۰۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۹۸۸۹۵
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

وجوب محبت اهل بیت می تواند به عنوان یک امر مشترک نیرومند در وحدت عمل کند

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: آنچه تاکنون از مدرسه فقهی امام صادق (ع) شناخته شده، تنها بخش کوچکی از ظرفیت های این مدرسه عظیم، به ویژه قواعد بی شمار آن است؛ عالمان دین باید کوشش مضاعفی جهت شناخت حجم و کارکرد این قواعد به عمل آورند.
حجت الاسلام و المسلمين احمد مبلغي


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از اداره همکاری‌های علمی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در همایش "جایگاه امام صادق (ع) در علوم اسلامی در ترکیه خاطر نشان کرد: محور اصلی مدرسه فقهی امام صادق (ع) را قواعد اعم از فقهی و اصولی تشکیل می داد.

وی اظهار داشت: وجه برجسته و متمایز کننده مدرسه امام صادق (ع) لبریز بودن آن از قاعده های فقهی است که متاسفانه آنچه از ظرفیت‌های این مدرسه تاکنون شناخته شده، بخش کوچکی از آن است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی ضمن بیان این که اصولا قواعد فقهی در صورت شناخته شدن و مبنا قرار گرفتن، راه پاسخگویی به نیازهای زمان را باز می‌کنند، گفت: ضروری است عالمان بکوشند حجم بی‌شمار و کارکرد‌های قواعد این مدرسه را بشناسند.

رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی یادآورشد: عدم نگاه به مدرسه امام صادق(ع) از زاویه «قاعده گرایانه» بودن آن، ما را از شناخت حاق و واقعیت این مدرسه باز داشته است.
 
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در این همایش که توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در ترکیه و دانشکده الهیات دانشگاه سلجوق قونیه برگزار شد، خاطر نشان کرد: در مدرسه امام صادق (ع) ادبیات متناسب با قواعد فقهی به وفور یافت می شود. واژگانی همچون جامع ، جمع، اشباه، نظائر، اصل، باب و فتح بیانگر نگاه و ادبیات این مدرسه به قاعده محوری است.

وی گفت: از محورهای مهمی که این مدرسه بر آن تمرکز می‌کرد بازسازی احکام جزئی مطرح شده در گذشته در قالب قواعد بود این از آن جهت بود که مدرسه‌ای بودن قاعده چنین اقتضائی داشت.
 
وی همچنین گفت: شواهد بر تربیت شاگردان بر قاعده محوری در این مدرسه بسیار است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: بخشی از انعکاسات قاعده‌گرایی بعدا در مذاهب دیگر راه یافت.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی همچنین با اشاره به هفته وحدت و اهمیت تقریب میان مذاهب اسلامی گفت: شیعه و سنی اگر چه در پاره‌ای از موارد اختلاف دارند؛ ولی اشتراکاتی همچون خدای واحد، پیامبر(ص) واحد، قرآن واحد، کعبه واحد و حتی سرنوشت واحد و چالش‌های فراروی واحد دست مایه های وحدت در جهت رشد و اعتلای جهان اسلام است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: وجوب محبت اهل بیت(ع) و حتی وجود علم گسترده در آنان – که مورد تاکید بسیاری از علمای اهل تسنن است – می تواند به عنوان یک امر مشترک نیرومند عمل کند./916/د102/ع

ارسال نظرات