صد سال شکوفایی و خدمت

صد سال شکوفایی و خدمت

تعداد اخبار: ۲۰۰
صد سال از بازتاسیس حوزه علمیه قم به دست مبارک حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی می‌گذرد. صد سالی که با 12 قرن پیشینه درخشان آغازید، گواه تلاش‌های بی‌وقفه عالمان دینی برای حفظ و گسترش معارف اسلامی در شرایطی سخت بوده است. امروز که در آستانه برگزاری همایش «صدمین سالگشت بازتاسیس حوزه علمیه قم و نکوداشت حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (ره)» قرار داریم، فرصتی است تا با نگاهی به گذشته و حال، افق‌های آینده را ترسیم کنیم. حوزه در این یک سده، همواره پیشگام جهاد علمی و تبلیغی بوده است. از روزهای سخت آغازین که با کمترین امکانات، بزرگ‌ترین عالمان را پرورش داد تا امروز که به یکی از کانون‌های مهم علمی جهان اسلام تبدیل شده، مسیری پرپیچ‌وخم اما افتخارآمیز را پیموده است. طلبه‌های دیروز، هم در محراب درس استادان بزرگ شاگردی کردند و هم در میدان مبارزه با استبداد و استعمار پیشتاز بودند. امروز نیز حوزه علمیه قم با چالش‌های نوینی روبه‌روست؛ از نیاز به تحول در روش‌های آموزشی تا ضرورت پاسخگویی به شبهات نسل جدید در فضای مجازی. همایش صدمین سالگرد حوزه با شعار «صد سال شکوفایی و خدمت، ۱۲ قرن پیشینه» با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله) و حضور مراجع تقلید، علمای بلاد و مدیران حوزوی، فرصتی استثنایی برای واکاوی این مسیر صدساله است. این صدسالگی، آغازی برای حرکتی نوین در مسیر تمدن‌سازی اسلامی است. حوزه انقلابی پشتیبان و حامی و ناصح نظام اسلامی اکنون باید برای مسیر پیش رو بیش از گذشته فعالیت کند و مصمم تر در حوزه دانش و تبلیغ و تهذیب نوآوری های اصولی در بستر سنت سترگ خود داشته باشد. این پرونده خبری می کوشد تا از خاستگاه اندیشه عالمان، استادان و پژوهشگران حوزوی در قالب های خبری مصاحبه، گزارش، نقد کتاب، نشست های علمی و محصولات چند رسانه ای به تحقق امر مهم تحول حوزوی و تمدن سازی نوین اسلامی یاری رساند.
khabar.png
171 مورد
Yaddasht.png
1 مورد
Goft o goo.png
1 مورد
graphic.png
1 مورد
Movie.png
13 مورد
Aks.png
8 مورد
2 مورد
2 مورد
بیانیه «حوزه پیشرو و سرآمد»، نقشه راه تحول حوزه است/طراحی نظامات اجتماعی؛ مأموریت ذاتی حوزه
حجت‌الاسلام والمسلمین سعدی:

بیانیه «حوزه پیشرو و سرآمد»، نقشه راه تحول حوزه است/طراحی نظامات اجتماعی؛ مأموریت ذاتی حوزه

استاد مقطع خارج حوزه علمیه با اشاره به ضرورت مشارکت عمومی در تحقق بیانیه «حوزه پیشرو و سرآمد»، بر لزوم ورود حوزه به طراحی نظامات اجتماعی، آینده‌پژوهی و بازشناسی مأموریت‌های ذاتی خود تأکید کرد.
تحقق تمدن نوین اسلامی؛ فصل مشترک بیانیه‌های گام دوم و حوزه پیشرو و سرآمد
حجت‌الاسلام پیروزمند مطرح کرد؛

