۱۴ آبان ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۴
کد خبر: ۱۱۶۲۶۲
استاد حوزه و دانشگاه:

سازمان‌های مردم نهاد اتاق‌های فکر نهادینه‌سازی دین میان نسل جوان هستند

خبرگزاری رسا ـ یک استاد حوزه و دانشگاه مشهد، سازمان ها مردم نهاد را، اتاق فکر نهادینه کردن دین برای نسل جوان دانست و تاکید کرد: در مسیر هویت بخشی به جوان هویت اسلامی بر هویت ملی تقدم دارد.
جوانان و مسجد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام صابری استاد حوزه و دانشگاه در نشست تخصصی تشکل های مردم نهاد در حاشیه نمایشگاه توانمندی های سازمان های مردم نهاد(سراج) با اشاره به اهمیت خداباوری و مسائل معنوی دربازیابی هویت جوانان اظهارداشت: از نگاه دینی، هویت ملی هویتی است که ارزشهای مذهبی در آن نهادینه شود. دینی که حتی در هنگام جنگ نیز سربازان را ملزم به رعایت منافع اجتماعی می داند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انسان کمال گرا باید خود را به بی نهایت متصل کند تا به کمال برسد، به عوامل دین گریزی اشاره کرد و افزود: تعریف خرافی، ناقص و متحجرانه ازدین دراین میان مهمترین عوامل محسوب می شوند.

وی تعارض روشهای تربیتی میان خانواده و جامعه، تعارض فرهنگ ملی و دینی و تحقیر و به رسمیت شناختن جوانان را از دیگر موجبات دین گریزی دانست و ابراز داشت: امروز مردم با شکوه ترین مجالس برای شادی یا عزاداری برگزار می کنند اما آرامش ندارند چرا که در اثر فیلم ها وسریال های نامناسب، عاطفه فرد که از شاخص های شکل گیری هویت است، آسیب دیده و حساسیت عاطفی وی نسبت به عوامل شادی و غم حقیقی تضعیف شده است.

حجت الاسلام صابری تأکید کرد: در تبین هویت ایرانی و ملی باید نقاط روشن را نشان دهیم؛ اگر کوروش تنها در همان مقطع زمانی خود شخصی بزرگ و مظهر هویت ملی بود اما اکنون و در شرایطی که فرهنگ اسلامی بر کشور حاکم است نمی توان از کسی که عقبه خدامحوری اش به زردشت بازمی گردد، تقدیر و او را به عنوان نماد هویت ملی مطرح کرد.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) در بحث هویت بخشی به جوان بر اعتماد به خدا و باور به توانمندی های فرد تأکید دارند، ادامه داد: جوان گاها آرمان ها و خوشی های خود را در تقابل با ارزش های دینی می بیند باید راهکاری دهیم که جوان هم بتواند شادی و نشاط داشته باشد و هم در چارچوب دین حرکت کند.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: از دین و ترویج آن در جامعه سخن می گوییم اما زیرساخت ها و ابزارهای لازم را مهیا نمی کنیم، به عنوان مثال در اغلب ادارات و سازمان ها محل مناسبی برای اقامه نماز وجود ندارد لذا نباید در چنین شرایطی از جوان انتظار دین داری داشت./930/پ202/ص
ارسال نظرات