۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۹۸۴۱۱

اعتراض طلاب تربت حیدریه به سخنان و مواضع دوپهلوی امام جمعه شمیرانات

خبرگزاری رسا ـ شماری از طلاب و روحانیان تربت حیدریه تحصیل کننده در حوزه علمیه قم به مواضع دوپهلوی امام جمعه شمیرانات و سخنان وی در حمایت تلویحی از جریان فتنه و سردمداران آن اعتراض کردند.
تزييني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن دعاگو امام جمعه شمیرانات که چهارشنبه شب بنا به دعوت هیات امنا مجمع طلاب و روحانیان منطقه تربت حیدریه در جمع طلاب تحصیل کننده این شهرستان در قم سخنرانی می کرد مورد اعتراض و انتقاد شدید طلاب قرار گرفت.

بر اساس این گزارش در این مراسم که در ساختمان مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم برگزار شد، حجت الاسلام دعاگو بدون کوچک ترین اشاره ای به ظلم و جنایت سران فتنه و فتنه گران، از ضرورت وحدت و نگه داشتن همه افراد و جذب حداکثری سخن گفت و با ترسیم شاخصه های جامعه معتدل از دیدگاه خود، معتقد بود جامعه معتدل نه کندروی می کند و نه تندروی.

امام جمعه شمیرانات کندروی و تندروی را دو مشکل جدی در جامعه دانست و ابراز داشت: یک گروه ساختار شکنی می کنند و در برابر رهبری نظام می ایستند و عده ای هم تنها زشتی ها را می بینند و نقاط قوت طرف مقابل را نمی بییند و یک عده از افراد که به آنها نیاز داریم را متهم به عامل بیگانه بودن می کنند.

وی بدون اینکه نامی از نقاط قوت گروه مقابل ببرد و اشاره ای به حوادث و فتنه های یک سال و نیم گذشته بکند، از ضرورت کدورت زدایی و اصلاح ذات البین و جذب حداکثری و وحدت سخن گفت و هیچ اشاره ای هم به دفع حداقلی نکرد.

این فعال سیاسی، با تاکید بر اینکه باید از مناسبات اجتماعی کدورت زدایی کنیم، بیان داشت: اگر اصلاح ذات البین صورت می گرفت ما شاهد این مساله نبودیم که اقتدار نظام اسلامی در معرض خطر قرار گیرد.

سخنان امام جمعه شمیرانات و عضو جامعه روحانیت مبارز تهران که مواضع وی در دوران فتنه و پس از آن اعتراضاتی را نیز به همراه داشته است، وقتی به اینجا کشیده شد، شماری از طلاب و روحانیان حاضر در جلسه به حالت اعتراض سخنان وی را قطع کردند و وی را مورد انتقاد قرار دادند.

یکی از طلاب گفت: آقای دعاگو شما در حالی دم از وحدت می زنید که اینها آرمان های انقلاب و نظام را زیر سؤال برده اند و در این شرایط چه وحدتی می توان داشت و چه افراد و گروه هایی از این مساله می خواهند سود ببرند.

یکی دیگر از روحانیان حاضر در جلسه نیز به حالت اعتراض به عضو جامعه روحانیت مبارز تهران ابراز داشت: صحبتی که آقای دعاگو مطرح می کنند خیلی دیر است، زمانی که رهبر انقلاب اینها را دعوت به بازگشت به آغوش انقلاب، وحدت و قانون گرایی کردند، اینها باید توبه کرده و به دامان ملت برمی گشتند نه اینکه امروز عده ای بخواهند برای سران فتنه میانجی گری کنند و در حمایت از آنها آن هم بعد از هتاکی به مقدسات، شهید شدن شماری از مردم و بی توجهی به آرمان های انقلاب و امام سخن به میان آورند.

طلبه ای دیگر نیز در اعتراض به سخنان حجت الاسلام دعاگو تاکید کرد: ما طلاب اگر ساکت بنشینیم و در برابر این گونه موضع گیری ها هیچ نگوییم پس چه فردی باید اعلام نظر کند.

امام جمعه شمیرانات در دفاع از خود گفت: من در زمان خاتمی پیشتاز مبارزه با جریان اصلاحات بودم و معتقد بودم جریان سکولار از دامان این جریان برمی خیزد و سخنانی را نیز در این باره بیان کردم که ضبط شده است و در حال حاضر هم از حامیان نظام و انقلاب و رهبری هستم و التزام عملی به ولایت فقیه دارم.

طلبه ای در جواب امام جمعه شمیرانات گفت: آقای دعاگو به ما بگویید چه نظری درباره نامه آقای هاشمی به مقام معظم رهبری دارید و اگر این مساله را پاسخ دهید می دانیم که التزام عملی به ولایت فقیه دارید، امام جمعه شمیرانات در جواب این طلبه چیزی نگفت.

حجت الاسلام دعاگو، خطاب به طلاب معترض گفت: من از همه شما در دفاع از انقلاب پیشتاز تر هستم که شماری از طلاب و روحانیان در پاسخ به وی گفتند ملاک حال فعلی افراد است نه سوابق.

