۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۱۰۰۷۰۷

نشست علمی «نقد و بررسی کتاب نحو قرآن» در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ پیرو تاکیدات امام خامنه ای در برگزاری کرسی های نظریه پردازی در حوزه علمیه، کرسی نقد و بررسی کتاب «نحو قرآن» در مدرسه علمیه نواب مشهد برگزار شد.
نشست علمی «نقد و بررسی کتاب نحو قرآن» در مشهد برگزار شد
به گزارش خبرگزاری رسا، پیرو تاکیدات امام خامنه ای در برگزاری کرسی های نظریه پردازی در حوزه علمیه، کرسی نقد و بررسی کتاب «نحو قرآن» در مدرسه علمیه نواب مشهد برگزار شد.

این نشست با هدف بیان انتقادات و نظرات کارشناسان و استادان ادبیات عرب حوزه و استفاده از این نظریات در چاپ های آینده کتاب «نحو قرآن»، به همت واحد نشست های علمی مدرسه علمیه نواب و با همکاری مدیریت آموزش حوزه علمیه خراسان و با حضور حجت الاسلام محمد حسن ربانی، مؤلف کتاب نحو قرآن، حجت الاسلام حسن عرفان، استاد و محقق حوزه علمیه قم و نقاد این کتاب و هم چنین با حضور کارشناسان و ارزیابانی هم چون دکتر نوروزی و حجج الاسلام مشرفی و رضایی در مدرسه علمیه نواب مشهد برگزار شد.

حجت الاسلام ربانی با اشاره به این نکته که طلبه ها در سال اول و دوم طلبگی خود با درس لغات قرآن آشنا می شوند، گفت: من در سال های سوم و چهارم طلبگی که این درس را نداشتیم با سایر طلبه ها به بررسی لغات قرآن می پرداختم که به مرور این موضوع به برگزاری درس تجزیه و ترکیب قرآن تبدیل شد.

وی همچنین بیان داشت: با گذشت زمان و پس از افتتاح دفتر تبلیغات خراسان، در آنجا به تدریس دروسی از جمله درس تجزیه و ترکیب قرآن مشغول شده و به جمع آوری جزوه هایی در این مورد پرداختم که با توجهی که حجت الاسلام صالحی، رئیس وقت دفتر تبلیغات خراسان داشتند، این جزوه ها کامل و به کتاب تبدیل شد.

این استاد و محقق حوزه علمیه تصریح کرد: این کتاب در باب ادبیات عرب و بر اساس کتاب «الفیه» ابن مالک است که در آن پس از توضیح قواعد و کلیات هر بخش، مثال های گوناگونی از قرآن در آن آورده شده است.

حجت الاسلام ربانی اظهار داشت: هدف این کتاب قانونمند کردن مثال ها است و در آن علاوه بر بیان کلیات، به تفاسیر نیز مراجعه شده است.

در ادامه حجت الاسلام حسن عرفان، استاد و محقق حوزه علمیه قم که مسئولیت نقد کتاب نحو قرآن را به عهده داشت، اظهار کرد: در نقد کتاب باید دقت داشت تا آموزه های قرآن مطرح و به امتیازات کتاب نیز توجه شود و از ارزش های آن کاسته نگردد.

وی کتاب «نحو قرآن» را کتابی نورانی و با امتیازهای برجسته معرفی و با اشاره به سخن امام صادق (ع) که می فرمایند: «اعربوا حدیثنا ، فانا قوم فصحاء»، عنوان کرد:آیات قرآن در این کتاب اعراب گذاری نشده اند و مثال ها و آیات نیز باید به فارسی برگردانده می شدند که این امر صورت نگرفته است.

این استاد و محق حوزه علمیه قم به اهمیت وجود نظم و هارمونی در اینگونه کتاب های علمی اشاره و بیان کرد: در بخش هایی از این کتاب، بی نظمی هایی دیده می شود به طوری که گاهی برای یک کلمه چندین مثال آورده شده و در مقابل برای برخی از کلمات هیچ گونه مثالی آورده نشده است.

حجت الاسلام عرفان در ادامه به بیان جزئیات بیشتری از کمبود نظم در بخش هایی از این کتاب پرداخت.

در ادامه نوروزی، عضو گروه ادبیات عرب حوزه علمیه خراسان، به بیان نظرات خود در مورد کتاب نحو قرآن پرداخت و بیان داشت: مولف در این کتاب قصد وارد شدن در موضوعات و مطالب را نداشته و این کتابی است که برای تحقیق نگاشته شده و خود پایه و اساسی برای دانشجویان و طلاب است.

وی با بیان اینکه در این کتاب جنبه تطبیقی نحو بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، ابراز داشت: این کتاب برای تدریس مطالب نحوی نیست و در نگارش آن فرض بر آن گرفته شده است که طلاب این قواعد را می دانند و می توانند آن ها را با مثال هایی که در قرآن است، تطبیق دهند.

نوروزی با اشاره به اینکه نقد کردن و ایراد گرفتن کار آسانی است، عنوان داشت: اینکه در این کتاب، آیات قرآن اعراب گذاری نشده اند، ایراد بزرگی نیست زیرا این کتاب برای محققین نوشته شده و آدرس آیات نیز ذکر شده است که می توانند به آن مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه «اعراب» به معنای روشن گردانیدن هم است، افزود: ما نباید معنای کلمه «اعراب» را در حدیث «اعربوا حدیثنا ، فانا قوم فصحاء» را فقط به حرکت گذاری محدود کنیم بلکه باید آن را وسیع بدانیم تا بتوان این معنا که «احادیث ما را روشن بگردانید» نیز از آن برداشت شود.

در پایان حجت الاسلام ربانی نقد کتاب را ترفیع کتاب و موجب مطرح شدن آن دانست و بر استفاده از انتقادات و نظرات مطرح شده در این نشست تاکید کرد./934/د101/ص
ارسال نظرات