تحقق تمدن نوین اسلامی؛ فصل مشترک بیانیه‌های گام دوم و حوزه پیشرو و سرآمد

قائم‌مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: تصور عده‌ای این است که حوزه علمیه باید افرادی را تربیت کند که همه‌فن‌حریف و در تمام علوم، سرآمد باشند و بتوانند جا پای چهره‌های شاخصی مانند شیخ انصاری یا ملاصدرا بگذارند، اما با توجه به تنوع و گستردگی‌ علوم، شاید آن الگو و نوع تربیت، انتظار بجایی از حوزه علمیه نباشد.
لزوم استفاده از تمامی ظرفیت‌های حوزه برای تحقق بیانیه «حوزه پیشرو و سرآمد»
مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌ تأکید کرد؛

لزوم استفاده از تمامی ظرفیت‌های حوزه برای تحقق بیانیه «حوزه پیشرو و سرآمد»

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه بر لزوم استفاده از تمامی ظرفیت‌های حوزه برای تحقق بیانیه «حوزه پیشرو و سرآمد» تأکید کرد.
یکصد سال اخیر، فصل کاملاً جدیدی در تحول و پیشرفت حوزه‌های علمیه محسوب می‌شود
آیت الله اعرافی:

یکصد سال اخیر، فصل کاملاً جدیدی در تحول و پیشرفت حوزه‌های علمیه محسوب می‌شود

مدیر حوزه های علمیه به نقش تاریخی حوزه‌های علمیه در حفظ معارف اسلام ناب اشاره کرد و گفت: قم در یک‌صد سال اخیر، فصل جدیدی در تحول حوزه‌های علمیه گشوده است. پیام اخیر مقام معظم رهبری نیز فصل جدیدی برای حوزه است که باید با دقت مورد توجه قرار گیرد.
شناخت منظومه فکری رهبر انقلاب؛ گام نخست در اجرای بیانیه «حوزه پیشرو و سرآمد»
مدیر جامعه الزهرا مطرح کرد؛

شناخت منظومه فکری رهبر انقلاب؛ گام نخست در اجرای بیانیه «حوزه پیشرو و سرآمد»

مدیر جامعه الزهرا(س) در آیین افتتاحیه دوره تربیت مدرس و مبلغ معارف انقلاب اسلامی، با تأکید بر اهمیت شناخت منظومه فکری مقام معظم رهبری، این دوره را گامی مبارک برای تحقق عملی منشور روحانیت دانست.
حوزه علمیه باید در مجامع علمی جهانی حضور فعال داشته باشد
استاد مؤسسه امام خمینی:

حوزه علمیه باید در مجامع علمی جهانی حضور فعال داشته باشد

حجت الاسلام رضوانی گفت: اگر حوزه علمیه بخواهد بالنده و مؤثر باشد و بتواند در مجامع علمی جهانی حضور فعال داشته باشد حتما باید به روز باشد.
برای حوزه سرآمد باید از دانش های دانشگاهی نیز بهره برد
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی:

برای حوزه سرآمد باید از دانش های دانشگاهی نیز بهره برد

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی لازمه داشتن حوزه علمیه سرآمد با بینش تمدنی را بازنگری در همه دانش‌های و بهره گیری از دانش‌های تولیدشده در دانشگاه دانست و گفت: در ادامه باید مجاهدان فرهنگی تربیت کنیم که حاضر باشند از دانش خود در راستای امتداد اجتماعی استفاده کنند.
محتوای بیانیه «حوزه پیشرو و سرآمد» باید به عنوان الزامات مدیریتی تعیین و ابلاغ شود
حجت الاسلام‌ گنابادی‌نژاد در گفت‌وگو با رسا:

محتوای بیانیه «حوزه پیشرو و سرآمد» باید به عنوان الزامات مدیریتی تعیین و ابلاغ شود

حجت الاسلام‌ گنابادی‌نژاد تأکید کرد: باید ترتیبی اتخاذ شود که بیانات رهبر معظم انقلاب به حوزه های علمیه به عنوان الزامات مدیریتی تعیین و ابلاغ شود.
پیام صدسالگی حوزه «منشور دوم روحانیت» است/ نباید دچار استقبال شعاری و فراموشی عملی شویم
خراسانی:

