۱۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۹۶۸۳۷
عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات خراسان:

مبارزه با خون‌ریزی و ظلم، سیره اهل بیت در برابر غصب خلافت است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان با اشاره به این‌که سیره اهل بیت(ع) در برابر غصب خلافت، نفی حرکت خونین در جهان اسلام است، اظهار داشت: امروز حرکت وهابیان و طالبان دقیقا خلاف این رویکرد اهل بیت(ع) است؛ چون وهابیت آتش جنگ و خونریزی در درون امت اسلام می افروزد و در برابر دشمن بیگانه بی تفاوت است.
همايش
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همزمان با ایام سوگواری دهه آخر صفر، همایش غربت پنهان از سوی امور فرهنگی آستان قدس در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس برگزار شد.

حجت الاسلام علی رضایی تهرانی، عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در این همایش جریان غصب خلافت را تلخ ترین حادثه تاریخی دانست و گفت: خط سیر حضرت علی(ع) و سایر ائمه اطهار(ع) در برابر این امر، نفی حرکت خونین در جهان اسلام و مبارزه سرد و تبلیغی است.

وی با اشاره به برخوردهای متفاوتی که ائمه اطهار(ع) می توانستند در برابر این جریان دنبال کنند، افزود: اهل بیت(ع) نیازی به همراهی با غاصبان برای بردن سهمی از خلافت نداشتند چرا که اگر اراده کنند دنیا و آنچه در آن است در اختیارشان قرار می گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه مشهد، قهر و بی اعتنایی و گوشه نشینی زا از دیگر راه های پیش روی ائمه برشمرد و اظهار داشت: آنان این روش را نیز انتخاب نکردند چرا که پیرو دینی هستند که می‌فرماید‌«کلکم راع و کلکم مسؤول عن رعیته» یعنی نمی توان نسبت به جامعه بی تفاوت بود و راه خود را پیش گرفت.

حجت الاسلام رضایی تهرانی تصریح کرد: حضرت علی(ع) می توانستند در برابر غاصبان دست به شمشیر برده و با حرکتی خونین حق را به جایگاه خود بازگردانند و عدل الهی برپا کنند اما این عمل، نقض آیه قران مبنی بر مسؤولیت هر ملت نسبت به سرنوشت خویش بود چرا که از نگاه قرآن همه انسان‌ها درسرنوشت خود شریک و تأثیرگذارند و باید خود در راه تغییر آن بکوشند و در صحنه امتحان حاضر شوند.

عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) پیشاپیش به حضرت علی(ع) فرموده بودند که بعد از من فتنه می شود و در ان فتنه تو مانند هارون نسبت به موسی با این‌که وکیل از سوی من هستی مهجور واقع می شوی در این حالت اگر یاورانی داشتی برای گرفتن حق الهی خود قیام کن وگرنه مدارا کن. در غیر این صورت مردم عقب برگشته و اساس توحید و نبوت از بین می رود.

وی ابراز داشت: آنچه حضرت علی(ع) و در پی ایشان سایر ائمه اطهار(ع) در برابر غصب خلافت دنبال کردند، تبدیل جنگ گرم نظامی به جنگ سرد تبلیغی سیاسی بود چرا که اگر جنگ درونی در جهان اسلام به پا می شد فرصت سوء استفاده دشمن فراهم می آمد و حق از مسیر خود منحرف شده و شناخته نمی‌شد.

مدیر گروه فلسفه و کلام اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: معصومین(ع) در جنگ سرد تبلیغی خود با سلاح قلم و بیان در جهت تبیین غدیر و تثبیت رهبری صحیح امت اسلامی و ابطال ثقیفه و تخریب حرکات خلفای غاصب حضور فعال داشتند.
 
حجت الاسلام رضایی تهرانی با اشاره به جنگ های جمل، صفین و کربلا تصریح کرد: این جنگ ها حالت دفاعی داشته نه این‌که ابتدایی و تهاجمی باشد چرا که سیاست مکرر اهل بیت(ع) در درون جهان اسلام در برابر غصب خلافت، انجام حرکت نظامی خونین نبود؛ مگر زمانی که شرایط فراهم بوده و اطمینان باشد، می‌شود کار را یکسره کرد.

وهابیت بر خلاف سیره اهل بیت(ع) آتش جنگ های داخلی را بر می افروزند

عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان، حرکت وهابیان و طالبان را خلاف این رویکرد اهل بیت(ع) دانست و افزود: آنان به عکس سیره ائمه، آتش جنگ و خونریزی در درون امت اسلام می افروزند و در برابر دشمن بیگانه بی تفاوتند.

صلح امام حسن(ع) تغییر قالب جنگ بود نه تعطیل آن

وی با اشاره به جریان صلح امام حسن(ع) گفت: امام در این صلح، جنگ را تعطیل نکرد بلکه تنها قالب آن را از جنگ نظامی به جنگ سرد تبلیغی تغییر داد و به سمتی حرکت کرد ضمن بازسازی نیروهای اسلام، چهره پشت پرده امویان برای همگان تبیین شود و در این میان معاویه که ادبیات جنگ سرد تبلیغی را نمی دانست، شکست خورد.

حجت الاسلام رضایی تهرانی در پاسخ این سوال که حضرت علی(ع) با این‌که اسدالله بود چرا همچون شیر بر غاصبان خلافت نتاخت، اظهار داشت: حضرت شیر خدا بود نه شیر جنگل؛ شیر خدا عنانش دست خدا است و دنبال هوی و هوس خود نیست تا به هر قیمتی خلافت را بازستاند و جنگ خونین در امت اسلام به راه اندازد؛ بنابراین ایشان و سایر ائمه اطهار(ع) در عین حال که هرگز باطل را تأیید نکرده و در فرصت های مناسب به روشنگری می پرداختند، جنگی به راه نینداختند.

ظهور، تحولی جهانی است نه محدود به امت اسلام

این استاد حوزه علمیه مشهد در پاسخ این سوال که چرا با وجود این همه مسلمان هنوز شرایط مطلوب قیام امام زمان(عج) فراهم نشده است، ابراز داشت: حضرت مهدی(عج) برای تحول در یک شهر، استان یا کشور نمی‌آیند؛ بلکه برای ایجاد تحول در جهان ظهور می کنند و این که مردم فلان شهر یا کشور آماده هستند ملاک نیست؛ این تحول قابلیتی را در سطح جامعه شیعی و هم جامعه بشری می‌طلبد و در این میان ما باید بتوانیم فضای طلب و عطش را برای آن انقلاب جهانی فراهم کنیم.

انقلاب مردم تونس، مصر و یمن در جهت زمینه سازی ظهور است

وی، حرکات انقلابی مردم در یمن، مصر وتونس را در جهت همین کسب امادگی ظهور دانست و گفت: اگر این حرکت ها نظام مند دنبال شود به ایجاد فضای آماده ظهور مصلح کل در جهان منجر می شود. امام زمان(عج) 313 مالک اشتر می خواهند نه 313 یحی بن اسعد خراسانی که از اطاعت امر و جانفشانی در راه امام زمانش سر باز زد.

عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان در پاسخ این سؤال که آیا پیامبر‌(ص) شهید شده اند یا وفات یافته‌اند، تصریح کرد: طبق این روایت که خود حضرت فرمودند هیچ یک از ما نیست مگر آن‌که به زهر یا شمشیر دشمن کشته شود، شهادت برای نبی مکرم اسلام(ص) هم رقم خورده و این حدیث قاعده کلی شیعه در این زمینه است.

قابل ذکر است، همایش غربت پنهان فردا ساعت 15 با حضور حجت الاسلام ماندگاری برگزار می‌شود./930/پ201/س
ارسال نظرات