۱۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۱۰۶۱۰۴
قاضی دیوان عالی کشور:

توهین به مقدسات در قوانین موضوعه ایران جرم انگاری شده است

خبرگزاری رسا ـ استاد مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی بیان داشت: درباره توهین به مقدسات به خصوص توهین به قرآن که از مقدس ترین آنها است، خلا قانونی نداریم و می توان حکم مناسب را صادر کرد.
مجازات


حجت‌الاسلام عزیزالله رزاقی، قاضی دیوان عالی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به شایعه تبرئه یکی از جن‌گیران که به قرآن اهانت کرده به این دلیل که توهین به قرآن جرم انگاری نشده است، بیان داشت: ماده 513 در کتاب پنج قانون مجازات اسلامی تحت عنوان تعزیرات و مجازات های بازدارنده، توهین به مقدسات اسلامی را جرم انگاری کرده است.

وی بیان داشت: اگر توهین به مقدسات از اقسام ارتداد شمرده شود، حکم مجازات ارتداد برای فرد باید از سوی قاضی صادر شود.

حجت الاسلام رزاقی در سوال خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر اینکه آیا ارتداد در قوانین جزایی ایران جرم انگاری شده است، بیان داشت: اگرچه جرم ارتداد در قانون مجازات اسلامی بیان نشده است اما در ماده بیست و ششم قانون مطبوعات ارتداد آمده است.

وی بیان داشت: بر فرض هم که این موارد قانونی وجود نداشته باشد، اصل 167 قانون اساسی و ماده 214 قانون آیین دادرسی کیفری، مراجعه به فقه و آرای فقهای اسلامی را لازم می‌داند.

استاد مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم بیان داشت: درباره توهین به مقدسات به خصوص توهین به قرآن که از مقدس ترین آنها است، خلا قانونی نداریم و می توان حکم مناسب بازدارنده را صادر کرد.

وی بیان داشت: در زمینه توهین به مقدسات اسلامی با توجه به مواد قانونی و لزوم رجوع به فقه در موارد فقدان نص، مشکلی نیست اما ممکن است قاضی به دلیل عدم احراز صغرای مطلب یعنی توهین کردن و یا عدم اثبات آن، حکم به برائت دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: هرگاه در پرونده‌ای فرد شاکی معتقد باشد که بر طبق قانون حکم نشده است می تواند اعتراض خود را در قالب تجدیدنظر خواهی و اعداده دادرسی در دیوان عالی کشور پیگیری کند.
گفتنی است، ماده 513 قانون مجازات اسلامی مقرر داشته، هرکس به مقدسات اسلام و یا هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین ( ع ) یا حضرت صدیقه طاهره ( س ) اهانت نماید اگر مشمول حکم ساب النبی باشد اعدام می شود و در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد . /909/ت302/ع

ارسال نظرات