۰۵ دی ۱۳۸۹ - ۲۱:۳۴
کد خبر: ۹۴۰۴۷
استاد حوزه و دانشگاه:

نباید تابع محض الگوهای سنتی آموزش و پژوهش باشیم

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: پایان نامه نویسی در حوزه فرصتی برای محک زدن قابلیت های پژوهشی طلاب است.
پژوهش


حجت الاسلام رضا بخشایش، عضو هیئت علمی مدرسه عالی امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: اساتید حوزه‌های علمیه باید درصدد آموزش تکنیک‌های پژوهشی به طلاب باشند و از سنت قدیمی تحقیق فردی و تقریر نویسی توسط طلاب بپرهیزند.

وی با تاکید بر اینکه نباید در الگوهای سنتی گرفتار شویم، تاکید کرد: باید به زمان و مکان توجه داشته باشیم و نسبت به مسائل جامعه دید دقیقی داشته باشیم.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: نوشتن کتاب معاملات در فقه به شناخت فروض گوناگون موجود در بازار نیاز دارد از این رو نقل شده شیخ انصاری قبل از پذیرش مرجعیت، کسب و کاری در بازار داشته است و بخاطر همین توانسته است توانمندی فقه را در مصادیق مختلف نشان دهد.

حجت‌الاسلام بخشایش بیان داشت: خرید و فروش اینترنتی، انباشت سرمایه، چرخش سرمایه، احتکار درآمد و ربا در معاملات جدید نیازمند کار تحقیقی گسترده از سوی حوزویان است.

استاد مدرسه عالی امام خمینی(ره) بیان داشت: امروز در غرب، فلسفه به سمت کاربردی شدن رفته است و شاخه های جدیدی همچون فلسفه حقوق، فلسفه علوم اجتماعی، فلسفه منطق که نگاه‌های بیرونی به این علوم است و نقاط ضعف و کارکردها را نشان می دهد، در حال رواج است.

وی خواستار مطالعات بیرونی علوم حوزوی به خصوص فلسفه فقه شد و بیان داشت: متاسفانه از آن جایی که روحانیت بیشتر خود را پاسدار عقاید می‌بیند، کمتر به این مباحث گرایش دارد لکن باید با تمهیدات لازم، این گونه مطالعات را رواج داد.

این استاد فلسفه، با بیان اینکه فلسفه فقه از خود فقه در مواقعی مهم تر است، بیان داشت: پرداختن به فلسفه فقه کار متکلم است و باید زمان و مکان را که در تمامی ابواب فقهی جای دارد، در فلسه فقه جایگاه شناسی کنیم.

وی پایان نامه نویسی را در سطوح عالی حوزه، یک کار پژوهشی قوی ارزیابی کرد و گفت: پایان نامه فرصتی است که هر طلبه با حضور استاد راهنما و مشاور، قابلیت های پژوهشی خود را محک بزند.

محقق علوم اسلامی از عدم مدیریت پایان نامه ها در حوزه انتقاد کرد و گفت: پایان نامه در دانشگاه هم هست که باید نقطه ضعف آن که رفع تکلیف و مدرک گرایی است، بر طرف شود.

وی بیان داشت: باید طلاب در انتخاب موضوع دغدغه محور باشند و با توجه به نیازهای تحقیقاتی و علاقه خود، موضوعات پژوهشی را انتخاب کنند./909/ت302/ع

ارسال نظرات