یکی دیگر از روحانیان شهر تربت حیدریه خطاب به امام جمعه شمیرانات گفت: مقام معظم رهبری جذب حداکثری و دفع حداقلی را مطرح کردند امام شما می گویید همه را باید جذب کرد، لااقل یک کلمه هم در دفع حداقلی می گفتید که ما دلمان خوش باشد که شما التزام عملی به ولایت فقیه دارید.

طلبه دیگری خطاب به حجت الاسلام دعاگو تاکید کرد: آقای محسن رضایی تکلیف خود را مشخص کرده است، امروز جای این گونه سخن گفتن نیست باید مواضع خود را شفاف بیان کنید نه اینکه یکی به نعل بزنید و یکی هم به میخ.

روحانی دیگری از منطقه تربت حیدریه با انتقاد از هیات امنا مجمع طلاب این منطقه در دعوت از فردی سیاسی آن هم بعد از غائله آفرینی سران فتنه در 25 بهمن ابراز داشت: اینجا یک مجلس طلبگی است و متاسفانه مسائلی را سخنران مجلس بیان می کند که در شأن طلاب تربت نیست و ما اگر می دانستیم این فرد سخنران مراسم است اصلا به این مراسم نمی آمدیم.

وی بیان داشت: سران فتنه کسانی هستند که در مقابل نظام اسلامی، قانون اساسی، آرمان امام و ولایت فقیه ایستادند و لازمه سخنی که آقای دعاگو بیان می کند این است که همه چیز را نادیده بگیریم و چشم و گوش مان را به روی همه اتفاقاتی که در این مدت افتاده است ببندیم.

حجت الاسلام دعاگو در پاسخ به این روحانی ابراز داشت: در وحدت ملی، میثاق های ملی معیار وحدت است و کسانی که قانون اساسی را قبول دارند تحت مقوله وحدت هستند. طلبه ای در اعتراض به وی گفت: باید دید در عمل چقدر مدعیان خط امام و قانون گرایی به این مساله پایبند هستند که خوشبختانه در یک سال و نیم گذشته این مساله را مشاهده کردیم.

حجت الاسلام دعاگو گفت: من در این مسائل از یک نفر اطاعت می کنم و آن فرد مقام معظم رهبری است و تحت تاثیر هیچ جوی هم قرار نمی گیرم.

امام جمعه شمیرانات در پاسخ به طلبه ای که نظر وی را در خصوص هاشمی رفسنجانی، مواضع وی و همچنین نامه سرگشاده بدون سلام وی به رهبر انقلاب جویا شده بود، گفت: من راجع به آقای هاشمی آنچه دیدگاه و موضع مقام معظم رهبری است را قبول دارم، نه بالاتر و نه پائین تر.

طلبه ای در اعتراض به وی گفت: شما چرا دارید از رهبری مایه می گذارید رک و صریح بگویید آقای هاشمی را جزو سران فتنه می دانید یا خیر؟ امام جمعه شمیرانات نیز گفت: من در این مساله نیز تابع رهبری هستم و ایشان آقای هاشمی را جزو سران فتنه نمی دانند.

طلبه ای دیگر نیز در اعتراض به سخنان حجت الاسلام دعاگو گفت: مگر در زمان دولت خاتمی حضرت آقا چه می فرمودند که شما صریحا و حتی در تریبون نماز جمعه علیه وی موضع می گرفتید، اکنون چه شده آیا وضعیت تغییر کرده یا اینکه مساله ای دیگر است؟

در پایان این مراسم که چندین ساعت نیز به طول انجامید، حاضران با سردادن شعارهایی از جمله خواص بی بصیرت مایه ننگ ملت، تربتی ام، حیدری ام پیرو سید علی ام اعتراض خود را به سخنان امام جمعه شمیرانات نشان دادند و قطعنامه ای را در محکومیت جریان آشوب 25 بهمن و سران فتنه و حامیان آنها قرائت کردند.

نکته قابل تامل در این بین این است که هرچند بیانیه مجمع طلاب و فضلای منطقه تربت حیدریه در محکومیت حوادث اخیر تهران، که در پایان این جلسه در اختیار خبرنگار خبرگزاری رسا قرار گرفت و همچنین اتفاقات این جلسه نشان می دهد که طلاب و فضلای منطقه تربت حیدریه نظری غیر از آنچه در مواضع سخنران این مراسم ایراد شد داشته و دارند، اما به نظر می رسد باید دست اندرکاران دقت بیشتری در انتخاب سخنرانان مراسم بکنند تا شائبه ای پیش نیاید.

گفتنی است مجمع طلاب و فضلای منطقه تربت حیدریه در پی حوادث اخیر در تهران با صدور بیانیه ای ضمن ابراز انزجار از این عمل منافقانه سران فتنه، خواستار محاکمه سران فتنه شده و از مسؤولان قضایی خواسته است این دندان های پوسیده را بکشد در غیر این صورت خود مردم چشم فتنه را کور خواهند کرد. /924/ت301/ج
ارسال نظرات