پیام صدسالگی حوزه «منشور دوم روحانیت» است/ نباید دچار استقبال شعاری و فراموشی عملی شویم

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی با تأکید بر اهمیت راهبردی پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت یکصدمین سال بازتأسیس حوزه این پیام را «منشور دوم روحانیت» خواند و هشدار داد: نباید دچار استقبال شعاری و فراموشی عملی شویم.
«موضوع‌شناسی» از ضرورت های امروز حوزه/باید بعد نرم افزاری حوزه تقویت شود
مدیر و مؤسس حوزه علمیه کاظمیه یزد بیان کرد؛

«موضوع‌شناسی» از ضرورت های امروز حوزه/باید بعد نرم افزاری حوزه تقویت شود

قائم‌مقام شورای حوزه‌های علمیه استان یزد با بیان این که باید پیام رهبر انقلاب به حوزه های علمیه، دسته‌بندی شده و به‌ صورت هدفمند در حوزه تدریس شود، تحقق مأموریت‌های محوله از سوی رهبر انقلاب به حوزه های علمیه را نیازمند تقویت نرم‌افزاری حوزه های علمیه دانست.
باید به‌سوی تأسیس نظامات اجتماعی اسلامی حرکت کنیم
دهقانیان مطرح کرد؛

باید به‌سوی تأسیس نظامات اجتماعی اسلامی حرکت کنیم

مدیر مرکز مطالعات راهبردی نظام‌سازی اسلامی در تبیین پیام راهبردی رهبر معظم انقلاب، صدسالگی حوزه را فرصتی برای بازخوانی عملکرد تاریخی آن دانست و تأکید کرد: امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که باید حرکت به‌سوی تأسیس نظامات اجتماعی اسلامی را به‌طور جدی و بنیادین دنبال کنیم.
جایگاه تفکر فلسفی در نظام سازی و جامعه پردازی دینی
تقی‌زاده‌طبری تبیین کرد؛

جایگاه تفکر فلسفی در نظام سازی و جامعه پردازی دینی

مدیر اندیشکده نظام‌شناسی پژوهشکده شهید صدر به تحلیل مبانی فلسفی بیانیه رهبر معظم انقلاب در یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم پرداخت و تأکید کرد: تفکر فلسفی اسلامی بستر بنیادین اندیشه‌ورزی برای نظام‌سازی اجتماعی در انقلاب اسلامی را فراهم کرده است.
بیانیه «حوزه پیشرو و سرآمد»؛ زمینه ای برای بازسازی رابطه حوزه با جامعه و تمدن
عبدی بیان کرد؛

بیانیه «حوزه پیشرو و سرآمد»؛ زمینه ای برای بازسازی رابطه حوزه با جامعه و تمدن

دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تأکید بر ضرورت بازخوانی نسبت علم، ارزش و جامعه در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی، پیام صدسالگی حوزه را فراخوانی برای عبور از دوگانه‌سازی‌های نظری در علوم اجتماعی دانست.
فلسفه و فقه دو رکن اساسی در شکل‌گیری نظام‌های اجتماعی اسلامی هستند
حجت الاسلام فرحانی مطرح کرد؛

فلسفه و فقه دو رکن اساسی در شکل‌گیری نظام‌های اجتماعی اسلامی هستند

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اندیشه تمدنی مقام معظم رهبری تأکید کرد: فلسفه و فقه دو رکن اساسی در شکل‌گیری نظام‌های اجتماعی اسلامی هستند، از این رو فلسفه باید امتداد اجتماعی و سیاسی پیدا کند و فقه نیز از سطح احکام فردی فراتر رفته و به تولید نظام و طراحی ساختارهای اجتماعی بینجامد.
اقتضائات تحول در حوزه‌های علمیه با رویکرد تمدنی
حجت الاسلام امیدی تبیین کرد؛

