۲۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۹۵۶۰۲
تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور؛

20 هزار مسجد دارای کانون فرهنگی هنری می شوند

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون های مساجد کشور گفت: طبق مصوبه تا پایان قانون پنجم توسعه باید در 20 هزار مسجد کشور کانون فرهنگی هنری راه اندازی شود.
مرتضي طاهريان،معاون فرهنگي ستاد عالي کانون هاي فرهنگي وهنري مساجد کشور،
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، مرتضی طاهریان، معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون های مساجد کشور، ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به آغاز فعالیت کانونهای فرهنگی هنری مساجد از سال 71 اظهار کرد: با گذشت 18 سال هم اکنون بیش از 8 هزار و 800 کانون در سطح مساجد کشور فعال است که از این تعداد 352 کانون تخصصی است.

وی با بیان اینکه کانونهای فرهنگی مساجد با هدف مقابله فرهنگی و علمی اصولی با جریان تهاجم فرهنگی فعالیت خود را آغاز کرده اند، افزود: مساجد امروز در مقابل جریانات انحرافی و مخرب فرهنگی سنگری محکم برای حفظ و صیانت از ارزش های اسلامی هستند بنابراین با تنوع بخشی به فعالیتهای مساجد درصدد حفظ پویایی و حضور جوانان در مساجد هستیم.

طاهریان با اشاره به برنامه پنجم توسعه گفت: در پایان این چشم اندازه 5 ساله باید 25 درصد از کل مساجد کشور دارای کانون فرهنگی هنری باشند که شامل حدود 20 هزار کانون می شود.

این مقام مسؤول با بیان اینکه با توجه به فعالیت 8 هزار و 800 کانون فرهنگی هنری، 12 درصد مساجد کشور برخوردار هستند، یادآور شد: از این تعداد نیز 5 درصد شامل کانون های فرهنگی هنری مساجد روستایی است.

طاهریان کمک به راه اندازی و حمایت از کانون های روستایی را از رویکردهای جدی ستاد عالی نظارت بر کانون های فرهنگی هنری برشمرد و افزود: بر همین اساس باید 60 درصد کانون های فرهنگی هنری فعال روستایی باشد.

** در دوران اصلاحات از کانون های فرهنگی هنری مساجد حمایت چندانی نمی شد

معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون های مساجد کشور به حمایت های چشمگیر دولت نهم و دهم از فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد اشاره و خاطرنشان کرد: 80 درصد کانون های فعال در از زمان تصدی گری دولت نهم راه اندازی و شروع به فعالیت کرده اند.

وی ادامه داد: از سال 71 تا قبل از دولت نهم دو هزار و 200 کانون فرهنگی وجود داشت که از سال 85 تا کنون بیش از شش هزار و 500 باب نیز به آنها اضافه شده است.

طاهریان این فاصله آماری و مقایسه عملکرد را کوتاهی عمل مسؤولان وقت کانون های فرهنگی هنری مساجد تلقی نکرد و یادآور شد: این امر به بی توجهی و عدم حمایت دولتهای قبلی باز می گردد چراکه رشد چشمگیر فعالیت کمی و کیفی کانون های فرهنگی هنری مساجد در سالهای اخیر نیز به حمایت های دولت، مجلس و قوه مقننه مربوط می شود.

** افزایش 20 برابری اعتبارات کانون های فرهنگی هنری مساجد

طاهریان با تشکر از حمایت های دولت تاکید کرد: اعتبارات کانون های فرهنگی هنری مساجد در دولت های نهم و دهم حداقل ده برابر افزایش یافته است، که می توان ادعا کرد در برخی استانها با حمایت های مسؤولان استانی این رقم از 20 برابر رشد برخوردار است.

وی در همین رابطه افزود: سرانه کانون ها تا سال 84، 120 هزار تومان بود که در حال حاضر این مبلغ به 500 هزار تومان افزایش یافته است که تا کنون 300 هزار تومان پرداخت شده است.

این مقام مسؤول تصریح کرد: کانون های فرهنگی هنری تخصصی علاوه بر دریافت 5 میلیون تومان به عنوان سرانه، اعتبار زیادی از طریق انعقاد قرار داد با ستاد عای نظارت بر کانون های فرهنگی هنری برای انجام امور و برنامه ها جذب می کنند.

**برگزاری جشنواره بزرگ مدهاو متان در هرمزگان

معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون های مساجد کشور از برگزاری جشنواره بزرگ مدها و متان در هرمزگان خبر داد و بیان کرد: این جشنواره با حضور منتخبین جشنواره های قرآنی استانها اواخر بهمن ماه در هرمزگان برگزار خواهد شد.

طاهریان گفت: امسال بیش از 5 هزار نفر در برگزاری جشنواره های متعدد قرآنی در استانهای کشور با کانون های فرهنگی هنری مساجد مشارکت کرده اند.

وی به فعالیت های قرآنی کانون های فرهنگی هنری اشاره و اعلام کرد: بالع بر 25 هزار مرکز مجری طرح تلاوت نور در سطح کانون ها فرهنگی وجود دارد که روزی به تلاوت حداقل یک صفحه از قرآن کریم در نماز های جماعت می پردازند.

بنابر گفته این مقام مسؤول از خرداد سال 88 تا آبات امسال حدود 133 هزار جلد قرآن به مراکز مجری طرح تلاوت نور اهدا شده است.

وی برگزاری طرح تفسیر همراه در حدود هفت هزار مسجد را از دیگر برنامه های اجرایی این ستاد برشمرد.

طاهریان اضافه کرد: تا کنون در راستای اجرای طرح راه اندازی خانه های نور 356 مرکز در سطح کشور دایر شده است که در بخش های قرائت، روخوانی، روانخوانی و تفسیر فعالیت دارند.

**اجرای برنامه های متنوع فرهنگی هنری به مناسبت گرامیداشت دهه فجر

معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون های مساجد کشور از برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی هنری در یک هزار مسجد محوری کشور به مناسبت دهه فجر خبر داد و گفت: علاوه بر این برنامه، پیش بینی می شود بیش از 30 هزار مسجد به شکل جدی در مراسم بزرگداشت ایام الله دهه فجر مشارکت داشته باشند.

طاهریان برگزاری جشنواره های در رشته های مقاله نویسی، وبلاگ نویسی، خاطره نویسی، عکاسی، روزنامه دیواری با محوریت مسجد و انقلاب را از دیگر برنامه های اجرایی در دهه فجر امسال عنوان کرد./936/ز503/ص
ارسال نظرات