۲۴ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۱۰۰۵۸۰
رییس اداره اوقاف و امور خیریه ساری:

اماکن متبرکه بهترین مکان برای رسیدن انسان به آرامش معنوی است

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره اوقاف و امور خیریه ساری به ظرفیت‌های معنوی و فرهنگی امامزادگان اشاره کرد و گفت: اماکن متبرکه بهترین مکان برای رسیدن انسان به آرامش معنوی است.
رييس اداره اوفاف و امور خيريه ساري
حجت الاسلام مسعود قربانی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با بیان این که سنت حسنه وقف در اسلام از جایگاه رفیعی برخوردار است، گفت: این سنت حسنه یکی از گران‌بها و ارزشمندترین سنت‌های اسلامی و نمونه اعلای باقیات و صالحات است که در آن واقف دسترنج عمرش را در این بانک الهی ذخیره می‌کند تا در عرصه قیامت از ثواب آن بهره‌مند شود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ساری با اشاره به این‌که وقف یکی از احکام و برنامه‌هایی است که با هدف دستگیری از محرومان، تأمین نیازهای اقتصادی و توسعه فرهنگ تشریح شده است، تصریح کرد: وقف اموال در امور عام المنفعه تنها نام واقف آن را زنده نگه نمی‌دارد، بلکه ازرش‌های معنوی و انسانی و مکارم اخلاق همچون نوع دوستی، نیکوکاری و تعاون را نیز در جامعه جاودانه می‌سازد.

حجت الاسلام قربانی با بیان این که سنت حسنه وقت در قبل از انقلاب به طور کامل به فراموشی سپرده شده بود، خاطر‌نشان کرد: انقلاب اسلامی موجب احیا و شکوفا شدن مجدد سنت وقف در جامعه شد.

وی، احیای موقوفات را یکی از مهم‌ترین برنامه سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام کرد و گفت: احیای همه موقوفات در کشور نیازمند مشارکت عمومی است و تنها با فرهنگی سازی می‌توان به این مسأله دست یافت.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ساری، همچنین به نقش و رسالت روحانیت و حوزه‌های علمیه در احیای فرهنگ وقف در جامعه اشاره کرد و گفت: روحانیت و حوزه‌های علمیه به عنوان پایگاه‌های مهم مردمی نقش برجسته‌ای در فرهنگ‌سازی سنت وقف در جامعه دارند.

وی، بهره‌گیری از توان مبلغان برای تبلیغ سنت حسنه وقف را یکی از برنامه‌های سازمان اوقاف دانست و خاطرنشان کرد: به همین منظور این سازمان از ظرفیت بالای موجود در روحانیان بومی و غیر بومی در مناطق مختلف استفاده خواهد کرد.

حجت الاسلام قربانی، احیای موقوفات، تبلیغ وقف و نیز تبدیل امامزادگان به قطب فرهنگی را سه دغدغه مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کرد که در دیدار ایشان با مسؤولان سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح شد.

وی‌ اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری را یکی از برنامه‌های اولویت‌دار سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد و گفت: اجرایی شدن این موارد نیازمند مشارکت بیشتر است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساری با بیان این که احیای موقوفات تنها بر عهده اداره اوقاف نیست، تصریح کرد: تحقق این مسأله مهم نیازمند مشارکت عمومی است.

حجت الاسلام قربانی، همچنین به مسأله تبلیغ وقف در جامعه اشاره کرد و گفت: علما و روحانیان به عنوان امین مردم نقش ارزنده ای در تبلیغ اهمیت وقف در جامعه دارند.

وی، اطلاع رسانی درست را یکی دیگر از عوامل فرهنگ‌سازی سنت وقف در جامعه دانست و افزود: صداوسیما و رسانه‌های مکتبوب در این خصوص نقش عمده‌ای دارند.

وی، تبدیل اماکن متبرکه و امامزادگان به قطب فرهنگی را نیز یکی دیگر برنامه های مهم سازمان اوقاف و امور خیریه دانست و خاطر‌نشان کرد: این مسأله نیز با اعزام روحانی به اماکن متبرکه، برپایی نماز جماعت و نیز برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی در حال انجام است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ساری، عمل به نیت واقفان را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اداره اوقاف و امور خیریه دانست و گفت: این اداره به صورت جدی در این مسیر گام بر می‌دارد.

حجت الاسلام قربانی، با بیان این که همه درآمد موقوفات بر اساس نیت واقفان هزینه می‌شود، تصریح کرد: در مازندران بیش از هفتاد درصد موقوفات مربوط به امام حسین‌(ع) است که در ماه محرم هزینه می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود به بخشی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در سال 89 اشاره کرد و گفت: امسال همه برنامه‌های ابلاغی سازمان در بخش‌های مختلف از سوی این اداره پیگیری و اجرایی شد.

