۰۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۹۶۵۳۳

نشست علمی تبیین ون‌اینواگن از معاد در قم برگزار ‌شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی تبیین ون‌اینواگن از معاد در ادامه نشست‌های هفتگی با موضوع دیدگاه‌های متافیزیکی و تبیین معاد در قم برگزار شد.
نشست علمي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در آستانه همایش بین‌المللی آموزه‌های دینی و مسأله نفس و بدن، پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نشست علمی تبیین ون‌اینواگن از معاد را، پیش از ظهر امروز برگزار کرد.

در این نشست که ششمین نشست از سلسله نشست‌های هفتگی با موضوع دیدگاه‌های متافیزیکی و تبیین معاد است، محمود مروارید از پژوهشگران حوزه علمیه قم پس از تبیین دیدگاه ون ‌اینواگن از معاد به بررسی دیدگاه‌های انتقادی اندیشمندان در این‌باره پرداخت.

وی با بیان این‌که ون اینواگن به بیان برهان امکان می‌پردازد به ارائه دیدگاه پلاتینگا در این زمینه پرداخت و گفت:براساس این دیدگاه شخص انسان یا نفس انسان تنها یک توده مولکول نیست؛ بلکه موجودی زنده و تراکم یافته است.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به تغییرات بسیار سریعی که براساس دیدگاه پلاتینگا در توده مولکول صورت می‌گیرد، ابراز داشت: اگر حالتی را در نظر بگیریم که این تغییرات بسیار سریع اتفاق افتد، این فرض متصور است که در تغییرات سریع نه تنها ماده عوض می‌شود بلکه ارگانیسم انسانی هم عوض می‌شود، اما بر اساس عقیده پلاتینگا، شهود همچنان باقی است.

مروارید با بیان این‌که زمان جذب و جایگزینی در دیدگاه پلاتینگا درباره سرعت تأثیر بسزایی دارد، به تعریف زمان جذب و جایگزینی پرداخت و گفت: زمان جذب به مدت زمان شروع شی جدید تا زمانی که عضوی ارگانیسم شود، اتلاق می‌شود که پلاتینگا برای سادگی این موضوع، تمام اجزای بدن را یکسان گرفته است.

وی اضافه کرد: زمان جایگزین مدت زمان بین چسباندن اولین جزء تا چسباندن آخرین جزء است که به زمان تعویض مشهور است و پلاتینگا در این زمینه با فرض این‌که زمان تعویض کمتر از زمان جذب است، می‌گوید وقتی زمان تعویض کمتر از زمان جذب شد نه تنها توده ماده اولیه از بین رفته، بلکه ارگانیسم هم از بین رفته است.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم با بیان این‌که تا پیش از مشخص شدن عضو ارگانیسم، سایر اعضا از بین می‌رود و این به سبب سرعت تغییرات است، خاطرنشان کرد: اگر زمان تعویض کوتاه‌تر از زمان جذب شد، هم توده ماده و هم آن ارگانیسم سابق از بین می‌رود، اما شهود همچنان در این تغییرات ثابت می‌ماند؛ بنابراین نفس با هیچ یک از اجزا بدن یا کل بدن یا ارگانیسم برابری یکسان نیست. /920/پ202/ص

ارسال نظرات