۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۱۰۴۲۷۹
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه مازندران:

آموزش بدون پژوهش فعالیت‌های علمی در حوزه را دچار نقصان می کند

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که پژوهش های کوتاه مدت و مقطعی در سطح مدارس علمیه، طلبه را گرفتار روزمرگی می‌کند، بیان داشت: در عرصه فعالیت‌های پژوهشی در حوزه باید نگاهی بلند مدت و کلان مد نظر مسؤولان پژوهش و طلاب باشد.
پژوهش در حوزه
حجت الاسلام حمزه علی اکبری، معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری با بیان این که آموزش و پژوهش مکمل یکدیگر هستند، گفت: آموزش بدون پژوهش فعالیت های علمی در حوزه را دچار نقصان خواهد کرد.

وی با بیان این که آموزش منهای پژوهش امکان پذیر نخواهد بود، افزود: اگر مدارس علمیه تنها به دنبال آموزش بروند به طور حتم بازدهی علمی در آن حوزه ها کاهش خواهد یافت.

معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که از آغاز تشکیل حوزه های علمیه تاکنون در هیچ برهه ای از تاریخ، آموزش در حوزه های علوم اسلامی، از تحقیق و پژوهش جدا نبوده است، ادامه داد: پژوهش زیربنای همه علوم است و بدون پژوهش اهداف مورد نظر محقق نخواهد شد.

وی با تأکید براین که پژوهش کوتاه مدت و مقطعی در سطح مدارس علمیه، طلبه را گرفتار روزمرگی می کند، بیان داشت: در عرصه فعالیت های پژوهشی در حوزه باید نگاهی بلند مدت و کلان مد نظر مسؤولان پژوهش و طلاب باشد.

حجت الاسلام اکبری با تأکید براین که آموزش های ما در سطح مدارس علمیه باید پژوهش محور باشد، تصریح کرد: البته این انتظار نباید وجود داشته باشد که از همان پایه ها و سطوح ابتدایی حوزه طلاب به دنبال پژوهش به معنای تولید علم بروند.

وی با بیان این که طلاب در سطوح ابتدایی باید با آموزش های پژوهش محور آشنا شوند، تصریح کرد: این بدین معنا است که تکالیف کلاسی باید به شکل و ساختار پژوهشی به طلاب ارائه شود.

حجت الاسلام اکبری ادامه داد: باید فعالیت های پژوهش محور در یک طلبه به عنوان یک عادت نهادینه شود، تا آنها بتوانند در سطوح بالاتر درفعالیت های پژوهشی با محور تولید علم نقش آفرینی کنند.

وی با بیان این که هنوز فرهنگ پژوهش در حوزه های علمیه نهادینه نشده است، افزود: تدوین یک راهبرد کلان پژوهشی دست یافتنی در سطح مدارس می تواند زمینه فعالیت های پژوهش محور را فراهم کند.

معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه مازندران با بیان این که فعالیت های پژوهشی در سطح مدارس علمیه نیازمند یک بازنگری مناسب است، ادامه داد: خوشبختانه با برنامه های جدیدی که معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه قم در سال های اخیر در دستور کار قرار داده است در آینده ای نزدیک شاهد یک تحول مناسب در عرصه پژوهش مدارس علمیه کشور خواهیم بود.

وی با تأکید براین که ترس از قلم زدن در حوزه فعالیت های پژوهشی باید در میان طلاب شکسته شود، تصریح کرد: متأسفانه یکی از مهم ترین مشکلات ما در سطح مدارس علمیه ترس برخی از طلاب و حتی اساتید از نوشتن است که این موضوع فضای فعالیت های پژوهشی در میان طلاب و اساتید را با یک رکود چندین ساله مواجه ساخته است.

معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه مازندران، تشویق طلاب در بخش پژوهش را یکی از مسائل تأثیرگذار به منظور ترغیب آنها به امرپژوهش دانست و خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از همان سطوح پایین حوزه یک تعریف ایده آل و دست نیافتنی از پژوهش را برای طلاب تعریف کنیم به طور حتم زمینه خوف در میان طلاب را تقویت خواهیم کرد و در ادامه فعالیت های پژوهشی در سطح مدارس به حداقل کاهش خواهد یافت.

وی با تأکید براین که شروع فعالیت های پژوهشی برای طلبه می تواند حتی از توصیف فضای آموزشی یک حوزه آغاز شود، گفت: آن چنان ضرورت ندارد مسؤولان پژوهش مدارس در همان ابتدا موضوعات گسترده و تخصصی ارائه دهند که یک طلبه از ادامه مسیر ناامید شود.

حجت الاسلام اکبری با تأکید براین که زیرساخت های پژوهشی باید در سطح مدارس فراهم شود، ادامه داد: تازمانی که مدارس علمیه ما دارای امکانات مناسب در این عرصه نباشد ما نباید امیدوار باشیم که موفقیت چشمگیری در حوزه پژوهش نصیب ما شود.

وی کتابخانه ای جامع و علمی را یکی از مهم ترین زیرساخت های مورد نیاز برای ورود به عرصه پژوهش دانست و تصریح کرد: نبود یک کتابخانه پرمحتوا درسطح مدارس فعالیت های پژوهشی را با یک مشکل بزرگ روبرو خواهد ساخت.

معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که فضای کتابخانه های مدارس علمیه ما در حال حاضر همچنان قدیمی و سنتی باقی مانده است و کمتر کتاب های جدید و علمیه درآن دیده می شود، تصریح کرد: امروز باید در بخش کتابخانه های حوزه های علمیه یک تحول عظیمی رخ دهد چون حوزه ای که بدون کتابخانه ای مناسب باشد به طور حتم فعالیت های علمی و پژوهشی در آن دچار نقصان بزرگی خواهد بود.

وی با بیان این که کتب موجود در کتابخانه های بسیاری از مدارس علمیه پاسخگوی نیاز امروز طلاب ما نیستند، تصریح کرد: تشکیل گروه های علمی و پژوهشی در سطح مدارس علمیه مسلتزم داشتن یک کتابخانه مجهز و علمی است و به همین دلیل ساماندهی و تقویت کتابخانه های مدارس باید به طور جدی در دستورکار قرار گیرد./950/ت302/ص
ارسال نظرات