۲۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۱۰۹۱۶۱
با حضور رییس حوزه علمیه خوی؛

مبانی امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه قرآن و روایات تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه خوی با اشاره به آیه 6 سوره تحریم گفت: این آیه بر وجوب امر به معروف و نهی از منکر در دایره خانواده دلالت دارد، پس همه مسلمانان مسؤول هستند در حوزه خانواده این تکلیف الهی را اجرا کرده و خانواده خود را از انحراف‌ها باز دارند.
سخنراني امام جمعه خوي در دوره آموزشي تذکر لساني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، صبح امروز در جلسه آموزشی تیم‌های تذکر لسانی خوی جایگاه امر به معروف و نهی از منکر را از دیدگاه آیات، روایات و فقها تشریح شد.

حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، رییس ستاد احیای امربه معروف و نهی از منکر خوی، لازمه اجرای دقیق و اثرگذار طرح تذکر لسانی را توجیه و آموزش تیم‌های آمر و ناهی عنوان و تصریح کرد: در جهت نهادینه‌شدن این فریضه الهی به صورت گسترده لازم است، مسؤولان مربوطه، مجریان و تیم‌های آمر و ناهی از آموزش و کارایی لازم برخوردار شوند.

وی در ادامه به تشریح جایگاه امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه آیات پرداخت و گفت: مفسّران قرآن و فقها تعداد زیادی از آیات را در زمینه وجوب امر به معروف و نهی از منکر مورد استفاده قرار داده اند که لازم است مورد توجه و بررسی جدی قرار بگیرد.

حجت الاسلام شکوری با اشاره به آیه 6 سوره تحریم خاطر‌نشان کرد: این آیه بر وجوب امر به معروف و نهی از منکر در دایره خانواده دلالت دارد، پس همه مسلمانان مسؤول هستند در حوزه خانواده این تکلیف الهی را اجرا کرده و خانواده خود را از انحراف‌ها باز دارند.

وی در ادامه با بیان آیه «‌کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَر‌» تصریح کرد: در این آیه شریفه امت رسول اکرم‌(ص) به دلیل امر به معروف و نهی از منکر بهترین امّت‌ها نامیده شده‌اند.

امام جمعه خوی در ادامه با بیان این که خداوند از امّت خود خواسته که امتی آمر به معروف و ناهی از منکر باشند، خاطر‌نشان کرد: خداوند در آیه 43 سوره حج از گروهی یاد می‌کند که مورد ستم و تجاوز قرار گرفته و از شهر و دیارشان بدون حق آواره شدند و خداوند به آنها اجازه پیکار و دفاع داده، چرا که اگر دفاع نکنند اثری از پایگاه‌های توحید از صوامع، بیع، صلوات و مساجد باقی نخواهد ماند و البته خداوند آنان را یاری خواهد کرد.

وی در عین حال تأکید کرد: گروهی که به دستور خدا قیام کرده و جهت استیفای حقوق خود پیکار کردند از ویژگی های برپا داشتن نماز، پرداختن زکات، فرمان دادن به نیکی ها و نهی از زشتی ها برخوردار بودند که توانستند با یاری خدا دشمن را دفع کرده و زمام امور را در دست بگیرند.

رییس حوزه های علمیه خوی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه روایات اشاره و اظهار کرد: رسول خدا(ص) می‌فرماید‌‌«هرگاه مردم امر به معروف و نهی از منکر نکنند و از نیکان خاندان من پیروی نکنند خداوند بد‌های آن‌ها را بر ایشان مسلّط گرداند و در این هنگام نیکانشان دعا کنند و دعایشان مستجاب نشود.»

وی امر به معروف و نهی از منکر را واجبی کفایی عنوان و به بیان مرحوم محقق حلّی اشاره کرد که در شرایع می‌نویسد «امر به معروف و نهی از منکر با اجماع فقها واجب است و وجوب آنها کفایی است اگر عده‌ای اقدام کردند و کافی بود، از دیگران ساقط می‌شود و گفته شده وجوب آن دو عینی است و بر همه واجب است و این قول موافق با اصول مذهب است.»

رییس حوزه‌های علمیه خوی در پایان خاطر‌نشان کرد: فقهای بزرگ شیعه از جمله مرحوم شهید ثانی در مسالک الافهام، مرحوم ابن حمزه در کتاب الوسیله، مرحوم علامه حلّی در کتاب تذکره و همچنین محقق ثانی در جامع المقاصد همگی به وجوب عینی بودن امر به معروف و نهی از منکر معتقد هستند.

گفتنی است، دوره آموزشی تیم های تذکر لسانی به همت ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر خوی با حضور 250 نفر از اعضای آمر و ناهی با تدریس حجت الاسلام موسوی شکوری از 27 تیرماه کار خود را آغاز کرده است./938/پ202/س
ارسال نظرات