اقتضائات تحول در حوزه‌های علمیه با رویکرد تمدنی

دانشیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: فقه و فقاهت میراث انبیای الهی و محور هدایت اجتماعی در گام دوم انقلاب اسلامی است که باید متناسب با شرایط تمدن‌سازی بازتعریف شود.
گزارشی از نشست «تحلیل بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری در یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم»

گزارشی از نشست «تحلیل بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری در یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم»

نشست علمی «تحلیل بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری در یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم» از سلسله‌نشست‌های «نظام‌های اجتماعی در هندسه انقلاب اسلامی» با حضور استادان، پژوهشگران و طلاب علاقه‌مند برگزار شد.
تحول در حوزه نیازمند اراده ای جدی و مصمم است
حجت‌الاسلام حسناتی در گفت‌وگو با رسا:

تحول در حوزه نیازمند اراده ای جدی و مصمم است

مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی واحد ۲ قم با بیان این که پیام مقام معظم رهبری به حوزه های علمیه حاوی کارکردها، الزامات و اهداف حوزه های علمیه است، تحقق منویات رهبر انقلاب به حوزه های علمیه را نیازمند اراده جدی مسئولان حوزه دانست.
لزوم تحول بنیادین در نظام آموزشی حوزه برای دستیابی به فقه حکومتی و نظام‌ساز
حجت الاسلام پیشوایی بیان کرد؛

لزوم تحول بنیادین در نظام آموزشی حوزه برای دستیابی به فقه حکومتی و نظام‌ساز

استاد حوزه علمیه با اشاره به بیانیه اخیر رهبر معظم انقلاب درباره فقه تمدن‌ساز، تأکید کرد: نظام آموزشی حوزه نیازمند بازنگری جدی در اولویت‌ها، مهارت‌های علمی و موضوع‌شناسی است تا بتواند فقه کارآمد و متناسب با نیازهای امروز کشور را تولید کند.
لزوم بازنگری جدی در ساختار آموزشی حوزه‌/برخی ساختارهای آموزشی در پاسخ‌گویی به نیازهای نوپدید فقهی ناکارآمد است
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی قائینی تأکید کرد؛

لزوم بازنگری جدی در ساختار آموزشی حوزه‌/برخی ساختارهای آموزشی در پاسخ‌گویی به نیازهای نوپدید فقهی ناکارآمد است

راهبر اندیشه‌ورزی مجتمع عالی تربیت مجتهد با تأکید بر نقش تحول‌آفرین علم دینی، خواستار بازگشت حوزه‌های علمیه به مأموریت اصلی خود در هدایت جامعه و پاسخ‌گویی به مسائل نوپدید شد و ضرورت تربیت مجتهدانی زمان‌شناس و مسئول در قبال نیازهای واقعی امت اسلامی را مورد توجه قرار داد.
طلاب خواهر با ابتکارات «فردی و جمعی» دروس حوزوی را به نیازهای جامعه متصل کنند
خانم حیدری:

طلاب خواهر با ابتکارات «فردی و جمعی» دروس حوزوی را به نیازهای جامعه متصل کنند

مدیر روابط عمومی جامعه‌الزهرا(س) گفت: پیام تاریخ‌ساز رهبری به مناسبت یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم، افقی نو و تکلیف‌آفرین پیش‌روی حوزه‌های علمیه گشود، طلاب خواهر با ابتکارات «فردی و جمعی»، دروس حوزوی را به نیازهای واقعی جامعه متصل کنند.
لزوم بازسازی نظام آموزش و مهندسی دقیق فرآیند اجتهاد/از نگاه سطحی به کارکرد اجتماعی طلاب پرهیز شود
حجت الاسلام عشایری منفرد تأکید کرد؛

لزوم بازسازی نظام آموزش و مهندسی دقیق فرآیند اجتهاد/از نگاه سطحی به کارکرد اجتماعی طلاب پرهیز شود

عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی(ص) العالمیة بر لزوم بازمهندسی فرآیند اجتهاد در پرتو بازخوانی روش آموزشی شیخ انصاری تأکید کرد و نسبت به پیامدهای غفلت از هدف‌مندی آموزش، تقلیل نقش طلبه به استماع منفعل و حاکمیت آیین‌نامه‌های ستادی بر تدبیرهای صفی هشدار داد.
بیانیه «حوزه پیشرو و سرآمد»؛ سند بالادستی تمدن‌ساز حوزه‌های علمیه در صد سال آینده
حجت‌الاسلام محققی مطرح کرد؛

بیانیه «حوزه پیشرو و سرآمد»؛ سند بالادستی تمدن‌ساز حوزه‌های علمیه در صد سال آینده

مدیرعامل خبرگزاری رسا گفت: پس از انتشار پیام تاریخی رهبر انقلاب به حوزه علمیه قم، اکنون نوبت رسانه‌های حوزوی است که با گفتمان‌سازی مانع غرق شدن آرمان تمدن نوین اسلامی در گرداب خرده‌گفتمان‌های سکولار شوند.
طرح اصلاح مدارک حوزوی و اولویت‌بخشی به تبلیغ آماده اجراست/تمرکز شورای عالی بر بیانیه «حوزه پیشرو و سرآمد»
حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال:

طرح اصلاح مدارک حوزوی و اولویت‌بخشی به تبلیغ آماده اجراست/تمرکز شورای عالی بر بیانیه «حوزه پیشرو و سرآمد»

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال به پیگیری جدی محتوای بیانیه مقام معظم رهبری توسط شورای عالی حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: طرح اصلاح مدارک حوزوی و اولویت‌بخشی به تبلیغ آماده اجراست.
گزارشی از دومین نشست مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌ با رسانه‌های حوزوی

گزارشی از دومین نشست مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌ با رسانه‌های حوزوی

در دومین نشست مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه با اصحاب رسانه حوزوی، جمعی از مدیران رسانه‌ای و فعالان فضای مجازی با انتقاد از انزوای رسانه‌ای حوزه، خواستار بازتعریف نقش رسانه‌های حوزوی در مسیر تمدن‌سازی اسلامی شدند.
بازنگری در وضعیت مدارک حوزوی در دستور کار شورای عالی حوزه قرار دارد
مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌:

بازنگری در وضعیت مدارک حوزوی در دستور کار شورای عالی حوزه قرار دارد

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه یکی از مواردی که در سال جاری نسبت به آن اقدام می‌کنیم، مسئله مدارک حوزوی است، گفت: باید سریع‌تر در میدان و صحنه عمل وارد شویم تا هر چه زودتر دغدغه‌های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید پاسخ داده شوند.
راهکارهای تحول حوزه‌های علمیه خواهران/ضرورت تربیت نیروی مهذب و کارآمد در راستای «بلاغ مبین»
خانم ظهیری تبیین کرد؛

راهکارهای تحول حوزه‌های علمیه خواهران/ضرورت تربیت نیروی مهذب و کارآمد در راستای «بلاغ مبین»

استاد حوزه علمیه و کارشناس رسانه به تبیین بیانات پیام رهبر انقلاب به‌مناسبت یک‌صدمین سالگرد بازتأسیس حوزه قم پرداخت و بر رهنمودهای «تغییر و تحول» حوزه‌های علمیه خواهران تاکید کرد.
تعامل حوزه قم و نجف؛ سدی محکم در برابر جریان‌های افراطی و انحرافی
خراسانی مطرح کرد؛

تعامل حوزه قم و نجف؛ سدی محکم در برابر جریان‌های افراطی و انحرافی

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی با تأکید بر جایگاه تاریخی حوزه نجف و پیشرفت‌های حوزه قم بر لزوم تقویت ارتباطات علمی و هم‌افزایی میان دو حوزه بزرگ جهان تشیع تأکید کرد و گفت: این همکاری می‌تواند سد محکمی در برابر جریان‌های افراطی و انحرافی باشد.
تمدن‌سازی نوین اسلامی نیازمند نگاه دغدغه‌مند مسؤولان است
حجت الاسلام محققی:

