۰۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۱۱۱۴۰۸
حجت الاسلام ناطق نوری:

حق قرآن کریم عمل به دستورات و پرهیز از نواهی آن است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ناطق نوری با اشاره به نقش رهبر معظم انقلاب در ترویج فرهنگ قرآنی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت: متأسفانه برخی تنها احکام قرآن را گرفته و حق آن را که عمل به اوامر و نواهی آن است به جا نمی آورند.
علي اكبر ناطق نوري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری، رییس بازرسی دفتر مقام معظم رهبری، شب گذشته در مراسم احیای شب بیست‌و‌سوم در حرم مطهر رضوی با تأکید بر ضرورت همراهی قرائت و عمل به قرآن با یکدیگر اظهار داشت: متأسفانه برخی تنها احکام قرآن را گرفته و حق آن را که عمل به اوامر و نواهی آن است به جا نمی‌آورند.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه قرآن کریم گفت: به برکت جمهوری اسلامی با پیروزی انقلاب، توجه به قرآن و گرایش به قرائت و تدبر در آن بیشتر شده است.

وی افزود: در این میان نقش رهبر معظم انقلاب بسیار مهم و غیرقابل انکار است، ایشان پیش از انقلاب هم در مشهد نقش بسیار مؤثری در ترویج قرائت و فهم قرآن کریم داشته و شاگردان بسیاری در این عرصه پرورش دادند.

رییس بازرسی دفتر مقام معظم رهبری با بیان این‌که قرآن سخن‌گفتن خدا با ما و خواندن دعا، سخن گفتن ما با خدا است، تأکید کرد: آیات قرآن، عین عبارات خدا است و این‌گونه نیست که جبرئیل یا پیامبر اسلام(ص)، مفهوم و برداشتی از آیات را گرفته و ان را به مردم ابلاغ کرده باشند؛ بلکه قرآن در شب قدر یکباره و بعدها به مناسبت‌های مختلف به صورت تدریجی بر قلب پیامبر نازل شده است.

حجت الاسلام ناطق نوری یادآور شد: خواندن کلامی که عین کلام خدا است اثر معنوی چشمگیری در انسان دارد به طوری که سفارش شده است حتی حفاظ قرآن نیز آن را از روی متن کتاب قرائت کنند. نگاه به کلام خدا اثر وضعی بر انسان دارد. نفس خواندن، نگاه‌کردن و انس گرفتن با آیات الهی در انسان اثر دارد و چه بسا اگر قلب پاک باشد او را منقلب کند.

رییس اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی با بیان این‌که ترجمه قرآن لازم است؛ اما هیچ گاه قداست و اثر معنوی عین الفاظ را در تعالی روح انسان ندارد، افزود: در روایات و خود قرآن کریم به شمرده شمرده خواندن قرآن توصیه شده و حق تلاوت قرآن، ترتیل آیات آن و تامل در معانی است.

حجت الاسلام ناطق نوری گفت: امیر مؤمنان علی(ع) در واپسین لحظات خود به مسلمانان هشدار می‌دهند که مبادا دیگران در عمل به قرآن بر شما پیشی گیرند و شما تنها به قرائت ظاهر آن بسنده کنید. امام صادق(ع) نیز، تلاوت قرآن را درک مفاهیم آیات دانسته‌اند به گونه‌ای که از آیات عذاب بهراسد و از مثل های آن پند گیرد و از آیات نعمت شادمان شود./ 930/پ202/س
ارسال نظرات