۱۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۹۷۰۵۳
معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه؛

مردم به جای صدقه جاریه وقف به صدقات روزانه روی آورده اند

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: اگر چه به پرداخت صدقات روزانه نیز از سوی ائمه طاهرین(ع) سفارش شده است اما بهترین و کامل ترین نوع صدقه و احسان و نیکوکاری، صدقه جاریه وقف است و لازم است مبلغان دینی این مسأله را برای مردم تبیین کنند.
حجت الاسلام احمد شرفخاني


حجت الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: در گذشته نه چندان دور وقف در سبد زندگی مردم حضور اساسی داشته و مردم به این سنت و سیره الهی در زندگی خود عمل می کرده اند، در عصر کنونی وقف که یک صدقه جاریه است جای خود را به صدقه روزانه و کمک به صندوق های خیرات و مبرات داده است.

وی در ادامه افزود: اگر چه به پرداخت صدقات روزانه نیز از سوی ائمه طاهرین(ع) سفارش شده است اما بهترین و کامل ترین نوع صدقه و احسان و نیکوکاری، صدقه جاریه وقف است و لازم است مبلغان دینی این مسأله را برای مردم تبیین کنند.

حجت الاسلام شرفخانی اظهار داشت: در گذشته نه چندان دور وقف در سبد زندگی مردم حضور اساسی داشته و مردم به این سنت و سیره الهی در زندگی خود عمل می کرده اند، در عصر کنونی وقف که یک صدقه جاریه است جای خود را به صدقه روزانه و کمک به صندوق های خیرات و مبرات داده است.

وی خاطر نشان کرد: وقف از سنت های الهی و یکی از سیره های حسنه پیامبر رحمت(ص) و اهل بیت(ع) است که به عنوان یک عمل نیک و زیبا از دیرباز در تاریخ پر افتخار ما ثبت شده است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور یادآور شد: ایجاد موقوفه و وقف اموال از سوی پیامبر(ص)، حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س)‌، اصحاب پیامبر و ترویج و توصیه این سنت الهی نشانگر اهمیت وقف در دین مبین اسلام است، جابر بن عبدالله انصاری می گوید«نمی شناسم از اصحاب پیامبر که تمکن مالی داشته باشد و وقف نکرده باشد».

وی تأکید کرد: در زمان غیبت صغری نیز وقفی درباره حضرت امام زمان(عج) اتفاق افتاده است و در زمان غیبت کبری وقف به عنوان یک سنت حسنه الهی آنچنان گسترش یافته است که نقل شده در دوران صفویه در اصفهان زمین برای وقف کردن یافت نمی شد.

حجت الاسلام شرفخانی تصریح کرد: در بخشی از دوران پادشاهی گذشته نیز بزرگترین ظلم به وقف شده است و شاهان ستمگری همچون نادر افشار و رضاخان تیشه به ریشه فرهنگ وقف و وقف در جامعه زده اند.

وی ادامه داد: رضا خان که نگاه ضد دینی داشت و متوجه شده بود بزرگترین پشتوانه حرکت های دینی وقف است، موقوفه های موجود در کشور را در اختیار خود گرفت و با وقف به مبارزه پرداخت، پسر وی نیز به بهانه اصلاحات ارضی، زمین های موقوفه را در اختیار مردم گذاشت و سند صادر کرد.

این فعال عرصه فرهنگی بیان داشت: اگر پیشینه این بحث را نگاه کنیم در می یابیم موقوفات در راستای ترویج سنت و فرهنگ الهی، عدالت خواهی و پاسخ به نیازهای عامه مردم بوده است و بیشتر موقوفات کشور در راستای ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع)، رسیدگی به ایتام، فقر زدایی و مانند آن بوده است از این رو در زمان پهلوی بیشترین آسیب به موقوفات وارد می شود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از موضوعات وقف در زمان گذشته وقف اموال در راستای گسترش فرهنگ دینی به وسیله ساخت و احیای حوزه های علمیه و مدارس علوم دینی بوده است و علمای گذشته که خود به این سنت الهی عمل می کرده اند بیشترین موقوفات را در این زمینه دارند.

حجت الاسلام شرفخانی در پایان گفت: نکته قابل توجه این است که علمای بسیاری با استفاده از مدارس وقفی، کتابخانه های وقفی و مانند آن رشد یافته و تربیت شده اند، به طور مثال حضرت امام خمینی(ع) در مدرسه فیضیه که یک مدرسه وقفی است درس خوانده و تدریس کرده است؛ از این رو پادشاهان ظالم گذشته با این نگاه به مقابله با فرهنگ وقف پرداخته اند./919/ت302/ع

ارسال نظرات