۰۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۹۸۷۱۶
رییس اداره اوقاف شهرری:

بلوغ علمی شیعه مرهون مجاهدت‌های علمی امام صادق است

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرری اظهار داشت: علم اسلامی در دامن امام صادق(ع) به مسیر رشد خود رسید و راه پیشرفت را ادامه داد.
حجت الاسلام روح الله گلزاري

حجت الاسلام روح الله گلزاری، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: امروز مکتب شیعه در همه جای جهان به مکتب جعفری شناخته شده است و افتخار شیعه به معارف و علوم صادر شده ار جانب امام صادق(ع) است.

وی بیان داشت: در زمام امام باقر(ع) و امام صادق(ع) اختلاف بین بنی امیه و بنی عباس، فرصتی ایجاد کرد تا علم و معرفت مجال خود را بازیابد و گسترش پیدا کند.

این محقق علوم اسلامی گفت: معارف اسلامی پس از پیامبر(ص) دچار رکود شد و اقدامات ناشایست حاکمان همچون منع حدیث و سوزاندن کتب روایت، معارف اسلامی حداقلی را ایجاد کرده بود.

وی با اشاره به اینکه شیعیان در دوران پس از رحلت پیامبر اعظم(ص) در تنگناهای اجتماعی، سیاسی و علمی قرار داشتند، گفت: نبود فضای باز علمی، شیعیان را از معارف ناب اسلامی محروم کرده بود، به گونه‌ای که ما روایات کمی از امام حسن و امام حسین(ع) در دست داریم.

حجت الاسلام گلزاری اظهار داشت: دوران امام باقر(ع) و به خصوص امام صادق(ع) دوران طلایی بود که نه تنها معارف شیعی بلکه علوم اسلامی به رشد و بالندگی رسید و بدون شک اگر این دوران تاریخی ایجاد نمی‌شد امروز دینی همچون اسلام وجود نداشت.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه شاگردان فراوانی در مکتب علمی امام صادق(ع) رشد کردند، گفت: تعداد چهار هزار شاگرد نشان‌دهنده ابعاد وسیع شخصیت علمی امام صادق(ع) است.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) شاکردان خود را در رشته های مختلف علمی رشد و پرورش داد، اذعان داشت: فقه، حدیث، ریاضی، نجوم و شیمی از جمله علومی بود که شاگکردان امام(ع) به آن مشغول بودند.

این محقق علوم اسلامی اظهار داشت: جابربن حیان شاگرد برجسته امام صادق(ع) در علم شیمی بود که به ادعای نویسنده کتاب مشرق گهواره تمدن، دانشمندان متعدد باید بر سر فهم کلام او به کار علمی بپردازند.

وی گفت: کتاب‌های روایی شیعه از روایت امام صادق(ع) پر است و علم اسلامی در دامن آن امام به مسیر رشد خود رسید و راه پیشرفت خود را ادامه داد.

این محقق علوم اسلامی گفت: مکتب امام صادق(ع) مکتبی است که با زحمت های فراوان امام صادق(ع) و شاگردان ایشان به ما رسیده و فقیهان و عالمان در این راه خون دل خورده اند و با به جان خریدن تمامی سختی ها در حفظ این تراث کوشیده اند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات