۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۱۰۵۹۴۱
آیت الله سبحانی در گردهمایی اساتید سطح عالی و خارج حوزه؛

همه طلاب نمی توانند مجتهد شوند، باید استعداد یابی شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که همه طلاب را نباید به سوی درجه اجتهاد برد، چرا که همه نمی‌توانند مجتهد شوند، خواستار استعدادیابی طلاب و هدایت به سمت مساجد، محراب، مسأله و موعظه شد و گفت: بخش دیگری از طلاب که استعداد پرش به مقامات بالا دارند، ادامه تحصیل دهند.
آيت الله سبحاني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، امروز در سیزدهمین اجلاس اساتید سطح عالی و خارج حوزه که در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، به تبیین سه محور تعیین شده در این مراسم یعنی حوزه، اساتید و رسالت جهانی پرداخت.
 
وی با بیان این‌که نخستین حوزه شیعی در کوفه به وسیله امام علی‌(ع) پایه‌گذاری شد و پس از آن حوزه‌های دیگری در مدینه منوره از سوی امام باقر‌(ع) و امام صادق‌(ع) پایه‌ریزی شدند، از مراحل تکامل و فراز و فرودهای حوزه‌های علمیه شیعه سخن گفت.
 
حضرت آیت‌الله سبحانی به حوزه علمیه قم و پایه‌گذاری آن از سوی حضرت آیت‌الله حائری اشاره کرد و با بیان این‌که حوزه علمیه قم «ام» حوزه‌های شیعه به شمار می‌رود، گفت: در حالی که احترام همه حوزه‌ها را داریم،‌ غیر از حوزه نجف و توابع آن، توجه تمام حوزه‌های شیعه به حوزه علمیه قم است.
 
وی با اشاره به نقش استادان حوزه در پرورش پرچمداران مکتب تشیع، از آنان خواست تا حوزه را به معنای سنتی آن حفظ کنند و اظهار داشت: سنتی بودن حوزه به معنای عدم تشکیلاتی شدن آن نیست؛ تشکیلات لازم است و هر دوره‌ای برای خود نیاز به لوازمی دارد که آن لوازم را نمی‌توان انکار کرد.
 
این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که شکل قابل تغییر است اما جوهر قابل تغییر نیست، بر پرورش طلاب با همان روش مباحثه در حوزه‌های علمیه تأکید کرد و افزود: درگذشته درس برای طلبه نخستین گمشده بود که امروز اساتید باید این فکر را در طلبه ایجاد کنند.
 
وی با تأکید بر این مطلب که درس باید نخستین مشغله و دل‌مشغولی طلبه شود، اظهار داشت: اگر واردات فکری طلبه بیشتر شود به درس نمی‌رسد؛ اساتید افزون بر این‌که در این زمینه تلاش می‌کنند، باید درجه نخست ایمان و تقوا را در دل افراد ایجاد کنند، چراکه یک طلبه مؤمن می‌تواند شهری را منقلب کند.
 
حضرت آیت‌الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود به رسالت جهانی حوزویان و اثرگذاری آن در کره زمین اشاره کرد و با بیان این‌که امام زمان‌(عج) چنین رسالتی را برعهده دارد و ما هم باید زمینه‌ساز رسالت جهانی او باشیم، بر شناسایی آسیب‌های حوزه تأکید کرد.
 
وی با اشاره به هجمه‌های فراوان دشمنان اسلام علیه مذهب تشیع، افزود: هدف دشمنان مخدوش کردن قرآن و از بین بردن آبروی شیعه است که حوزه‌های علمیه باید برای مقابله با این آسیب‌ها، تدارک لازم را ببینند.
 
این مرجع تقلید با اشاره به فعالیت‌هایی که در کشور پاکستان و عربستان و داخل کشور مانند هرمزگان و حتی برخی شهرهای ایران همچون تشکیل حوزه‌های داخلی در برخی خانواده‌ها، علیه مذهب تشیع می‌شود، ابراز نگرانی کرد و گفت: باید این آسیب‌ها را شناخت و سراغ آنان رفت.
 
وی مسأله وهابیت را از دیگر آسیب‌های پیش‌روی حوزه‌های علمیه برشمرد و گفت: البته هجمه‌های دشمنان را به فال نیک می‌گیریم؛ چراکه این هجمه‌ها در ما ایجاد حرکت می‌کند و بر این باوریم که مرد مؤمن از درخت تلخ، میوه شیرین می‌چیند و باید از برنامه‌های دشمن میوه شیرین بچینیم تا با آن مقابله کنیم.
 
حضرت آیت‌الله سبحانی در ادامه با بیان این‌که همه طلاب را نباید به سوی درجه اجتهاد برد، چراکه همه نمی‌توانند مجتهد شوند، خواستار استعدادیابی طلاب و هدایت به سمت مساجد، محراب، مسأله و موعظه شد و گفت: بخش دیگری از طلاب که استعداد پرش به مقامات بالا دارند، ادامه تحصیل دهند.
 
وی همچنین خواستار علاج مشکل محصل مادام‌العمر در حوزه شد و با بیان این‌که در هیج کجای جهان محصل مادام العمر وجود ندارد و محصل مادام‌العمر هم نباید در حوزه باشد، اما تملیک خانه را سبب بقای طلاب بر تحصیل دانست و افزود: خانه برای طلاب تهیه شود، اما به آنان حق تملیک داده نشود. /920/پ202/ج

ارسال نظرات