تمدن‌سازی نوین اسلامی نیازمند نگاه دغدغه‌مند مسؤولان است

«سخن تازه می‌خواهد و همت بلند»؛ تمدن سازی نوین اسلامی با پیام رهبر معظم انقلاب قوت گرفت، اما کانون اصلی، نظریه پردازی حوزوی و میدان عمل مسئولان است.
بازتعریف جایگاه و اعتبار مدارک حوزوی در سطح ملی، نخستین گام مسیر تحول‌آفرینی
مدیر حوزه های علمیه مطرح کرد؛

بازتعریف جایگاه و اعتبار مدارک حوزوی در سطح ملی، نخستین گام مسیر تحول‌آفرینی

آیت‌الله اعرافی در جلسه شورای معاونین و مدیران حوزه‌های علمیه، با اشاره به پیام تاریخی رهبر معظم انقلاب به جامعه حوزوی، از آغاز تحولات بنیادین در حوزه علمیه خبر داد.
گزارشی از هم‌اندیشی «طلبه کنشگر و آموزش رسانه‌ای»

گزارشی از هم‌اندیشی «طلبه کنشگر و آموزش رسانه‌ای»

هم‌اندیشی «طلبه کنشگر و آموزش رسانه‌ای» به مناسبت پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به همایش صدسالگی بازتأسیس حوزه علمیه قم و روز جهانی ارتباطات برگزار شد.
از آرمان‌گرایی بدون راهبرد عینی تا تضاد در برداشت از سیاست و حوزه
یادداشت؛

از آرمان‌گرایی بدون راهبرد عینی تا تضاد در برداشت از سیاست و حوزه

انتقاد از «فقدان بینش جهانی مدیران حوزه» شاید حرفی در افقی کلان به نظر رسد، اما باز هم فاقد مستندات و مصادیق عینی است.
نسبت به پیام رهبر انقلاب نباید شعاری عمل شود
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی:

نسبت به پیام رهبر انقلاب نباید شعاری عمل شود

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: دفتر تبلیغات اسلامی در طول چندین دهه فعالیت خود همواره رهنمود‌های امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری را به عنوان اسناد بالادستی دنبال کرده است.
معیار هویت جدید حوزه‌های علمیه در کلام استاد عالم زاده نوری

معیار هویت جدید حوزه‌های علمیه در کلام استاد عالم زاده نوری

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه نقش حوزه‌های علمیه را رهبری جریان اجتماعی امتی، تاریخی و تمدنی بزرگ به سوی حاکمیت توحید در سراسر جهان دانست.
برای اجرای منشور «حوزه پیشرو و سرآمد» آماده‌ایم
دبیر شورای عالی و مدیر حوزه های علمیه:

برای اجرای منشور «حوزه پیشرو و سرآمد» آماده‌ایم

شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اعلام کردند اطمینان می‌دهند که برای گفتمان سازی و ترویج پیام تاریخی به همایش یکصدمین سالگشت بازتأسیس حوزه علمیه قم و نیز تحقق و پیاده سازی محورهای راهبردی آن، همه تلاش خود را بکار بگیرند.
علوم انسانی در «حوزه پیشرو و سرآمد»
یادداشت؛

علوم انسانی در «حوزه پیشرو و سرآمد»

در بیانیه‌ «حوزه‌ پیشرو و سرآمد»، یکی از مؤکدترین نکات آن است که فقیه باید به علوم روز آشنا باشد، اما این آشنایی، نه برای پیروی، بلکه برای «نقد»، «غربال» و «استخراج قابلیت‌های تمدنی» آن است.
گزارشی از نشست تحلیل و بررسی پیام رهبر انقلاب به همایش ملی صدمین سال بازتأسیس حوزه

گزارشی از نشست تحلیل و بررسی پیام رهبر انقلاب به همایش ملی صدمین سال بازتأسیس حوزه

