۰۱ دی ۱۳۸۹ - ۲۱:۱۷
کد خبر: ۹۳۷۶۰
با حضور جمعی از پژوهشگران حوزه و دانشگاه؛

الگوهای مدیریتی، آموزشی و تربیتی مدارس اسلامی بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ الگوهای مدیریتی، آموزشی و تربیتی مدارس اسلامی وابسته به آموزش و پرورش از سال 1320 تا 1388 به همت انجمن علمی تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم بررسی شد.
نشست علمي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی الگوهای مدیریتی، آموزشی و تربیتی مدارس اسلامی وابسته به آموزش و پرورش از سال 1320 تا 1388، با حضور جمعی از پژوهشگران حوزه و دانشگاه، چهارشنبه شب در سالن اجتماعات انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.

براساس این گزارش، در چهارمین نشست علمی انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم که با همکاری گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می‌شد، حجت‌الاسلام علی نقی فقیهی، عضو هیأت علمی و دانشیار دانشگاه قم به بررسی طرح الگوهای مدیریتی، آموزشی و تربیتی مدارس اسلامی پرداخت.

وی با بیان این‌که طرح پژوهشی حاضر در مدت دو سال و به درخواست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تهیه شده است، تجربه نیم قرن آموزش در مدارس اسلامی و تبیین الگوهای آموزشی، تربیتی و مدیریتی برای مدارس آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و حوزه را بسیار مفید و مؤثر ارزیابی کرد.

حجت‌الاسلام فقیهی با بیان این‌که مراحل و نتایج این تحقیق در دو بخش پیش از انقلاب و پس از آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است به بیان تعریفی از الگو پرداخت و اظهار داشت: الگو مجموعه‌ای از رفتارها و فعالیت‌ها در حوزه مدیریت، آموزش و تربیت است که می‌تواند سبب ایجاد نتایج، راهکارها و الزاماتی در مسیر آموزش مفید و در نتیجه یادگیری بهتر ‌شود.

وی خاطرنشان کرد: روش‌های دارای سازمان و ساختار مناسب که به نتیجه یادگیری بهتر می‌انجامند و به صورت یک فرایند مطرح می‌شوند را می‌توان به عنوان الگو مطرح کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که در برخی موارد از الگو به عنوان روش یاد می‌کنند، اظهار داشت: روش‌های جزئی الگو نیستند؛ بلکه الگو روش‌هایی است که از مبانی با توجه به اهداف و اصول، نتایج مطلوب را به بار می‌آورند.

وی در ادامه به الگوهای طراحی آموزشی و خصوصیات آن با توجه به تفاوت‌های آموزشی،‌ تربیتی و مدیریتی اشاره و تصریح کرد: الگوها، فهرستی از طرح‌هایی است که طراح آموزشی باید با تبعیت از آنها، اهداف خود را به سرانجام رساند.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم همچنین اظهار داشت: الگو تمام تجارب یک طراح آموزشی را در اختیار سایر افراد قرار می‌دهد تا آن را به عنوان سرمشق به کار گیرند.

وی با بیان این‌که متخصصان رشته علوم تربیتی براساس دیدگاه‌هایشان درباره مسائل کلیدی مانند مفهوم تعلیم و تربیت، تعریف یادگیری و هدف‌ها یک الگو را طراحی کرده و ارائه می‌دهند، گفت: الگو مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و اقدامات علمی است که به صورت رتبه‌بندی شده و فرایند از مرحله‌ای به مرحله دیگر پیش می‌رود.

گفتنی است، حجت‌الاسلام فقیهی در پایان این نشست علمی با بیان این‌که در فرصت اندک نمی‌توان به بررسی جامع طرح الگوهای مدیریتی، آموزشی و تربیتی مدارس اسلامی وابسته به آموزش و پرورش از سال 1320 تا 1388 پرداخت به سؤال حاضران در جلسه پاسخ گفت. /920/پ202/ص

ارسال نظرات