۱۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۹۴۷۷۴
سخنگوی وزارت امور خارجه:

با کسانی که تصور تعرض به کشور را داشته باشند، برخورد قاطعانه خواهد شد

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سرنگونی دو هواپیمای جاسوسی در حریم آبی جمهوری اسلامی ایران واقع در خلیج فارس گفت: با کسانی که تصور تعرض به حریم جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند، برخورد قاطعانه صورت خواهد گرفت.
رامين مهمان پرست سخنگوي  وزرات امور خارجه رامين مهمان پرست سخنگوي  وزرات امور خارجه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری با حضور خبرنگاران، در خصوص سرنگونی دو هواپیمایی جاسوسی در حریم آبی جمهوری اسلامی ایران واقع در خلیج فارس گفت: بارها اعلام کردیم که سیستم دفاعی‌مان در بالاترین سطح آمادگی قرار دارد و اجازه شکستن این حریم را به هیچ کشوری نمی دهد.

وی افزود: با کسانی که تصور تعرض به حریم جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند،  برخورد قاطعانه صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا با تقاضای ایجاد دفاتر رسانه‌ای خبرگزاری‌هایی چون بی‌بی سی و العربیه در کشور موافقت می‌شود، افزود: این که برخی دفاتر رسانه‌ها می‌خواهند کار خود را در کشورمان شروع کنند بستگی به نوع عملکرد آن‌ها دارد و این موضوع باید از سوی نهادهای مربوطه بررسی شود.

وی یادآور شد: ما دائما با درخواست‌های در این زمینه روبرو هستیم ولی نتیجتا هر کدام مناسب تشخیص داده شود، مورد موافقت قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با ربایش معاون اسبق وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران از سوی رژیم اشغالگر قدس بیان داشت: این که رسانه‌های رژیم صهیونیستی به صورت رسمی حضور آقای عسگری را در زندان‌هایشان تایید می‌کنند مسؤولیت را بیشتر می‌کند و این عمل نشانگر تروریسم دولتی در این رژیم است.

وی خاطر نشان کرد: پیگیری موضوع آقای عسگری از سوی آقای صالحی در نامه‌هایی به سازمان ملل و شخص آقای بان کی مون دنبال می‌شود و همچنین از طریق کمیسون بین المللی صلیب سرخ خواسته‌ایم هر چه سریعتر رسیدگی کنند.

مهمان‌پرست همچنین در رابطه با اظهارات اخیر رییس جمهور آذربایجان مبنی بر ادعای رهبری بر آذری‌های جهان، ابراز داشت: مطالبی که به نقل از ایشان بیان شده است به نظر می‌آید به درستی منعکس نشده است.

وی با بیان این که به نظر می‌رسد برخی در این زمینه شیطنت کرده‌اند اظهار داشت: همه باید هوشیار باشند تا به اختلاف بین کشورهای منطقه دامن زده نشود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص واکنش دستگاه دیپلماسی کشورمان به رفتار اخیر شبکه فرانس 24 در بکارگیری نام مجعول به جای خلیج فارس گفت: ما بارها نسبت به استفاده از این نام تذکر داده‌ایم و انتظار داریم رسانه‌ها نسبت به استفاده از اسم خلیج فارس براساس مستندات بین المللی اقدام کنند.

وی در خصوص نشست آینده 1+5 و زمان برگزاری آن اظهار داشت: این نشست در استانبول و حدود بهمن ماه برگزار خواهد شد که در صورت قطعی شدن زمان برگزاری، در این خصوص اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.

مهمان‌پرست در رابطه با بیانیه اخیر کشور کانادا در خصوص نقض حقوق بشر و ارائه لیست جعلی که در آن ایران در ردیف کشورهای ناقض حقوق بشر قرار گرفته است، گفت: بهتر است دولت کانادا به جای مداخله در وضعیت داخلی ما به وضعیت داخلی خود بپردازد که خالی از مشکل نیست.

وی تاکید کرد: وضعیت بد بومیان کانادا، نقض حقوق زنان، خشونت غیرقابل توجیه پلیس در تظاهرات جی 20، صحنه‌های غیرقابل دفاعی را در کانادا به نمایش گذاشت و این نشانه نقض حقوق بشر از سوی دولت کانادا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات اخیر یکی از مقامات آمریکا برای ایجاد پایگاه دائمی نظامی در افغانستان گفت: باید دید نظر مردم آمریکا در این زمینه چگونه است، آیا از حضور نیروهای آمریکا در افغانستان رضایت دارند؟ آنگونه که دیده می‌شود، خواسته مردم آمریکا چیزی غیر آن است که برخی مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند./955/پ201/ج

ارسال نظرات