نشست تحلیل و بررسی «پیام رهبر معظم انقلاب همایش به ملی صدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم» به همت اندیشکده اخلاق و معنویت اندیشگاه گام دوم انقلاب با حضور جمعی از کارشناسان، اساتید و صاحب‌نظران حوزه علمیه در خبرگزاری رسا برگزار شد.
رسانه؛ ابزار کلیدی حوزه برای ارتباط با جامعه و انتقال پیام دین
حجت‌الاسلام پیشاهنگ مطرح کرد؛

رسانه؛ ابزار کلیدی حوزه برای ارتباط با جامعه و انتقال پیام دین

پژوهشگر حوزه رسانه بر ضرورت بهره‌گیری از رسانه برای ارتباط مؤثر حوزه با جامعه و شناخت دقیق افکار و فرهنگ مردم تأکید و همچنین به چالش‌ها و نیازهای آموزشی در زمینه تبلیغ و رسانه در حوزه اشاره کرد.
رسانه‌های حوزوی باید پیشرفت‌های حوزه را به‌طور مؤثر روایت‌ کنند
حجت‌الاسلام جلالی:

رسانه‌های حوزوی باید پیشرفت‌های حوزه را به‌طور مؤثر روایت‌ کنند

مدیر گروه سبک زندگی اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه با تأکید بر اهمیت رسانه در تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب، گفت: رسانه‌های حوزوی باید نقش مؤثری در روایت‌ تحولات حوزه ایفا کنند.
گزاره های «منشور دوم روحانیت» باید در قالب پروژه های تحقیقاتی گسترده تحلیل و بررسی شوند
حجت الاسلام صاعد رازی:

گزاره های «منشور دوم روحانیت» باید در قالب پروژه های تحقیقاتی گسترده تحلیل و بررسی شوند

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر ضرورت استخراج مدخل‌های متعددی از پیام «منشور دوم روحانیت»، خواستار تحلیل و بررسی این گزاره‌ها در چارچوب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب شد.
نگاه جهانی به اسلام در فضای فکری حوزه تقویت شود
حجت‌الاسلام شامی‌زاده:

نگاه جهانی به اسلام در فضای فکری حوزه تقویت شود

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به پیام اخیر رهبر معظم انقلاب آن را پیامی راهبردی و حیاتی برای بازتعریف نقش حوزه‌های علمیه در شرایط کنونی دانست و تأکید کرد: این پیام مسئولیت روحانیت را در قبال مردم، جمهوریت و تعامل جهانی با پیام اسلام دوچندان کرده است.
ضرورت تحول ساختاری در نهادهای حوزه برای پاسخگویی به نیازهای نظام
حجت‌الاسلام رستمی تأکید کرد؛

ضرورت تحول ساختاری در نهادهای حوزه برای پاسخگویی به نیازهای نظام

مدیر مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه مجازی بر ضرورت تحول ساختاری در نهادهای حوزه برای پاسخگویی به نیازهای نظام اسلامی تأکید کرد و گفت: برای اجرایی شدن منشور رهبر معظم انقلاب باید مطالبه‌ای علمی، مدبرانه و مستمر وجود داشته باشد.
فقه بدون کارکرد اجتماعی و سیاسی، خاصیت خود را از دست می‌دهد
حجت الاسلام طوبایی:

فقه بدون کارکرد اجتماعی و سیاسی، خاصیت خود را از دست می‌دهد

پژوهشگر حوزه رسانه نقش حیاتی فقه و رسانه در ایجاد تمدن اسلامی و تبیین مفاهیم دینی را مورد توجه قرار داد و گفت: «بلاغ مبین» به عنوان رسالت اصلی حوزه‌های علمیه است که باید از طریق رسانه‌ها به جامعه منتقل شود.
مسئولیت حوزه‌های علمیه در تمدن‌سازی اسلامی
حجت‌الاسلام بهروزی لک تبیین کرد؛