رییس اداره اوقاف و امورخیریه ساری با بیان این که یکی از برنامه‌های سازمان اوقاف اجرای برنامه‌های دینی و فرهنگی در سطح امامزادگان و بقاع متبرکه است، خاطرنشان کرد: برگزاری کرسی تلاوت قرآن، تفسیر قرآن کریم، برگزاری زیارت عاشورا و دعای کمیل، اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و اعزام مبلغ از جمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در‌ امامزاده‌های مرکز استان بوده است.

حجت الاسلام قربانی با اشاره به این که در مناسبت های مذهبی و ملی برنامه های دینی و فرهنگی متنوعی در سطح اماکن متبرکه برگزار می‌شود، گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه در این بخش هر ساله برنامه‌های گسترده‌ای را در دستور کار دارد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ساری از اقامه نماز جماعت در امامزادگان شاخص این شهرستان خبر داد و گفت: در برخی از اماکن متبرکه ساری نماز جماعت به صورت تمام وقت با حضور روحانی اقامه می شود.

حجت الاسلام قربانی در ادامه سخنان خود با اشاره به در پیش بودن تعطیلات نوروز از آمادگی اماکن متبرکه شهرستان ساری برای استقبال از زائران نوروزی خبر داد و گفت: همه امکانات برای رفاه حال زائران محترم نوروزی در ایام تعطیلات فراهم شده است تا خاطره خوشی را در جوار امازادگان در ذهن ها داشته باشند.

وی از تکیه پهنه کلا و امامزاده عباس به عنوان دو مکان مذهبی شاخص در شهرستان ساری نام برد و افزود: بیش از سیصد سوئیت و اتاق در این اماکن متبرکه برای رفاه حال زائران آماده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ساری همچنین از برگزاری مراسم سال تحویل به صورت متمرکز در امامزاده عباس این شهرستان خبر داد و گفت: این مراسم هر ساله با حضور شخصیت های استانی، خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و اقشار مختلف مردم در این امامزاده برگزار می شود.

حجت الاسلام قربانی با بیان این که مراسم تحویل سال نو در امامزاده عباس ساری امسال به صورت زنده از شبکه استانی مازندران نیز پخش خواهد شد، خاطرنشان کرد: این مراسم با حضور استاندار و دیگر مسؤولان استانی برگزار می شود.

وی با اشاره به این که دیگر امامزادگان و اماکن متبرکه مرکز استان نیز آماده پذیرایی از مسافران نوروزی هستند، تصریح کرد: شرایط به گونه ای فراهم شده که امکانات لازم برای گردشگران و مسافران فراهم شود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه ساری همچنین به اجرای طرح آرامش بهاری در سطح امامزاده ها و اماکن متبرکه این شهرستان خبر داد و گفت: این طرح که با اجرای برنامه های دینی و فرهنگی درسطح اماکن متبرکه همراه است همزمان با تعطیلات عید نوروز آغاز خواهد شد.

حجت الاسلام قربانی در بخش دیگری ازسخنان خود به اجرای طرح جامع حسینیه پهنه کلای ساری اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح در مراحل پایانی قرار دارد.

وی با بیان این که با بیان این که با اجرای طرح جامع در حسینیه پهنه کلا صحن حسینیه گسترش یافته است، تصریح کرد: راه‌اندازی سوئیت، سرویس‌های بهداشتی و کاشی‌کاری داخل صحن، بخشی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته دراین طرح بوده است.

رییس اداره اوقاف و امورخیریه ساری درادامه با اشاره عزم جدی سازمان اوقاف برای آغاز طرح جامع امامزاده عباس این شهرستان، افزود: متأسفانه اجرای این طرح در طول چند ماه اخیر با مخالفت سازمان میراث فرهنگی مواجه بود که با درایت استاندارو معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران این مشکل مرتفع شد و قرار است به حول و قوه الهی سال آینده عملیات اجرایی آن آغاز شود.

حجت الاسلام قربانی با بیان این که با اجرای طرح جامع امامزاده عباس، صحن امامزاده تا دو هزار متر افزایش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: کتابخانه، سالن جلسات، مکان‌های فرهنگی و هنری و بسیاری از امکانات دینی و فرهنگی از مزایای اجرای طرح جامع در این مکان مقدس است.

وی به نقش مردم در اجرای پروژه‌های عمرانی سطح امامزادگان و اماکن متبرکه اشاره کرد و گفت: مشارکت مردم در ساخت و ساز اماکن متبرکه قابل تقدیر است و این نشان دهنده علاقه قلبی مردم این استان به نوادگان ائمه اطهار(ع) است./950/ت302/س
ارسال نظرات