۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۰۴۴۶۳
استاد حوزه و دانشگاه:

مبانی اسلامی در عرصه های مختلف علوم انسانی تبیین شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه باید در عرصه های مختلف علوم انسانی مبانی دینی و اسلامی تبیین شود، گفت: عمق بخشی به اعتقادات دانش آموزان می تواند آنها را بیمه کند.
پنجمين همايش سالانه ستاد همکاري هاي حوزه و آموزش و پرورش در قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حاجیان زاده از اساتید و محققان حوزه و دانشگاه روز پنج شنبه در میزگرد علمی که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به نقش دینی کردن علم در تربیت صحیح دانش آموزان گفت: اگر بتوانیم دانش آموزان را تعمیق فرهنگی و اعتقادی ببخشیم توانسته ایم رسالت خود را به درستی انجام دهیم.

وی افزود: دین تنها در حوزه اعتقادات نیست، دین باید در همه عرصه های زندگی فردی و اجتماعی وجود داشته باشد و این مساله باید به عنوان یک نسخه برای دانش آموز باشد تا بتواند متخلق به اخلاق دینی و اجتماعی گردد.

حجت الاسلام جاجیان زاده با بیان اینکه در تدوین علومی که در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد باید این نکات را مدنظر قرار دهیم، تصریح کرد: در همه دروس باید به گونه ای باشیم که دانش آموز کارهای خود را بر اساس فقه دینی دنبال و عمل کند.

وی با بیان اینکه عمق بخشی به اعتقادات دانش آموزان باید در دروس و کتب درسی دانش آموزان مدنظر قرار گیرد، یادآورشد: در عرصه علوم انسانی نیز باید به درستی برنامه ریزی و نسخه متناسب را پیاده کنیم.

حجت الاسلام حاجیان زاده تصریح کرد: در عرصه علوم انسانی باید تربیت دینی خودمان را به جریان بیندازیم و در عرصه های مختلف اقتصاد، ادبیات، هنر و سایر عرصه ها مبانی دینی و اسلام را تبیین کنیم.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در بین علوم انسانی درس تعلمیات دینی جایگاه ویژه ای دارد، در این عرصه نیز باید دسته بندی و اولویت بندی خاصی صورت گیرد، چراکه دروس و معارف اسلامی به قدری گسترده است که انتها ندارد.

حجت الاسلام حاجیان زاده ابراز داشت: یکی از گلایه های مقام معظم رهبری این بود که شما هرآنچه بلد هستید می خواهید در اختیار دانش آموزان قرار دهید و این مساله مشکل زا و معظل آفرین است.

این استاد دانشگاه گفت: باید کاری کنیم که دانش آموزان از دین و دعا خواندن لذت ببرند و خودشان دنبال این امور بروند، با گذاشتن آیه و حدیث در اول و آخر قرآن دانش آموز متدین بار نمی آید.

وی گفت: در عرصه علوم پایه نیز پیچیدگی های خاصی وجود دارد و در این راستا نیزباید با حساسیت و دقت عمل کرد و برای همه دروس و سطوح تحصیلی نمی توان یک برنامه را اجرا کرد.

حجت الاسلام حاجیان زاده گفت: برای تحقق این مهم باید از شعار گذر و در عمل نشان دهیم که باید راهکار ارائه دهیم. /924/ پ202/ص
ارسال نظرات