۱۶ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۰۸۲۵۴
امروز؛

دوزادهمین همایش حوزه و تحول در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دوزادهمین همایش حوزه و تحول با محوریت نقش هسته‌های تحقیق و تبلیغ دینی در آینده علمی و فرهنگی کشور در مشهد برگزار شد.
همايش
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دوزادهمین همایش حوزه و تحول با حضور جمعی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه، صبح امروز به همت معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در محل سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد.

در حاشیه این همایش، کمیسیون ویژه حلقه‌های علوم و معارف با حضور حجت‌الاسلام‌ علیرضا پیروزمند، قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی و حجت‌الاسلام‌ احمدزاده با موضوع «تبیین جایگاه پژوهش‌های تیمی و گروهی در نوسازی علوم و معارف اسلامی»، کمیسیون ویژه حلقه‌های فرهنگ، هنر و ادبیات با حضور ابراهیم فیاض، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و علیرضا باوندیان، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با موضوع «فرصت‌ها و تهدیدهای حضور حوزویان در عرصه‌های ادبی و هنری تبلیغ دینی» و کمیسیون ویژه حلقه‌های زبان و ارتباطات با حضور محمود واعظی، مشاور ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و حجت‌الاسلام سیدحیدر میلانی، مدیر سابق مؤسسه البحوث و الدراسات العلمیه سوریه، با موضوع «فرصت‌های اندیشة شیعی و تفکر انقلابی در عرصة بین‌الملل» تشکیل شد.

در کمیسیون ویژه حلقه‌های زبان و ارتباطات، محمود واعظی، مشاور ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، شناسایی فعالیت های تبلیغی رقیب را ضروری دانست و گفت: بلاغت ایجاب می کند که ما مانند یک بازاریاب در تبلیغ، مخاطب شناسی داشته باشیم.

وی با تأکید براینکه به رغم تصور اکثریت، تبلیغ تنها حرف زدن نیست ابراز داشت: اصل تبلیغ، به فرموده آیه قرآن، عمل کردن است. شخصیت های محبوب جهان اسلام همچون سیدحسن نصرالله و امام خامنه ای با عمل خود در قلب ها تبلیغ می کنند نه با زبان.

وی، با اشاره به اینکه ما امروز تبلیغ را با تشفی دل اشتباه گرفته ایم افزود: بهترین اصل در تبلیغ، اخلاص در عمل است که موجب جاودانه شدن آن می شود. همچنین مبلغ می بایست شنونده خوبی برای مخاطب باشد و نگاه بالا به پایین نداشته باشد.

مشاور ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محدودیت، زمان کوتاه و غیرکاربردی بودن را از مشکلات موجود در سیستم آموزش برای تربیت مبلغ برشمرد و گفت: به علت ضعف و ناهماهنگی نهادهای فرهنگی، تبلیغی ما در فضای مجازی باید در ارتباط گیری قوی تری با مخاطب داشته باشیم، بیداری اسلامی امروز تشنه معارف نهج البلاغه است.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین، سیدحیدر میلانی اظهار داشت: تا دو سال آینده قطعا هر یک از مخاطبان ما یک رسانه در اختیار خواهند داشت لذا برنامه های تبلیغی باید با توجه به این امر پیش رود.

وی افزود: متاسفانه اغلب مبلغان زبان خارجی را می آموزند اما از شناخت فرهنگ آن کشور غفلت می کنند لذا نمی توانند آن طور که باید ارتباط گیری مناسبی با مخاطب داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین میلانی ابراز داشت: در حوزه تبلیغ باید قائل به وظیفه بود چرا که ما کارمند نیستیم. مشکل ارتباطی ما با مخاطب صرفا با آموختن زبان حل نمی شود.

وی یاداور شد: مبلغان باید از فضاهای در دسترس همچون بخش زائران غیرایرانی حرم مطهر رضوی نهایت استفاده را برای ارتباط گیری ببرند.

گفتنی است، در این همایش، ضمن تقدیر از برگزیدگان حلقه‌های علمی و تبلیغی معاونت آموزش دفتر تبلیغات خراسان، نمایشگاهی از آثار حلقه‌های علمی و تبلیغی معاونت آموزش نیز دایر شد./930/پ202/س
ارسال نظرات