موفت تهران، «یوم الزینة»، «یوم التحنیة» و «یوم التبسم» را از دیگر نام های روز غدیر بشمرد و افزود: تلاش کنید در این روز از کار دیگران بیشتر گره گشایی کرده و اندوه از دل ها برطرف سازید، غدیر روز عیدی دادن است و عیدی دادن نمودی از تعظیم شعائرالله و تقوای دل و محبت خدا به شمار می رود.

وی با بیان اینکه روز غدیر، روز صلوات بر محمد و آل محمد(ص) است تصریح کرد: صلوات شعار دین ماست و تنها دعایی است که سفارش شده بلند خوانده شود.

تجلی ولایت عاشورا و غدیر در بیعت با ولایت فقیه است

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: در کنار این شادی بزرگ و مقدس، یک غم مقدس هم داریم که در تاریخ بی نظیر است و هیچ اندوهی بالاتر از ان نیست و آن غم سالار شهیدان است. از این رو سفارش شده است که روزی بر شما(شیعیان) بدون زیارت امام حسین(ع) نگذرد.

آیت الله خاتمی گفت: این غم مقدس انقدر اهمیت دارد که تقریبا در همه اعیاد و مناسبات دینی جزو اعمال مستحبی ذکر شده تا همواره متوجه باشیم که اگر کربلا نبود عید فطر و قربان و نیمه شعبان و شب قدر و ... و اسلام هم نبود پس می توان گفت همه چیز ما مدیون امام حسین(ع) است.

وی در خصوص علت سفارشات بسیار به زیارت امام حسین(ع) و با اشاره به سخن امام راحل مبنی براینکه عاشورا منحصر به آن روز نیست و همیشه باید باشدخاطرنشان کرد: اهل بیت(ع) می خواهند به شیعه بگویند که غدیر را تنها یک جرقه نبنید بلکه غدیر یک جریان مستمر در طول تاریخ است، بیعت با امیرمومنان(ع) فقط در روز 18 ذی الحجة سال دهم هجرت نبوده است بلکه 18 ذی الحجة 1431 هم بیعت دارد اما امروز بنابر روایات، تجلی ولایت عاشورا و غدیر در بیعت با ولایت فقیه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ولایت فقیه را قطره ای از دریای بی کران عاشورا داسنت و گفت: توجه کنید که ولایت فقیه تنها یک رهبری سیاسی نیست، ولایت فقیه، حجت امام زمان(عج) و امام زمان(عج)، حجت بر ولایت فقیه است، این همه سفارش به بزرگداشت غدیر برای این است که مردم ولایت را فراموش نکنندو از یاد نبرند که آنچه انان را از یوغ طاغوت رهانده و بیش از سی سال در برابر توطئه های بیگانه حفظ کرده، ولایت فقیه است.

وی با اشاره به این سخن امام راحل که پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد تصریح کرد: ولایت فقیه با پشتیبانی مردم، ستون فقرات نظام اسلامی ماست و اگر حذف شود نظام ظاغوتی خواهد بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: عاشورا هم تنها یک جرقه نیست که در دهم محر م سال 61 رخ داده باشد بلکه جریانی مستمر و مداوم در طول تاریخ است، روح همه زیارت ها این است که کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا. امروز باید ببینیم در کدام جبهه ایستاده ایم، جبهه یزیدیان جبهه تخریب ولایت و مقابله با آن است.

عاشورا جلوه خشمی مقدس از یزدیان در طول تاریخ است

وی گفت: جریان فتنه در نظام از 22 خرداد سال گذشته آغاز شد و تاکنون انچه توانستند ولایت ستیزی کردند ولی شما مردم انان را ناکام گذاردید. به فرموده رهبر معظم انقلاب، جریان فتنه به احتضار افتاده است اما همچنان به فتنه گری ادامه می دهدو برای چندین سال آینده هم برنامه دارد.

امام جمعه تهران خطاب به دشمنان اسلام گفت: تا این مردم و خط ولایت مداری زنده هستند آرزوی سلطه بر این مردم را به گور خواهند برد.زیرا این مردم در حوادث مختلف اثبات کرده اند که ولایت مدارند و تا اخرین نفس و اخرین قطره خون حامی ولایت خواهند بود.

 با بیان اینکه عاشورا جلوه خشمی مقدس از یزدیان در طول تاریخ است یاداور شد: اینکه در زیارت عاشورای امام حسین(ع) سی بار برائت و 25 بار کلمه تولی تکرار شده است یعنی نمی توان هم عاشورایی بود و هم در مقابل فتنه سکوت کرد و بی طرف ماند.

آیت الله خاتمی در پایان تأکید کرد: بزرگداشت مقدس ترین غم و شادی در تاریخ اسلام، گویای آن است که شیعه خط تولی و تبری را همراه با هم طی می کند./930/پ201/ص
ارسال نظرات