۱۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۹۷۲۳۳
حجت الاسلام رییسی:

نگاه توحیدی به علم، نقطه اشتراک حوزه و دانشگاه است

خبرگزاری رسا ـ معاون اول قوه قضائیه نقطه اشتراک حوزه و دانشگاه را نگاه توحیدی به علم عنوان کرد و گفت: اگر این نگاه نباشد و فرد در خواندن علوم به خدا نزدیک نشود، آن علم انسان را به جایی نمی رساند.
حجت الاسلام رييسي معاون اول رييس قوه  قضاييه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌ الاسلام سید ابراهیم رییسی، معاون اول قوه قضائیه، در نخستین سالگرد ارتحال سیده فاطمه خاموشی(طاهایی) که شب گذشته در مدرسه علمیه نرجس مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در دانشگاه ها فعل پروردگار و در حوزه ها قول خداوند مورد بررسی و فراگیری قرار می گیرد یعنی این مراکز هر دو راه توحیدی را می پیمایند.

وی با بیان این که نقطه اشتراک حوزه و دانشگاه، نگاه توحیدی به علم است، تصریح کرد: اگر این نگاه نباشد و فرد در خواندن علوم به خدا نزدیک نشود، آن علم انسان را به جایی نمی رساند.

حجت الاسلام رییسی بر عمق بخشیدن به دانش ها و جزم علمی در برنامه ریزی ها، خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز بارها نسبت به مسأله دانش، علم و توسعه علم و جنیش نرم افزاری تأکید کرده اند.

وی ابراز داشت: اگر انسان در علوم مختلف، توحید الهی را نبیند، به خدا نزدیک نشده و این علوم به شناخت و معرفت الهی منجر نشود نمی توان گفت که نگاه توحیدی به علم صورت گرفته است.

وی با بیان این که امام صادق(ع) خطاب به عنوان بصری می فرماید علم نوری است که خدا در دل هر کسی بخواهد می گذارد، یادآور شد: حقیقت علم در بندگی خدا و عبودیت حق نهفته، از این رو کسی از دانش واقعی برخوردار بوده و عالم تر است که در عرصه عبودیت گوی سبقت را از دیگران برباید.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به این که از نگاه امام صادق(ع) تفسیر قرآن شرایطی دارد، خاطرنشان کرد: این امام بزرگوار مهم ترین شرط برای مفسر قرآن را برخورداری از علم الدراسه و علم الوراثه بیان می کنند.

وی با تأکید بر این که انسانیت انسان در پرتو وحی محقق می شود، اظهار داشت: انسان در پرتو کلام وحی یعنی قرآن انسانیتش رقم می خورد و از همین رو است که در قرآن ابتدا علم القرآن بیان شده و بعد خلق الانسان آمده است.

حجت الاسلام رییسی تصریح کرد: با دانش نمی توان هدایت انسان را به دست گرفت؛ زیرا هدایت انسان در پرتو علمی است که از علم الهی نشأت گرفته باشد.

وی با بیان این که ائمه اطهار(ع) به تربیت نفوس مستعده می پرداختند، ادامه داد: ائمه به احیای تمایلات عالی نفسانی اسنانی می پرداختند تا بتوانند انسان ها را در طریقی که رضای خدا است قرار دهند و در این عرصه مردم را با دین و ارزش های الهی آشنا می کردند.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به دشمنی هایی که در طول تاریخ با علمای دینی در طول تاریخ صورت گرفته است، افزود: به رغم دشمنی هایی که با اهل بیت(ع) و حوزه های علمیه در طول تاریخ انجام شده آنها ایستادگی کرده و دو میثاق با خدا بستند یکی عالم پروری و دیگری مبارزه با ظلم و ستم است.

وی ابراز داشت: عالمان ما وظیفه تعلیم و تعدیل را بر عهده دارند، تعلیم در عرصه علم و دانش یعنی همان عالم پروری و تعدیل در عرصه مبارزه با ظلم و ستم است.

حجت الاسلام رییسی با بیان این که انقلاب شکوهمند ایران به رشد دانش و تعالی انسان کامل کمک کرد، یادآور شد: انقلاب شکوهمند ایران به برکت علما و روشنگری که در مردم ایجاد شده بود، رخ داد؛ از این رو منجر به تشکیل یک نظام دینی نیز شد.

وی با بیان این که نظام دینی دو مشخصه دارد، گفت: در نظام دینی و در رأس حکومت باید ولایت فقیه حاکم باشد و روابط در این نظام بر اساس آموزه های دینی صورت گیرد.

معاون اول قوه قضائیه بالاترین نعمت خدا بر ما نظام دینی حاکم بر کشور است، بیان داشت: امروز رشد دانش در کشور با قبل قابل مقایسه نیست و این مسأله محقق نشده مگر در سایه مجاهدت مردم و رشادت های شهدا در جریان انقلاب و جنگ تحمیلی.

وی مهم ‌ترین دستاورد‌ انقلاب اسلامی را‌ بیداری مسلمانان دانست و گفت: مهم ‌ترین دستاورد و نتیجه پیروزی انقلاب اسلامی بیداری مسلمانان علیه ظلم و ستم مستکبران است که نمونه بارز این مدعا جوشش مردم کشورهای جهان علیه حکومت های فاسق و وابسته به استکبار است.

حجت الاسلام رییسی با تأکید بر این که باید قدر این انقلاب و نظام را بدانیم و در حفظ آرمان‌ های والای آن بکوشیم، یادآور شد: قیام ملت ‌های مصر و تونس با الهام از انقلاب اسلامی علیه دولت‌ های وابسته به استکبار جهانی صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: مصر، فرهنگی ‌ترین کشور عربی است که در سال های گذشته به عنوان ابزاری در اختیار مستکبران قرار گرفت.

معاون اول قوه قضائیه با بیان این که هر گاه دشمنان درصدد اجرای نقشه ‌ای جدید بودند نقشه‌ های آنها در کشور نقش برآب شد، تصریح کرد: تحولات امروز در جهان نشان می دهد که دوران استبداد و ظلم به پایان راه خود رسیده است.

وی با اشاره به سالروز ارتحال استاد طاهایی، گفت: عالمان بزرگی در طول تاریخ با وجود تمام دشمنی‌ ها با دین اسلام و از جمله فرهنگ تشیع در زمینه توسعه معارف و ارزش ‌های اسلامی تلاش کردند که استاد طاهایی یکی از این افراد است.

حجت الاسلام رییسی یادآور شد: مرحومه طاهایی در پایه‌ گذاری و تعلیم علوم اسلامی برای بانوان و زمینه‌ سازی حضور زنان در عرصه مبارزات دوران ستم شاهی پهلوی نقش مهمی را بر عهده داشتند.

وی تأکید کرد: امیدواریم شاگردان استاد طاهایی راه روشن ایشان را ادامه داده و مکاتبی همچون نرجس(س) در مشهد و کشور چهره های ارزشمندی را در حوزه های مختلف شاهد باشیم./934/پ201/س
ارسال نظرات