۰۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۹۶۲۶۲
رییس مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان؛

برای موفقیت در تبلیغ دانش آموزی نیازمند شبکه اجتماعی تبلیغ هستیم

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان گفت: اگر بخواهیم کاری فراتر از وظیفه یک نهاد اعزام یعنی تعیین مبدأ و مقصد برای مبلغ انجام دهیم، نیازمند ایجاد یک شبکه اجتماعی در زمینه تبلیغ هستیم.
مركز فرهنگي تبليغي آينده سازان


حجت الاسلام علی نوری، رییس مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: نگاهی که به تبلیغ دانش آموزی می‌شود، مناسب نیست و برخی هنوز متوجه اهمیت، اولویت و ضرورت جهت دهی فعالیت تبلیغی طلاب جوان به سمت تبلیغ دانش آموزی نشده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های تبلیغ دانش آموزی افزود: طلاب جوان به دلیل مقتضای سنی، حوصله، جذابیت های گفتاری و بسیاری از خصوصیات‌ها و ویژگی‌ها، قابلیت بیشتری برای تبلیغ در میان دانش آموزان دارند.

حجت الاسلام نوری اظهار داشت: بخشی از سازمان رسمی حوزه که متولی امر تبلیغ است اهمیت و ضرورت تبلیغ دانش آموزی را متوجه شده اما نسبت به تبلیغ دانش آموزی نگاه حداقلی دارد؛ یعنی موضوع را از مقوله اعزام و نهاد اعزامی می‌بیند.

وی خاطر نشان کرد: مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان فراتر از یک نهاد اعزام به مسأله تبلیغ دانش آموزی نگاه می کند و قائل به ایجاد شبکه تبلیغ دانش آموزی است؛ اگر بخواهد کاری فراتر از وظیفه یک نهاد اعزام یعنی تعیین مبدأ و مقصد انجام شود نیازمند ایجاد یک شبکه اجتماعی هستیم.

این فعال عرصه تبلیغ دانش آموزی یاد آور شد: برقراری ارتباط های جزئی و ناقص با پیکره آموزش و پرورش اشتباه است؛ به جای این نوع ارتباط، نیازمند نوعی ارتباط سیستمی حوزه و آموزش و پرورش هستیم تا با هر تعداد نیرو و توان که داریم موج آفرینی، الگو سازی، نماد سازی، مسأله سازی و ایجاد حرکت و جنبش کنیم.

وی تأکید کرد: این جریان سازی نیاز به کار جمعی با رویکرد شبکه ای است و گرنه مقهور پیکره بزرگ و سنگین آموزش و پرورش می شویم و نمی توانیم کاری از پیش ببریم، از این رو نیاز به آموزش، پژوهش و کار جمعی داریم.

حجت الاسلام نوری تصریح کرد: در تبلیغ دانش آموزی محرم از سال گذشته حرکت جدیدی را آغاز کردیم و با نظر سنجی و نیاز آزمایی که انجام شد، جمع بندی ما این بود که «خطر پیش روی جوانان و نظام، حکومت و دین بدون سیاست است».

رییس مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان بیان داشت: دهه محرم با ظرفیت خودش می توانست این موضوع را در خودش بگنجاد، هدف گذاری محتوایی در این موضوع صورت گرفت و گفتمانی را بر اساس بیانات مقام معظم رهبری که «تبلیغ باید گفتمان ساز و جریان ساز باشد، باید بتواند مسأله ای را ایجاد کند و سر دست گیرد» در محور کار قرار دادیم.

وی ادامه داد: از این رو گفتمانی را با عنوان «دین، حرکت، رشد و پویایی» آغاز کردیم و شعاری با عنوان «ده قدم، یک راه» طراحی کردیم و بر اساس این افق و طرح، اعزام جزئی از تحقق یک گفتمان و فرایند است، محور نیست، اما برای تحقق این گفتمان و فرآیند نیاز اعزام هستیم.

حجت الاسلام نوری خاطر نشان کرد: بر این اساس اعزام مبلغ در ماه محرم رقم خورد، سازماندهی، آموزش، تولید محتوا و هماهنگی ها در سطح کشور بر این اساس انجام شد، از این رو سطوح کار بر این اساس تنظیم شد که مبلغان تبلیغ مدرسه ای انجام دهند.

وی یادآور شد: تبلیغ مدرسه ای به این صورت است که مبلغان پس از حضور در مدارس خیمه های عزا و تکیه های حسینی را برپا می کنند، تمرکز بر روی روز هشتم محرم یا روز حضرت علی اکبر در برنامه ای با عنوان «نوجوان عاشورایی عصر حضور» است و در این برنامه فضای ارتباطی بین طلاب و دانش آموزان شکل می گیرد.

این فعال عرصه تبلیغ ابراز داشت: محتواهایی همچون کتاب «مشق سرخ» که برگردان دانش آموزی کتاب حماسه حسینی به همراه پرسش نامه در صد هزار شماره و نرم افزار بیرق برای هیأت های دانش آموزی با شمارگان صد و بیست هزار، ماه نوشت دانش آموزی، کتاب ویژه طلاب و محصولات دانش آموزی دیگر بر اساس این گفتمان تولید و منتشر شد.

وی در پایان گفت: نزدیک به هفتصد مبلغ با حضور در سراسر کشور، برنامه های عزاداری، پرسش و پاسخ، مشاوره و سخنرانی را پوشش دادند که باز خورد بسیار خوبی نیز داشت، بر این اساس در دهه صفر نزدیک به سیصد نفر مبلغ برادر بر اساس همین رویکرد اعزام می شوند./919/ ت301/ع

ارسال نظرات