۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۱۰۷۰۷۵
قائم مقام سازمان سنجش کشور‌:

دانشگاه علوم اسلامی رضوی برترین مرکز علمی در رشته الهیات و علوم قرآنی است

خبرگزاری رسا ـ قائم مقام سازمان سنجش کشور اظهار داشت: دانشگاه علوم اسلامی رضوی در رشته های الهیات و معارف اسلامی و علوم قرآنی و حدیث رتبه اول را دارا است و در رشته های فلسفه و حقوق به ترتیب رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص داده است.
دانشگاه رضوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ابراهیم خدایی، قائم مقام سازمان سنجش کشور، عصر روز گذشته در نشست خبری که در حاشیه برگزاری آزمون دکترای دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد برگزار شد، در پاسخ به سؤال خبرنگار رسا در رابطه با سطح علمی آزمون و تفاوت آن با آزمون دکترای سازمان سنجش گفت: آزمون دکترای سازمان سنجش بیشتر جنبه غربالگری دارد و در این آزمون از بین 106 هزار نفر شرکت کننده چهاده هزار و 44 نفر در مرحله اول پدیرفته شده اند که از این میان نزدیک به شش هزار نفر پذیرش نهایی می شوند.

وی ادامه داد: چون امکان برگزاری آزمون سراسری دکترا به صورت تشریحی فراهم در سایر دانشگاه ها فراهم نبود این آزمون به صورت تستی و پاسخ کوتاه برگزار شد، اما آزمون دکترای دانشگاه رضوی به صورت تشریحی کامل برگزار می شود که این شیوه، شیوه بهتری برای غربالگری و سنجش علمی افراد است و بر این باورم که استانداردهای آزمون در دانشگاه علوم اسلامی رضوی بسیار بهتر از آزمون سراسری رعایت می شود.

قائم مقام سازمان سنجش کشور همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار رسا مبنی بر این که چرا سازمان سنجش با توجه به سطح علمی و تعداد‌ واحدهای بیشتری که دانشجویان این دانشگاه نسبت به دانشگاه های دیگر می گذرانند، امتیازی در آزمون‌های ارشد و دکترا قائل نمی شود، بیان کرد: بنده بر این امر اعتقاد ندارم، زیرا دانشجویان دانشگاه در سطح علمی بالایی هستند و به راحتی در آزمون ارشد و دکتری قبول می شوند و نیازی به این امر ندارند، لذا باید تلاش شود تا فارغ التحصیلان این دانشگاه در سطح کشور موفق تر باشند و دانشگاه باید در سطح کارشناسی ارشد و دکتری توسعه بیشتری پیدا کند تا بتواند معارف اسلامی را بیشتر در سطح جامعه گسترش دهد.

معاون فنی سازمان سنجش در خصوص روند برگزاری آزمون و جایگاه دانشگاه رضوی، ابراز داشت: خوشبختانه تجربه سال های اخیر نشان داده است که دانشگاه علوم اسلامی رضوی چه در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در برگزاری آزمون‌های اختصاصی، یکی از بهترین دانشگاه‌ها در برنامه ریزی، نظم، دقت و رعایت عدالت آموزشی در بحث پذیرش است و سازمان سنجش از این جهت اطمینان دارد و حضور ناظران در آزمون صرفا به خاطر اصول نظارت است که باید رعایت شود.

خدایی یادآور شد: در سال گذشته دانشجویان این دانشگاه در آزمون ارشد در چهار رشته 22 درصد قبولی را به خود اختصاص داده‌اند که بیشترین درصد پذیرش بوده است و این نشان دهنده سطح علمی بالای این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه‌های دیگر است.

عضو شورای گسترش وزارت علوم، نیز درباره تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد گسترش علوم انسانی و جایگاه دانشگاه رضوی گفت: هدف ما بر این است که از همه ظرفیت‌های کشور استفاده شود و دانشگاه رضوی هم یکی از این ظرفیت‌ها است که خوشبختانه در این زمینه صاحب نظر است و هم اکنون پیشنهادات این دانشگاه در شورا مطرح است و امیدواریم تصویب شود.

وی در ادامه یادآور شد: سیاست وزارت علوم این است که به خصوص در رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌های مرجع و بزرگ به سمت گسترش حوزه تحصیلات تکمیلی حرکت کنند و حوزه تحصیلات کارشناسی به سمت دانشگاه‌هایی که از ظرفیت کمتری برخوردار است، برود.

قائم مقام سازمان سنجش کشور در ادامه با اشاره به برنامه وزارت علوم برای گسترش دانشگاه هایی همانند دانشگاه علوم اسلامی رضوی در دیگر شهر‌ها‌ گفت: نقطه شروع چنین طرح هایی از حوزه بوده و سیاست وزارت علوم حمایت از این پیشنهادات است؛ اما این‌که بخواهد به صورت مستقیم اقدام نمایند، تا کنون تمهیداتی برای آن اندیشیده نشده است.

گفتنی است، آزمون ورودی سال تحصیلی 90-91 دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مقطع دکترا شنبه 28 خرداد با رقابت بیش از 400 نفر در چهار رشته حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرم شناسی، فلسفه و کلام اسلامی و علوم قرآنی و حدیث در سالن اجتماعات ساختمان شماره یک این دانشگاه برگزار شد و نتایج اولیه این آزمون 25 مرداد اعلام خواهد شد./968/پ202/س
ارسال نظرات