۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۱۱۰۴۴۳
در نمایشگاه قرآن؛

نشست علمی پیرامون دانشنامه علوم عقلی اسراء برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی و تخصصی پیرامون دانشنامه علوم عقلی اسراء در بخش حوزوی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.
آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی و تخصصی پیرامون دانشنامه علوم عقلی اسراء، هفدهم مرداد از سوی موسسه تحقیقاتی اسراء در بخش حوزوی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

در این نشست؛ علی پور، پژوهشگر دینی با اشاره به این که بحث دانشنامه از قرن چهارم به بعد مطرح شده است، ابراز داشت: دانشنامه یک کار جامعی در زمینه یک موضوع یا یک دانش است و به صورت الفبایی دسترسی به مطلب را آسان می‌کند.

وی با اشاره به کاربرد فراوان دانشنامه بیان داشت: امروز در دنیا به دایره‌المعارف‌ها بهای فراوانی می‌دهند.

کارشناس این نشست در بیان تفاوت دانشنامه و لغت‌نامه و فرهنگنامه و اصطلاح نامه گفت: دایره‌المعارف با دانشنامه در ایران به یک معنا است ولی فرهنگنامه چیزی بین لغت‌نامه و دایره‌المعارف است.

وی افزود: اصطلاح نامه فقط به اصطلاحات خود همان موضوع یا علم می پردازد و در لغت نامه به صورت عمومی لغات مطرح است و فرهنگنامه نیز ارایه یک اطلاعات کلی است برخلاف دایره‌المعارف که اطلاعات جامعی را ارایه می‌دهد.

علی پور با بیان این که امروز عصر انفجار اطلاعات است، خاطرنشان کرد: بهترین راه رسیدن به لغت و مدخل دانشنامه است که ما در ایران در حوزه دایره المعارف از غرب عقب تر هستیم و نیاز به فعالیت بیشتری داریم.

وی دانشنامه علوم عقلی اسراء را اولین دانشنامه علوم عقلی فارسی عنوان کرد.

در ادامه حجت الاسلام مصطفی پور، مدیر علمی طرح دانشنامه علوم عقلی اسراء با اشاره به این که محقق در مرحله سوم نیازمند نقشه کلی تحقیق است، گفت: دانشنامه در این مرحله بسیار به محقق کمک خواهد کرد.

وی با بیان این که در هر قسمت دایره المعارف منبع ذکر شده است؛ افزود: مستندسازی نیز یکی دیگر از فواید دایره المعارف است.

این محقق علوم دینی با اشاره به این که روش محقق در مرحله اثبات و نقل مطالب یک علم اگر عقلی باشد به آن علوم عقلی گویند، ابراز داشت: در کلام، عرفان نظری، فلسفه و منطق شیوه عقلی رایج است.

وی خاطرنشان کرد: دایره‌العمارف عقلی در واقع با یک تحقیق کامل و نقشه کامل علمی واژه و مدخل‌های این چهار علم را در اختیار محقق قرار می دهد.

حجت الاسلام مصطفی پور با اشاره به جامعیت آیت الله جوادی آملی در علوم مختلف مانند فلسفه و تفسیر و عرفان بیان داشت: محور اندیشه های ایشان به روش فکری ایشان مرتبط می‌شود که به شیوه عقلی است.

وی با بیان این که ارایه اطلاعات مستند و جامع به صورت آسان نیازمند تدوین دانشنامه بود، اظهار داشت: آیت الله جوادی گاهی اوقات در بیان یک موضوع از کلام، فلسفه و عرفان استفاده می‌کند.

مدیر علمی دانشنامه علوم عقلی اسراء تاکید کرد: جامعیت و پراکندگی سخنان آیت الله جوادی موجب ضرورت تدوین دانشنامه شد./921/پ202/ع
ارسال نظرات