۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۱۱۶۹۳۳
مدیر بنیاد فرهنگی امامت شناسی:

امامت شناسی تربیتی هنوز در محیط خانواده ها وارد نشده است

خبرگزاری رسا ـ مدیر بنیاد فرهنگی امامت اظهار داشت: امام معصوم قبل از هر چیز، مربی است و برای تربیت نفوس و تکامل انسان آمده است و مثل پدر شفیق انسان است، ولی ما نتوانسته ایم این نظریه را در محیط تربیتی خانواده وارد کنیم.
حجت الاسلام محمد تقي سبحاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد تقی سبحانی، در چهارمین اجلاسیه سالانه غدیر که شب گذشته در هتل الغدیر برگزار شد، بابیان مطلب فوق به تبیین رویکرد های متفاوت امامت شناسی پرداخت و گفت: رویکرد نخست در عرصه امامت پژوهشی امامت شناسی کلامی و دفاعی است.

وی در تبیین این رویکرد بیان کرد: علمای بزرگ از قرن دوم تا کنون در این زمینه فعالیت های بسیاری انجام داده اند و اساس این رویکرد نگاه دفاعی در مقابل مخالفان بوده است.

حجت الاسلام سبحانی با اشاره به این که این رویکرد مورد تشویق ائمه قرار گرفته است، اکتفا به حداقل ها در این رویکرد را از نقایص آن برشمرد و خاطرنشان کرد: این نگاه حداقلی این شبهه را برای برخی به وجود آورده که همه معارف اهل بیت(ع) فقط در همین بحث ها خلاصه شده است.

وی سپس به رویکرد حدیثی به امامت اشاره و بیان کرد: در این عرصه که به آن امامت شناسی تبیینی نیز می گویند باید به کتب روایی مراجعه کرد.

وی با ذکر این که در این روش به صرف دفاع از اهل بیت(ع) پرداخته نمی شود و این روش به دنبال مضمون و حقیقت معارف اهل بیت(ع) است، افزود: امامت در اندیشه اهل بیت، زمام داری دین است و از نگاه امام رضا(ع) امامت همان اصول دین است، بدین معنا که پایه و اساس پویایی دین می باشد و هم فروع ثانی دین است، به عبارتی تمام فروع دین با آن کامل می شود.

مدیر بنیاد امامت شناسی با اشاره به حدیث ثقلین گفت: ظاهر این حدیث اثبات امامت و باطنش بدین معنا است که اگر بین قرآن و امام فاصله بیافتد قرآن دیگر هدایتگر نیست.

حجت الاسلام سبحانی با بیان این مطلب که هیچ مکتبی نمی تواند بدون فلسفه تاریخ ادعای خود را به خوبی مطرح کند، ابراز داشت: باید به این که این مبحث به به صورت یک رشته علمی در نیامده انتقاد کرد زیرا عدم تبیین فلسفه تاریخ امامت سبب به وجود آمدن شبهات در زمینه امامت می شود.

وی اداره اجتماعی و سیاسی جامعه را یکی از شئون امامت برشمرد و در تببین رویکرد چهارم امامت شناسی که رویکرد سیاسی و اجتماعی است عنوان داشت: امروز در عرصه امامت شناسی در حوزه نظریات سیاسی مشکل داریم و افراد زیادی در داخل و خارج کشور در مورد امامت شناسی سیاسی، شبهات زیادی مطرح می کنند.

حجت الاسلام سبحانی با بیان این که امامت شیعه حکومت استبداد و دیکتاتوری نیست، بلکه نظریه ای بلند، پیشرفته و متعالی است، گفت: نقاط برجسته و پیشرفته بسیاری در نهج البلاغه در مورد امامت شناسی سیاسی وجود دارد که باید برای تبیین آن کارهای علمی و پژوهشی بسیاری صرف کرد.

امامت شناسی تربیتی، پنجمین رویکردی بود که مدیر بنیاد امامت شناسی به تبیین آن پرداخت و با انتقاد ازعدم تبیین این نظریه به صورت جامع و کامل ابراز داشت: امام قبل از هر چیز، مربی است و برای تربیت نفوس و تکامل انسان آمده است و مثل پدر شفیق انسان است، ولی ما نتوانسته ایم این نظریه را در محیط تربیتی خانواده وارد کنیم./968/پ202/س
ارسال نظرات