۲۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۹۸۲۷۶
پژوهشگر و نویسنده حوزوی:

دین اسلام هجرت را یک اصل و راهبرد می‌داند

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزوی گفت: هجرت موجب رشد و بالندگی می شود، دین اسلام هجرت را نه به عنوان یک حادثه و پدیده، بلکه به عنوان یک اصل و راهبرد قبول دارد، یعنی آن را یک مسأله معرفت ساز، حرکت ساز و تمدن ساز می‌داند.
اعزام مبلغين به روستاهاي مازندران


حجت‌الاسلام حسین ملانوری، از فعالان عرصه تبلیغ دینی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: یکی از دلایل رکود جوامع، فرهنگ‌ها و مذاهب، نداشتن تحرک است، تحرک نداشتن مردم و متولیان جوامع و فرهنگ ها موجب رکود و سستی فرهنگی و اجتماعی می شود.

وی در ادامه افزود: به طور مثال اروپا ده قرن در دورانی به نام قرون وسطی به سر می برد و در این دوران دچار خمود و سستی بود، این دوران دورانی است که اروپایی ها در اروپا محبوس هستند و به جای دیگر نمی روند.

حجت الاسلام ملانوری اظهار داشت: عده بسیاری معتقدند که رنسانس و حرکت رو به رشد اروپا به خاطر جنگ های صلیبی بود، در جریان جنگ های صلیبی، وقتی اروپاییان به کشور های دیگر حمله کردند با فرهنگ، آداب و رسوم آن کشورها به ویژه فرهنگ متعالی اسلام رو‌به‌رو شدند، از این رو فرهنگشان رشد پیدا کرد.

این نویسنده حوزوی خاطر نشان کرد: بنابراین هجرت موجب رشد و بالندگی می شود، دین مبین اسلام هجرت را نه به عنوان یک حادثه و پدیده، بلکه به عنوان یک اصل و راهبرد قبول دارد، یعنی خود این هجرت یک مسأله معرفت ساز، حرکت ساز و تمدن ساز است.

وی ادامه داد: از این رو با وجود آن که حوادث بسیار مهمی چون تولد پیامبر(ص)، فتح مکه و مانند آن در تاریخ اسلام اتفاق افتاده است،‌ تاریخ اسلام را بر اساس هجرت پایه گذاری می کنند.
 
حجت الاسلام ملانوری یادآور شد: در دین مبین اسلام یک نوع هجرت وجود ندارد، هجرت برای فراگیری دانش و هجرت برای تبلیغ دین نمونه ای از هجرت های مورد تأیید در دین مبین اسلام است.

وی اضافه کرد: به طور مثال خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید«فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ، پس چرا از هر فرقه اى گروهى نزد پیامبر نمى روند تا دانش دین بیاموزند و هنگامى که به سوى قومشان بازگشتند آنان را از مخالفت با احکام الهى هشدار دهند، باشد که آنان بترسند».

این پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: هجرت برای حفظ دین یکی دیگر از انواع هجرت است، گاهی اوقات برخی از افراد متوجه این مسأله می شوند که برای حفظ دینشان لازم است هجرت کنند، مقابله و معارضه افراد بی دین با دینداران یکی از این موارد است.

وی ابراز داشت: از این رو است که پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرماید« «من فر بدینه من ارض الی ارض و ان کان شبرا من الارض استوجب الجنة و کان رفیق محمد صلی الله علیه و آله و ابراهیم علیه السلام؛ کسی که برای حفظ آئین خود از سرزمینی به سرزمین دیگر ـ اگر چه به اندازه یک وجب فاصله داشته باشد ـ مهاجرت کند، مستحق بهشت می‏گردد و همنشین محمد(ص) و ابراهیم(ع) خواهدبود.»

حجت الاسلام ملانوری تصریح کرد: نوع دیگر هجرت، هجرت از دست ظلم ظالمان است، گاهی انسان در جایی زندگی می کند که ستمگران بر او تسلط دارند و اگر بخواهد از این ظلم فرار کند لازم است از آن مکان هجرت کند.

وی ادامه داد: خداوند متعال در این‌باره می‌فرماید «و کسانى که پس از آن که در راه خدا مورد ستم قرار گیرند براى جلب خشنودى خدا هجرت کنند تا در جامعه اى خداپرست و عدالتخواه درآیند یا خود بر پایه عدل و داد جامعه اى خداپرست تشکیل دهند ، قطعاً آنان را در دنیا در سرزمینى نیکو جاى مى دهیم و بى گمان پاداش آخرت بزرگ تر است. اى کاش مى دانستند».

حجت الاسلام ملانوری در پایان گفت: هجرت به سوی خدا نوع دیگری از هجرت است، این نوع هجرت یک هجرت معنوی و اخلاقی است، در این نوع هجرت انسان در مسیر حرکت به سوی خداوند و قرب او قرار می گیرد، خداوند متعال از قول حضرت ابراهیم (ع) در قرآن کریم نقل می کند که حضرت ابراهیم گفت «و َقَالَ إِنِّی مُهَاجِرٌ إِلَى رَبِّی، من وطن خود را ترک مى گویم و از میان مردم مشرک به سوى پروردگارم رهسپار مى شوم و به جایى مى روم که بتوانم آزادانه عبادت کنم»./919/ت302/ع

ارسال نظرات