۲۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۱۱۶۸۸۳
یکی از علمای نجف:

شناخت عمیق غدیر نیازمند شناخت رجعت است

خبر گزاری رسا ـ شیخ محمد سند اظهار داشت: شناخت ما از ولایت، شناختی در حد مقدمه است و آن چه در کتاب ها از معارف اهل بیت ذکر شده در حد شناخت ابتدایی است.
بازسازي واقعه غدير خم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله شیخ محمد سند از علمای نجف اشرف، در اجلاسیه سالانه غدیر که شب گذشته در سالن همایش های هتل غدیر مشهد برگزار شد، با بیان اینکه شناخت و معرفت اهل بیت(ع) در گذشته برای شناخت نقش خطیر آن ها در آینده مقدمه ساز و زمینه ساز است، گفت: این چنین نیست که امتحانات و آزمایشات الهی در این عمر 70 یا 80 ساله بشر سرآید، بلکه این امتحان و آزمایشات ادامه خواهد داشت و شناخت پیشینه اهل بیت از جمله حضرت علی (ع) مقدمه و پیش زمینه ای برای شناخت نقش آن ها در آینده است.

وی ادامه داد: آن طوری که از کلام ائمه اطهار(ع) بر می آید، شناخت ما از ولایت، شناختی در حد مقدمه است و آن چه در کتاب ها از معارف اهل بیت ذکر شده در حد شناخت ابتدایی است.

این استاد حوزه علمیه نجف با بیان این‌که امروز ما نیازمند قرائت نوینی از واقعه غدیر هستیم، سپس به مشکلات علمای شیعه در مقابله با جریان مخالف اشاره و تصریح کرد: مشکلات باعث شده است، تا علما نتوانند به این پرسش که نقش حضرت امیر(ع) در آینده بشریت چیست و همچنین نقشی که خدای متعال برای او در نظر گرفته است، بپردازند.

وی با اشاره به مطرح شدن پروژه مهدویت و ساخت چندین فیلم غربی در این زمینه به تشنگی بشر اشاره کرد و افزود: تشنگی بشر با سوسالیستی و سرمایه داری و همچنین چیزی به جز مکتب اهل بیت(ع) سیراب نمی شود.

شیخ محمد سند با اشاره به ضرورت مطرح کردن پروژه رجعت و عدم توفیق علما در پرداختن وسیع به آن به خاطر مشکلات در هزار و دویست سال گذشته، بزرگان را نسبت به ادامه تفسیر رجعت غافل توصیف کرد و گفت: رجعت شناختی بزرگ از واقعه غدیر است.

وی روایات رجعت را مهجور ارزیابی کرد و افزود: حر عاملی در کتاب «الایقاح من الرجعت» 620 روایت در خصوص رجعت ذکر می کند و با روایاتی که مجلسی در بحارالانوار آورده بعید نیست که بیش از هزار روایت در این زمینه داشته باشیم.

استاد سطح عالی حوزه علمیه نجف با انتقاد از عدم توجه به مسئله رجعت در حوزه های علمیه تشکیل کانونی برای بررسی آن را ضروری برشمرد و ابراز داشت: نخستین گام در این زمینه جمع آوری راویاتی است که در باب رجعت وارد شده است.

وی با یادآوری این که بشر به دنبال آینده نگری است و هنوز داده های رجعت را به بشر عرضه نکرده‌ایم وحشت علما از تهاجم فرهنگی نسبت به مسأله رجعت را عامل آن عنوان و تصریح کرد: اکنون بشر به رشد کافی برای فهم مسأله رجعت رسیده است‌.

این استاد حوزه علمیه متذکر شد: امروز بشریت از ارائه یک نظام عادلانه که هیچ گونه فاصله طبقاتی ایجاد نکند، عاجز است، زیرا این سیستم تنها در صورتی اجرا خواهد شد که حکومت در اختیار خاندان پیامبر باشد و جز آن ها هیچ کس قدرت و توانایی چنین کاری را نخواهد داشت.

وی با اشاره به آیه «لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون»، خاطر نشان کرد: این وعده فقط به دست حضرت مهدی(عج) نیست، بلکه این مرحله نخستین بوده و مرحله نهایی به دست خود پیامبر(ص) انجام خواهد گرفت.

شیخ سند به تبیین احادیثی پیرامون رجعت در کتب اهل سنت پیرداخت و ابراز داشت: در بیشتر کتب اهل سنت مثل ترمذی، مسلم و... رجعت با واژه هایی که آن ها متوجه نمی شوند، ذکر شده است./968/پ202/س

ارسال نظرات