استفاده از شیشه و کراک هرچند دود رقیق دارد حرام است و روزه را باطل میکند


حجتالاسلام حسین وحیدپور، عضو ستاد ترویج احکام در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ادامه مباحث مربوط به مبطلات روزه با بیان اینکه رساندن غبار غلیظ به حلق یکی از مبطلات روزه است با اشاره به حکم بخور دادن، گفت: اگر بخار غلیظ به حلق برسد بنابر احتیاط واجب حکم غبار را دارد و روزه را باطل میکند.
وی با اشاره به حکم کسانی که کارشان آشپزی است و هنگام برداشتن در دیگ، ممکن است بخار فراوانی را استنشاق میکنند، توضیح داد: معمولاً این بخار چندان غلیظ نیست، اما اگر غلیظ باشد، حکم غبار غلیظ را دارد.
مسؤول پیشین دفتر استفتائات مرحوم حضرت آیتالله شیخ جواد تبریزی با بیان اینکه یکی از مبطلات روزه دروغ بستن به خدا و پیغمبر است، گفت: اگر کسی دروغ به خدا و پیغمبر را بشنود، دروغ محسوب نمیشود و روزه را باطل نمیکند، گرچه سکوت یا تصدیق آن حرام و فرد معصیت کرده است.
وی همچنین با اشاره به قطرههای چشمی که از راه منافذ موجود در پشت چشم وارد بینی و حلق میشوند، اظهار داشت: اگر فرد روزهدار بداند که با استفاده از این قطرههای چشمی، قطره به حلق میرسد، نباید استفاده کند، اما اگر تردید دارد و یا نمیداند که به حلق میرسد یا نه، در صورت استفاده و رسیدن اتفاقی آن به حلق روزهاش باطل نمیشود.
حجتالاسلام وحیدپور تصریح کرد: اگر قطرههای چشمی به عنوان دارو مصرف شود و پزشک ساعتهای مصرف دارو را متغیر بداند، فرد روزهدار باید آن را پس از افطار مصرف کند، اما زمانی که پزشک ساعت مصرف دارو را قابل تغییر ندانست و استفاده از آن را در روز تجویز کرد، فرد باید روزه را بگیرد و از قطره استفاده کند؛ روزه این فرد قضا دارد، اما این رسیدن به حلق کفاره ندارد.
حجتالاسلام وحیدپور در بخش دیگری از سخنان خود اصل استفاده از مواد مخدر را حرام دانست و با بیان اینکه شیشه و کراک حرام و کشیدن آن معصیت است ابراز داشت: کشیدن شیشه و کراک هرچند دود رقیقی دارد، اما روزه را باطل میکند.
وی در ادامه با ارائه توضیحاتی درباره مسایل مربوط به سفر و کثیرالسفر بودن افزود: رانندگان اتوبوس و کامیون که معمولاً راننده برون شهری هستند، سفرشان شغل محسوب میشود و نوعاً باید روزه بگیرند چراکه مسافت رفت و برگشت آنها از 45 کیلومتر بیشتر است و در صورت خوردن روزه، روزهخواری عمدی بوده، قضا و کفاره دارد.
این عضو ستاد ترویج احکام با بیان اینکه در بین فقها پیرامون مدت سفر راننده در طول هفته اختلاف است و برخی حتی یک روز در هفته و برخی دیگر سه روز را برای کثیرالسفر بودن کافی میدانند، با اشاره به حکم دانشجویانی که هفتهای یک یا دو روز را برای تحصیل به سفر میروند، گفت: رهبر معظم انقلاب دانشجویی را شغل نمیدانند.
وی اضافه کرد: برخی دانشجویان احتیاط میکنند که نماز را شکسته یا تمام بخوانند؛ چراکه شبهه این مسأله وجود دارد که دانشجویی شغل هست یا شغل نیست، اما اکثر فقها در این باره میفرمایند دانشجویی شغل محسوب میشود، نماز تمام و روزه را هم باید بگیرد، منتهی با شرایطی که فقها مشخص کردهاند.
حجتالاسلام وحیدپور با بیان اینکه اگر فردی مدتی را از مجتهدی تقلید کرد، بعد فهمید که او اعلم نبوده است و به مرجع اعلم بازگشت، باید بر اساس حکم مرجع اعلم رفتار کند، گفت: در صورتی که آن مجتهد غیراعلم سن تکلیف دختران را 13 سال اعلام کرده بود، دختری که 3 تا 4 سال روزه نگرفته است باید نمازها و روزههایش را جبران کند، اما کفاره ندارد. /920/ت302/ع