۲۷ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۱۰۲۱۹۰
استاد حوزه علمیه قم :

دادن حق طلاق به بانوان با اصول و مسلمات فقه اسلامی همخوانی ندارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه وضع قوانین خلاف اسلام دارای تبعات منفی اجتماعی خواهد بود، اظهار داشت: وضع قوانین باید به گونه ای باشد که از نظام خانواده حمایت کند نه اینکه باعث تزلزل خانواده ها شود.
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي، استاد حوزه و دانشگاه


حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم بطحائی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به افزوده شدن حق طلاق بانوان در صورت ازدواج مجدد مردان در لایحه خانواده از سوی کمیسیون قضایی مجلس بیان داشت: یکی از آموزه های اسلامی که از نظر عقلی هم جنبه بین‌المللی دارد، اختصاص حق طلاق به مردان است.

وی ادامه داد: در بحث قراردادها ما دو گونه تعهد داریم، برخی قراردادها دو طرفی است که عقد نام دارد و برخی یک طرفی یا ایقاع است که در آن تنها یک نفر طرف حق و تکلیف است.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: طلاق از جمله ایقاعات است که تنها مرد توانایی انجام آن را بر طبق شرع اسلام دارد.

وی اظهار داشت: در حدیثی از امام رضا(ع) پرسیده شده است که چرا زن حق تجدید فراش ندارد امام جواب می دهند زن فروشنده است و او یکبار بیشتر نمی تواند جنس خود را بفروش برساند.

وی ادامه داد: اگر چه این تعبیر به ذائقه امروزی‌ها خوش نمی‌آید اما مرد خریدار است و در مقابل خرید خود مهر را پرداخت می‌کند و به دلایلی می تواند جنس خود را پس دهد اما فروشنده حق رجوع و گرفتن مال خود را ندارد.

این استاد دانشگاه پردیس قم بیان داشت: حق طلاق بر طبق قرآن و سنت و این تعبیر اجتماعی ملموس، به مردان اختصاص دارد و حتی اگر در ضمن عقد، زنی دارای حق طلاق شناخته شود، نشان از عدم تحقق عقد است.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه به مساله تجدبد فراش مردان در سوره نساء اشاره شده است، گفت: شرط بر خلاف قرآن در عقود جایز نیست و این شرط فاسد است و بلکه ممکن است مفسد عقد هم بشود.

وی گفت: البته باید توجه داشت که این شرط که اگر زنی تحت عسر و حرج قرار گرفت حق طلاق داشته باشد، صحیح است البته به شرطی که این اختیار در ضمن عقد به عنوان وکالت به او داده شود.

این استاد دانشگاه پردیس قم تاکید کرد: شرط عدم تجدید فراش مردان برخلاف کتاب و سنت الهی است و هیچ مقامی نمی تواند این گونه قانون‌گذاری کند.

وی با اشاره به اینکه وضع قوانین خلاف اسلام دارای تبعات منفی اجتماعی خواهد بود، اظهار داشت: وضع قوانین باید به گونه ای باشد که از نظام خانواده حمایت کند نه اینکه باعث تزلزل خانواده شود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات