۰۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۹۶۱۵۶
حجت‌الاسلام والمسلمین طبسی:

آثار ارزشمند محدث قمی راهگشای محققان و چراغ راه جویندگان علم است

خبرگزاری رسا ـ مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: شیخ عباس قمی تمام عمر شریف خود را وقف مذهب تشیع، خدمت به دین مبین اسلام و اعتلای کلمه الله کرد.
نجم الدين طبسي


حجت‌الاسلام والمسلمین نجم‌الدین طبسی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به سالروز ارتحال شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح‌الجنان از وی به عنوان یکی از نوادر علما و افرادی که تاریخ معاصر به خود دیده است، نام برد و گفت: مرحوم شیخ عباس قمی شیخ اجازه پدر ما بلاواسطه و شیخ اجازه پدر ما در روایت بلافاصله است.

وی با بیان این‌که این بزرگوار تمام عمر شریف خود را وقف مذهب و خدمت به دین مبین اسلام و اعتلای کلمةالله کرد و آثار خلوص و نیت پاک در تمامی کتاب‌های ایشان مشهود است، افزود: هر کتابی از تألیفات این بزرگوار خود راهگشای محققان و چراغ راه جویندگان علم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طبسی با بیان این‌که در بین آثار ارزشمند شیخ عباس قمی، کتاب مفاتیح‌الجنان طعم خاص خود را دارد، اظهار داشت: شاید در عالم کمتر نقطه‌ای را بتوان پیدا کرد که در آن نامی از شیخ عباس برده نشود و نسخه‌ای از کتاب مفاتیح‌الجنان وی موجود نباشد.

وی که به کشورهای مختلف سفر کرده است، در این ارتباط توضیح داد: تا نزدیکی‌های قطب منجمد شمالی هم رفته‌ام و اذعان می‌کنم که در آنجا هم کتاب شیخ عباس قمی و مفاتیح‌الجنان او می‌درخشید و حلقه ارتباط مردم با خدایشان بود.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که معروف است شیخ عباس قمی مفاتیح‌الجنان را برای خود نوشته است که البته معمولاً علما جزواتی به نام صحیفه که مجموعه‌ای از ادعیه است جمع می‌کنند و با خود دارند، گفت: مرحوم والد ما چنین مجموعه‌ای را به عنوان یادداشت‌هایی برای خود و نه برای چاپ و نشر، جمع‌آوری کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم شیخ عباس قمی چنان باسلیقه، با اخلاص و کارش سراپا معنویت بود که اثر ارزشمندش عالم‌گیر شد و باید تصریح کرد که اراده خدا به این تعلق گرفت تا این مجموعه ارزشمند، عام‌المنفعه شود و دنیای تشیع از آن بی‌بهره نماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طبسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که خاطرات و نکات مهمی از شیخ عباس قمی به یاد مانده که هر کدام چراغی برای پیمودن راه‌های پر خم و پیچ است، به نقل خاطره‌ای از آیت‌الله اشتهاردی‌(ره) به نقل از امام خمینی‌(ره) پرداخت و گفت: امام راحل نقل می‌کرد که در دوران طلبگی‌ و در دوران رضاخان که فشار بر روحانیت و تبلیغات علیه این لباس مقدس بسیار بود از مشهد به طرف تهران برمی‌گشتم. در مسیر راه، ناگاه ماشین خراب شد و راننده به کمک خود گفت نکند آخوند سوار کردی که سبب خراب شدن ماشین شده است؛ کمک راننده نگاهی به عقب ماشین انداخت و مرا در ماشین دید، چون سید بودم چیزی نگفت؛ اما شیخ عباس قمی را که در همان ماشین بود، پس از جسارت پیاده کرد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: امام فرمود که شیخ عباس قمی کنار جاده نشست و بساط تحقیق و علمش را باز کرد، مشغول نوشتن بود و هر از گاهی به ماشین‌هایی که در راه بودند اشاره‌ای می‌کرد تا او را سوار کنند؛ تا این‌که یک کامیون آجر از راه رسید و وی را سوار کرد.

وی گفت: شیخ عباس قمی به تبلیغ مذهب و خواندن احادیث امام صادق(ع)‌ و امام باقر(ع) پرداخت و راننده مبهوت و شیفته گفته‌های وی شد و گفت که اگر اسلام این است، در دل و اعماق قلبم نفوذ کرد؛ من مسیحی هستم، اما شیفته اسلام شدم و می‌خواهم اسلام بیاورم.

حجت‌الاسلام والمسلمین طبسی اضافه کرد: راننده کامیون پس از اسلام آوردن از شیخ عباس قمی خواست که شهادتین را هم از خانواده‌اش و فرزندانش بشنود؛ یعنی تمامی افراد خانواده این فرد مسیحی هم مسلمان شدند و این همان انفاس قدسی شیخ عباس قمی است که در سطر سطر کتاب‌هایش می‌درخشد.

وی با بیان این‌که هر زمان که نجف اشرف رفتم، پس از زیارت مرقد مطهر امیرمؤمنان(ع) به زیارت مراقد متبرکه‌ای که در جوار مرقد ملکوتی حضرت امام علی(ع) است، از جمله مرقد شیخ عباس قمی هم مشرف می‌شوم، گفت: همواره درب ورودی آرامگاهش را می‌بوسم و بر این بوسه افتخار می‌کنم. /920/ت302/ع

ارسال نظرات