۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۱۰۶۸۳۰
مدیر حوزه‌های علمیه:

اعتکاف عبادتی تاثیرگذار و مصونیت‌زا است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه گفت: اعتکاف مهم‌ترین اقدامی است که می‌تواند جامعه را در برابر تهاجم و شبیخون فرهنگی مصون و واکسینه کند.
آيت الله مقتدايي


به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از فارس، آیت‌الله مرتضی مقتدایی پیش از ظهر امروز در دیدار مسئولان مرکزی ستاد اعتکاف استان قم ضمن تبریک ولادت امام جواد(ع) و امام علی(ع) اظهار داشت: ولادت این امام بزرگوار سبب خوشنودی و رضایت شیعیان است.

وی خاطرنشان کرد: پیشوای هشتم شیعیان از ولادت امام جواد(ع) یک رضایت و اطمینان خاطر داشتند و خداوند با تولد امام جواد(ع) امامت را تداوم بخشیدند.

به گفته مدیر حوزه‌های علمیه افراد فراوانی به خدمت امام رضا(ع) می‌رسیدند و نگرانی‌های خود را از چگونگی هدایت و راهنمایی این امام بزرگوار ابلاغ می‌کردند و ایشان پیامبری حضرت عیسی(ع) و سخن گفتن ایشان در گهواره را مطرح می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: امام جواد(ع) در سن پنج سالگی به امامت منصوب و مسئولیت رهبری شیعه را عهده‌دار شدند و این نشانه‌ای از قدرت الهی است که در این سن از سوی خدا تعیین شدند.

مقتدایی عنوان داشت: اصل فضیلت، شرافت و جایگاه اعتکاف در شریعت اسلام روشن است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع که فریضه اعتکاف امر مستحبی است پیامبر اکرم(ع) به دلیل وقوع جنگ بدر از اعتکاف محروم شدند و در سال آینده قضای این فریضه معنوی را برگزار کردند که نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه این فریضه الهی است.

مدیر حوزه‌های علمیه عنوان داشت: جایگاه اعتکاف در سیره و شرع پیامبر اکرم(ص) درک می‌شود که اگر در یک سال این فریضه بر اثر عذری از عهده انسان برداشته شد در سال دیگر اقدام به قضای این فریضه کند.

وی با اشاره به آثار و برکات اعتکاف بیان داشت: خلوت و راز و نیاز با پروردگار در ماه رجب از آثاری برخوردار است و حال و هوای معنوی را به افراد عطا می‌کند.

مقتدایی خاطرنشان کرد: بر اساس روایتی در شب اول ماه رجب ملکی در آسمان قرار می‌گیرد و نوید فرارسیدن ماه رجب را می‌دهد و پیام همنشینی پروردگار با بندگان نیازمند را ابلاغ می‌کند.

وی ادامه داد: خداوند فرمود هر فردی در این ماه ذکر خدا بگوید من مطیع وی هستم و هر آنچه بخواهد اجابت می‌کنم و این روایت معتبری است.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: کسانی‌ که در این جلسات حضور دارند و به ذکر خداوند می‌پردازند خداوند وعده همنشینی را به آنها داده است و این موضوع مهمی ‌است که خداوندی که قدر متعال، خالق آسمان‌ها و زمین است و اراده‌ها به اراده او بستگی دارد خود را همنشین و مونس بندگان می‌داند.

وی با اشاره به اهمیت اعتکاف بیان داشت: اعتکاف زمینه‌ای است تا بندگان با پروردگار انس و الفت پیدا کنند و ارتباط با پروردگار داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: بندگان در اعتکاف ارتباطی با خداوند برقرار می‌کنند و از این ارتباط لذت می‌برند چراکه خداوند ذکر و سخنانش را می‌شنود و پاسخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه تاثیرگذاری و مصونیت جوانان در این مراسم از هر اقدامی بالاتر است، عنوان داشت: افراد با تاثیرپذیری از مراسم معنوی اعتکاف در محیط خانواده اثرگذار هستند و ممکن است این حالت معنوی و انس تا سال آینده حفظ شود.

مقتدایی با اشاره به فرمایشی از مقام معظم رهبری گفت: محور تهاجم فرهنگی و قصد مهم دشمن جامعه و نظام جمهوری اسلامی است و اعتکاف مهم‌ترین اقدامی است که می‌تواند جامعه را در برابر تهاجم و شبیخون فرهنگی مصون و واکسینه کند.

به گفته وی جوانان در دوران کنونی آسیب پذیرین قشر آسیب‌پذیر در برابر تهاجم دشمن هستند و حضور آنها در مراسم اعتکاف آنها را از آسیب حفظ می‌کند.

وی با خطاب قرار دادن مسئولات و دست‌اندرکاران امر اعتکاف بیان داشت: شما باید ارزش کار خود را بدانید چراکه از اجر و پاداش الهی در دنیا و آخرت بهره‌مند می‌شوید.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: اگر جوانی در مراسم اعتکاف شرکت کند و هدایت شود اجر و پاداش مضاعف خداوند نصیب شما می‌شود و این نشان‌دهنده ارزش و جایگاه فعالیت شماست.

وی عنوان داشت: اگر فعالیت‌های شما با اخلاص انجام شود در روز قیامت چشمان شما از پاداش این اعمال روشن می‌شود.

مقتدایی با بیان اینکه رجب ماه با فضیلتی است، بیان داشت: اعتکاف در ایام‌البیض از فضیلت و ارزش‌ بالاتری برخوردار است و اکنون در کشور فضایی به وجود آمده و همگان علاقه‌مند شرکت در مراسم معنوی اعتکاف هستند.

وی خاطرنشان کرد: پیش از پیروزی انقلاب مراسم اعتکاف محدود بود و اکنون امکانات و بستر برای برگزاری این مراسم و فریضه معنوی فراهم شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر تبیین مباحث مربوط با خداشناسی اظهار داشت: هر اندازه انسان خدا را بیشتر بشناسد و قداست آن را درک کند با خضوع و خشوع بیشتر به عبادت می‌پردازد.

وی تصریح کرد: همه امور به خواست و اراده خداوند متعال بوده و لازم است در حلقه‌های معرفتی به مباحث خداشناسی پرداخته شود تا نتیجه آن را در ذکر، قرآن و لبیک مشاهده کنیم. /916/د102/ع

ارسال نظرات