۱۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۱۱۰۱۰۲
آیت‌الله سبحانی:

وظیفه اسلام جهاد فکری و فرهنگی است / رفتار برخی روحانی‌نماها سبب شک مردم به دین می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که نادان مقدس و عالم متهتک مردم را به گمراهی کشانده و آنان را فریب می‌دهند، گفت: بر اساس روایات عالمی که چیزی ‌می‌گوید و برخلاف گفته خود عمل می‌کند، کمر معصوم‌(ع) را می‌شکند.
آيت الله جعفر سبحاني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در سومین روز از ماه مبارک رمضان و در جلسه تفسیر قرآن کریم، در تکمیل شرح آیه دوم و سوم سوره صف، به تبیین رمز موفقیت پیامبر اکرم‌(ص) در گسترش توحید از دیدگاه امام علی‌(ع) پرداخت.

رمز موفقیت پیامبر اکرم‌ در گسترش توحید

وی که پس از نماز ظهر و عصر در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه قم سخن می‌گفت با بیان این‌که درباره رمز موفقیت پیامبر اکرم‌(ص) کتاب‌های مختلفی نوشته شده است، گفت: یکی از علل موفقیت ایشان براساس آیه قرآن و کلام امام‌(ع) آن است که آنچه به مردم می‌گفت، عمل می‌کرد.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به این‌که عمل پیامبر اکرم‌(ص) به دستورات خودش چشمگیر بود و مردم را به سوی او جذب می‌کرد، اظهار داشت: براساس آیات قرآن کریم، مؤمن صادق کسی است که به خدا و آخرت ایمان بیاورد و با جان و مال در راه خدا جهاد کند که پیامبر اکرم‌(ص) اینچنین کرد.

وی در تبیین این مطلب ادامه داد: حضرت علی‌(ع) درباره شخصیت پیامبر اکرم‌(ص) فرمود «در میدان جنگ هرگاه در فشار سخت از سوی دشمن قرار می‌گرفتیم به پیامبر پناه می‌بردیم و آن حضرت در میدان نبرد، نزدیک‌ترین فرد به دشمن بود».

این مرجع تقلید با بیان این‌که در قرآن آیه «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» درباره پیامبر اکرم‌(ص) است، گفت: خداوند متعال دو بار در قرآن می‌فرماید پیامبر اکرم‌(ص) سرمشقی نیکو برای مؤمنان است.

نادان مقدس و عالم متهتک مردم را به گمراهی می‌کشاند

وی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که معصوم‌(ع) می‌فرماید نادان مقدس و عالم متهتک مردم را به گمراهی کشانده و آنان را فریب می‌دهد، ابراز داشت: عالم و رهبر یک جمعیت که چیزی بگوید و بر خلاف گفته خود عمل کند، در حدیث آمده که کمر معصوم‌(ع) را شکسته است.

حضرت آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: عمل برخی روحانی‌نماها سبب شک مردم به دین می‌شود و این‌گونه تصور می‌کنند که پشت قرآن چیز دیگری هست که اگر انسان گناه کند، شراب بخورد و قمار کند مهم نیست.

وی خاطرنشان کرد: کسی که در نزد مردم معروف به علم است اما به علم خود عمل نمی‌کند، بدبخت است؛ چرا که دیگران به حرف او گوش می‌کنند و به بهشت می‌روند اما او را به دوزخ می‌برند و بدبختی‌ بزرگتر از آن نیست که مایه عاقبت به خیری مردم شوی و خود غافل بمانی.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم همچنین به آثار اعمال اشاره کرد و با بیان این‌که گاهی یک عمل کوچک خلقی را مسلمان می‌کند، از روحانیان خواست تا عمل را بر گفتار مقدم کنند و چیزی نگویند که با عملشان متفاوت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود و در تفسیر آیه چهارم سوره صف «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنیَانٌ مَرْصُوصٌ» با بیان این‌که امت اسلامی باید همانند ساختمان بهم پیوسته با یکدیگر متحد بوده و با دشمن به مبارزه بپردازند، گفت: قرآن کریم عمل را بر جهاد مقدم می‌دارد و به همین سبب است که تصریح می‌کند به آنچه می‌گویید عمل کنید.

مقایسه پیامبران و فلاسفه قیاس مع الفارق است

حضرت آیت‌الله سبحانی تفاوت میان پیامبران و فلاسفه را مورد بررسی قرار داد و افزود: پیامبران و فلاسفه هر دو مصلح هستند اما فرق این دو آن است که فلاسفه چیزی گفته‌اند و رفته‌اند، اما پیامبران همواره درصدد پیاده کردن احکام بوده‌اند و برای آن لشکرکشی کرده‌اند.

وی ادامه داد: افلاطون مأموریتی نداشت تنها مدینه فاضله را نوشت، اگر مردم ایمان بیاورند یا نیاورند برای او فرقی نمی‌کند، اما انبیای اولوالعزم و پیامبر اکرم‌(ص) مأموران خدا هستند، اگر به وظیفه خود عمل نکنند، مؤاخذه می‌شوند؛ بنابراین نباید انسان غیر معمول را با انسان معمول یکی کنیم.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که پیامبر اکرم‌(ص) مأمور و ناچار به تلاش شبانه‌روزی برای رساندن پیام خداوند متعال به مردم است، گفت: تمام حرکات پیامبر اکرم‌(ص) روی حساب است؛ اگر انتظار ما از پیامبر همان انتظار از جناب افلاطون باشد، این قیاس مع الفارق است.

وی در پایان سخنان خود با بیان این‌که در اسلام اصل بر جهاد است نه قتال و لفظ جهاد از قداست بسیاری برخوردار است، اظهار داشت: وظیفه اسلام جهاد فکری و فرهنگی است؛ بنابراین علما هنگامی که می‌خواهند عقاید را بیاموزانند از کلمه جهاد در راه خدا استفاده می‌کنند.
/920/پ202/ج

ارسال نظرات