مسئولیت حوزه‌های علمیه در تمدن‌سازی اسلامی

استاد تمام دانشگاه باقر العلوم(ع) با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در صدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم، جایگاه حوزه را در مواجهه با تهدیدات تجدد و غرب‌گرایی بررسی و تأکید کرد: حوزه‌های علمیه اکنون مسئولیت بزرگی در راستای تمدن‌سازی اسلامی دارند.
تهذیب و اخلاص، ستون‌های هویت طلبگی است
حجت الاسلام شمشیری:

تهذیب و اخلاص، ستون‌های هویت طلبگی است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر ابعاد اخلاقی، تهذیبی و معنوی حوزه علمیه قم، گفت: اگر معنویت در حوزه نهادینه نشود، رسالت هدایت‌گری آن بی‌اثر خواهد بود.
حاج شیخ عبدالکریم حائری با تدبیر قدم به میدان سیاست نهاد + فیلم
آیت الله شب زنده دار در گفت وگوی اختصاصی با رسا:

حاج شیخ عبدالکریم حائری با تدبیر قدم به میدان سیاست نهاد + فیلم

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری را عالمی سیاسی و اهل تدبیر و دور اندیشی دانست و آن دسته جریان‌هایی که مرحوم مؤسس را فردی بریده از سیاست و اجتماع معرفی می‌کنند را دچار اشتباه خواند.
بیانیه سازمان بسیج طلاب در حمایت از پیام رهبر انقلاب به همایش صدمین سال بازتأسیس حوزه

بیانیه سازمان بسیج طلاب در حمایت از پیام رهبر انقلاب به همایش صدمین سال بازتأسیس حوزه

سازمان بسیج طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم در پیام خود آورده است: صدور پیامی بلند و با عظمت از سوی فقیهی بزرگ و سیاستمداری مجرّب در قامت نائب حضرت ولیعصر (عج)، به مثابه «منشور دوم روحانیت»، شور و امیدی دوچندان در دل حوزویان پدید آورد.
نامه‌های جداگانه مدیر حوزه به رهبر انقلاب و ۴ مرجع تقلید

نامه‌های جداگانه مدیر حوزه به رهبر انقلاب و ۴ مرجع تقلید

مدیر حوزه های علمیه در نامه هایی جداگانه به رهبر معظم انقلاب و چهار مرجع تقلید از پیام ها و سخنرانی های آنان در همایش یکصدمین سالگشت بازتاسیس حوزه تشکر کرد.
حوزه علمیه، طلیعه‌دار تمدن نوین اسلامی/ شورای عالی انقلاب فرهنگی، همراه حوزه در مسیر تحقق پیام تاریخ‌ساز رهبر انقلاب
بیانیه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای تحقق پیام راهبردی و فصل الخطاب رهبر انقلاب:

حوزه علمیه، طلیعه‌دار تمدن نوین اسلامی/ شورای عالی انقلاب فرهنگی، همراه حوزه در مسیر تحقق پیام تاریخ‌ساز رهبر انقلاب

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی،با صدور بیانیه‌ای ضمن تبیین ابعاد تمدنی، فکری و راهبردی این پیام، بر آمادگی کامل شورای عالی برای نقش‌آفرینی در تحقق منویات رهبری تأکید کرد.
پیام رهبری منشوری جامع برای ترسیم جایگاه و مسؤولیت‌های آینده حوزه است
آیت الله آملی لاریجانی:

پیام رهبری منشوری جامع برای ترسیم جایگاه و مسؤولیت‌های آینده حوزه است

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تأکید بر نقش حوزه در پیدایش انقلاب اسلامی، تصریح کرد: پیام رهبری منشوری جامع برای ترسیم جایگاه تاریخی و مسؤولیت‌های آینده حوزه است.
قدردانی نمایندگان طلاب از پیام رهبر انقلاب به مناسبت یکصدسالگی بازتأسیس حوزه

قدردانی نمایندگان طلاب از پیام رهبر انقلاب به مناسبت یکصدسالگی بازتأسیس حوزه

نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در پیامی از راهنمایی و هدایتگری های رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت یکصدسالگی بازتأسیس حوزه علمیه قم تقدیر و تشکر کردند.
  • ۱