۳۱ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۱۰۲۵۳۸
در قم؛

تحولات خاورمیانه، سناریوهای محتمل و مواضع ایران بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ میزگرد علمی تحولات خاورمیانه، سناریوهای محتمل و مواضع ایران از سوی پژوهشکده اندیشه و علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
همايش علمي بررسي تحولات اخير منطقه و بيداري اسلامي در قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، میزگرد علمی تحولات خاورمیانه، سناریوهای محتمل و مواضع ایران، امروز به همت پژوهشکده اندیشه و علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم با حضور حجت‌الاسلام مصطفی زمانی، محمد ستوده و سیدمحمدکاظم سجادپور برگزار شد.

براساس این گزارش، در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام محمدحسن زمانی، معاون بین‌الملل حوزه علمیه قم، نقش بازیگران این جریان را مورد تحلیل قرار داد و گفت: در صورتی که ماهیت تحولات اخیر، عناصر تشکیل‌دهنده، زمینه‌ها و ریشه‌های واقعی آن فهرست شود، ابهام این تحولات برطرف خواهد شد.

وی که بحث خود را بر روی جنبش مصر متمرکز کرده بود با اشاره به حضور چند ساله خود به عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مصر، افزود: 22 حزب معارض همچون حزب غرب، حزب وقت و حزب اعتماد به عنوان معارضان حکومت مبارک در این کشور مطرح بودند.
 
حجت‌الاسلام زمانی با بیان این‌که احزاب معارض غیر رسمی دیگری مانند اخوان المسلمین نیز در این جریان تا حدودی نقش داشتند، اما تصریح کرد: هرچه نگاه کنیم می‌بینیم که اخوان‌المسلمین جزو بازیگران اصلی این جریان نبود و عملاً هم در این جریان غافلگیر شد.

در ادامه محمد ستوده، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان این‌که در جهان اسلام با تحولات گسترده‌ای روبرو هستیم، گفت: ترسیم سناریوهای محتمل برای این تحولات به سبب شتابی که دارد، به سختی امکان‌پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: خاستگاه و پیامدهای این تغییر و تحول در سطوح مختلف تا حدی قابل پیش‌بینی است اما به دلیل ادامه این تحول و تغییری که همچنان ناتمام مانده است، بیان این پیامدها هم ناقص خواهد بود.
 
ستوده با بیان این‌که عواملی در بروز این تغییر و تحولات نقش داشت که آغاز آن از تونس بود و این حرکت به سرعت وارد کشورهای دیگر شد، افزود: سرعت این تغییر و تحول در سایر کشورهای عربی منطقه هم به وقوع پیوست و به تبع آن آثار خود را در سایر کشورهای اسلامی هم خواهد گذاشت.
 
گفتنی است، در پایان این میزگرد علمی، استاد دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم‌(ع) به سؤالات مطرح شده درباره تحولات اخیر خاورمیانه پاسخ گفتند. /920/پ202/ص

ارسال نظرات