۲۴ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۱۱۲۷۶۷
آیت‌الله سبحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی جامعه المصطفی:

شرط موفقیت همه جانبه طلاب شناخت حرکت‌های منطقه است / وهابیت با مسأله تکفیر آبروی اسلام را در جهان برده است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله سبحانی شرط موفقیت طلاب علوم دینی را شناخت صحیح حرکت‌های منطقه دانست و گفت: منبر و قلم طلبه‌ای اثربخش است که از حرکت‌های لیبرال، وهابیت و تصوف آگاه باشد و در منطقه خود زمان و مکان را به خوبی بشناسد.
آيت الله سبحاني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جامعةالمصطفی العالمیه با تبریک فرا رسیدن سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه بر شناخت صحیح اسلام و خودسازی طلاب ایرانی و غیرایرانی تأکید کرد.
 
وی با بیان این‌که ملت‌های منطقه پس از فروپاشی حکومت‌ها گرایش به دین پیدا کرده‌اند و منتظرند تا رهیافت طلاب علوم دینی را از اسلام به دست آوردند از طلاب غیرایرنی خواست انگیزه خود را از تحصیل علوم دین روشن کنند، اسلام ناب را بشناسند و جامعه خود را با اسلام آشنا کنند.
 
حضرت آیت‌الله سبحانی تبلیغ اسلامی که منادیان دیگر از آن دم می‌زنند را قانع‌کننده ملت‌های منطقه ندانست و تصریح کرد: طلاب اسلام واقعی را از کتاب، سنت و عقل بشناسند و بدانند که شناخت اسلام در درجه نخست از منطق اکبر شروع می‌شود.
 
وی با بیان این‌که عقاید و کلام زیربنا، عمل به احکام روبنا و زیربنا مقدم بر روبنا است، اظهار داشت: طلاب عقاید و منطق اسلام را به بهترین شکل یاد گرفته و بعد منتشر کنند و در برابر گروه عقلانی و دانشگاهی که اسلام را کنار نهاده‌اند و بدترین ضرر را به اسلام می‌زنند با منطق سخن بگویند.
 
این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم مطرح شدن کلام طلاب غیرایرانی در سطح بالا را سبب پاسخ‌گویی به مشکلات جوامع دانست و گفت: فقه اکبر تنها راه مقابله با جمعیت‌های مختلف لیبرال و غیر لیبرال است که برای اسلام مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند.
 
تبیین مسایل جدید کلامی به زبان روز و به صورت مبسوط
وی در ادامه بسیاری از مسایل کلامی مطرح شده در گذشته را کاربردی ندانست و با بیان این‌که بخش‌هایی از کتاب کشف‌المراد که اکنون خوانده می‌شود مربوط به گذشته بوده و اکنون مطرح نیست، افزود: قدیم یا حادث بودن قرآن دیگر کاربردی ندارد، امروز باید با تحکیم عقاید، مسایل روز مطرح شود.
 
حضرت آیت‌الله سبحانی بر تبیین مسایل جدید کلامی به زبان روز و به صورت مبسوط تأکید کرد و اظهار داشت: کسانی که می‌گویند همه چیز را باید از خبر و روایت به دست آورد و عقل را به کنار نهاد در اشتباه هستند و کسانی هم که معتقدند کمال حسن و قبح شرعی است، توان اثبات یک معرفت اسلامی را ندارند.
 
وی با بیان این‌که کسانی هم که تنها بر نقد تکیه می‌کنند و آن هم بر خبر واحد، راه به جایی نخواهند برد، تصریح کرد: طلاب غیرایرانی که بر شناخت اسلام واقعی از طریق اهل بیت‌(ع) مسمم هستند، بر عقل، کتاب‌الله، سنت پیامبر اکرم‌(ص) و بر اجماع مسلمانان تکیه کنند.
 
ضرورت آگاهی طلاب غیرایرانی از حرکت‌های منطقه
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روایتی از امام صادق‌(ع) بر شناخت زمان و مکان تأکید کرد و با بیان این‌که هرکس فرهنگ و مسیر حرکت‌های بشر را به خوبی بشناسد حکیم است و درد و درمان را می‌فهمد، خواستار آگاهی طلاب غیرایرانی از حرکت‌های منطقه شد.
 
وی بر شناخت صحیح حرکت‌های لیبرال، وهابیت و تصوف تأکید کرد و افزود: منبر، قلم و فعالیت طلبه‌ای مفید است که این حرکت‌ها را به خوبی بشناسد، اما اگر تنها در چارچوب مسجد کار کند و از حرکت‌هایی که در منطقه و خارج منطقه می‌گذرد آگاه نباشد، باید بداند که در راه خود موفق نخواهد بود.
 
حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که انگیزه و شناخت مسیر حرکت بشر حکمت است، ابراز داشت: شرط موفقیت طلاب شناخت حرکت‌های منطقه و خارج منطقه است و هر طلبه‌ای باید در منطقه خود زمان و مکان را بشناسد تا در ترویج و تبلیغ دین مبین اسلام موفق شود.
 
وهابیت بدترین دشمن اسلام و مسلمانان
وی همچنین با اشاره به تحرکات وهابیت در منطقه و در مسیر تشیع، این گروه متهجر را بدترین دشمن اسلام دانست و یادآور شد: اینها می‌خواهند با مسأله تکفیر اهداف خود را به پیش ببرند و برای ایمان و کفر هم ملاکت مشخص می‌کنند در حالی که ملاک ایمان و کفر دست خداوند متعال است.
 
وی با بیان این‌که وهابیت با مسأله تکفیر آبروی اسلام را در جهان برده است و صدمه‌ای که در پیشرفت اسلام به جامعه اسلامی زده است، دیگران نزده‌اند، بر شناخت صحیح منطق و کلام این گروه انحرافی از سوی طلاب علوم دینی تأکید کرد. /920/پ202/ع

ارسال نظرات