۰۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۹۱۸۷۴

نشست جامعه شناسی فتنه 88 و مدیریت رهبری برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست جامعه شناسی فتنه 88 و مدیریت رهبری شب گذشته، هشتم آذرماه با حضور پرویز امینی، محقق و نویسنده کتاب پرفروش جامعه شناسی 22 خرداد 88 در مدرسه معصومیه قم برگزار شد.
فتنه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در این نشست که با حضور تعدادی از طلاب این مدرسه برگزار شد، پرویز امینی در سخنانی به شرایط ایجاد فتنه در یک جامعه پرداخت و گفت: فتنه در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود که لغزش خواص یکی از آنها است و اگر خواص لغزیدند جامعه نیز دچار فتنه می شود.

وی ادامه داد: مهمترین لغزش خواص که در فتنه 88 ایجاد شد مواضع هاشمی رفسنجانی بود که در 26 تیرماه سال قبل و از تریبون نماز جمعه و بعد از سخنان فصل الخطاب رهبری باز هم گفت که تردید در انتخابات همانند خوره به جان جامعه افتاده است و بخش زیادی از مردم در این زمینه تردید دارند.

این محقق و نویسنده، نبود مواضع شفاف خواص را از دیگر عوامل فتنه برشمرد و بیان کرد: رئیس مجلس در ماجرای انتخابات سال گذشته و در برنامه تلویزیونی گفت و گوی شبکه دو مواضع غیرشفافی را ارایه کرد و کفت عده ای از مردم تصورشان این است که نتیجه انتخابات با نتیجه رسمی متفاوت است و باید به این تصور احترام گذاشت.

وی سکوت و تاخیر در تصمیم گیری را از دیگر عوامل ایجاد و تداوم فتنه نامید و ادامه داد: سکوت و تاخیر در موضعگیری هم در فتنه موثر است؛ برخی از فضلای حوزه پنج ماه بعد از فتنه اعلام موضع کردند و یکی از عناصر محوری این مجموعه علت تاخیر در موضع گیری این گروه را صبغه علمی و ترس از مصادره به مطلوب شدن و ... عنوان می کند و در نهایت هم می گوید که این واقعه تنها یک پرانتز در زندگی ما بود که بسته شد.

امینی داشتن مشکلات شخصی و فردی با رئیس جمهور را به عنوان یکی از دلایل سکوت و تاخیر در موضع گیری برخی خواص برشمرد و تصریح کرد: مولفه دیگر در شکل گیری فتنه در یک جامعه مخدوش شدن مرز دوست و دشمن است به گونه ای که در فتنه گذشته، رسانه بی بی سی به رسانه اول عده ای از مردم تهران از لحاظ اعتبار تبدیل شد و از رسانه ملی پیشی گرفت.

نویسنده کتاب جامعه شناسی 22 خرداد با بیان اینکه فتنه تمام نشده و در دوران خفتگی به سر می برد، اظهار داشت: نمی توانیم برای خودی ها و افراد درون نظام و خواص مصونیت مادام العمر قایل باشیم به همین دلیل باید جامعه را واکسینه کنیم و بهترین راه واکسینه کردن جامعه بصیرت افزایی و ارایه شاخص است تا مردم در فتنه ها به جای رجوع به افراد به اسلام و ارزش ها و شاخص ها مراجعه کنند.

امینی همچنین در پایان سخنانش به سئوالات حاضران در این نشست پاسخ داد؛ وی در پاسخ به این سئوال که چرا رهبر انقلاب در سخنان اخیر خود به صورت شفاف تر و آشکارتر به فتنه می پردازد عنوان کرد: این به دلیل آن است که فضای اجتماعی و نخبگانی ما فعال نیست و حتی مجموعه حزب اللهی ما باید به لحاظ اطلاعاتی از طریق اطلاعات پشت پرده دوپینگ شود تا وارد فضا شود و غالبا هم آوردن فضای اطلاعاتی و امنیتی در جامعه بصیرت افزا نیست.

این محقق و نویسنده با اشاره به سفر رئیس جمهور به لبنان و برخی مواضع علی مطهری با بیان اینکه این سفر بی نظیر بود تاکیدکرد: خود آمریکایی ها این سفر را نمایش قدرت جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت جهانی تفسیر کردند و در این حال علی مطهری طرح سئوال از رئیس جمهور را به فضای سیاسی و رسانه ای می کشاند.

وی تاکیدکرد: طرح سئوال از رئیس جمهور در این شرایط ماجرای غضنفر و گل به خودی در فوتبال است و بدتر از مواضع مطهری اینکه یک سایتی بیاید و آن را خبر اول صفحه خود قرار دهد.

نویسنده کتاب جامعه شناسی 22 خرداد 88 در پاسخ به این سئوال که تحلیل شما از انتشار مهرنامه توسط محمد قوچانی آنهم بعد از چند روزی که از زندان آزاد شد چیست؟ ابراز کرد: آنچه در مهرنامه منتشر می شد فضای فکری و نظری و مطلب جدیدی نبود و بیشتر به دنبال ایجاد فضای روانی برای تداوم فتنه و دلگرمی و نجات از رخوت و سستی طرفداران خود بودند.

وی یکی از عوامل دامنه دار شدن فتنه را در سوابق سران فتنه و خواص مردود شده دانست و تاکیدکرد: رهبر معظم انقلاب به همین دلیل در سخنان خود در مراسم سالگرد امام در حرم مطهر ایشان به ارایه شاخص های خط امام پرداخت تا کسانی به هر دلیل نتوانند خود را منسوب به این خط کنند در حالی که مواضع ضد امام دارند. /925/پ202/ج
ارسال نظرات