۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۲
کد خبر: ۱۲۱۲۶۷
نگاهی به فعالیت مدارس علمیه کشور(4)؛

تشریح برنامه‌های علمی و فرهنگی طلاب در 4 حوزه علمیه اهواز

خبرگزاری رسا ـ‌ مدیران مدارس علمیه ‌علی بن ابی طالب سفیران هدایت، فاطمیون، ‌آیت الله خامنه‌ای‌ و آل طیب اهواز ‌به تشریح برنامه‌های علمی و فرهنگی مدارس خود پرداختند.
مباحثه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا اهواز، مدیران مدارس علمیه آل طیب، علی بن ابی طالب سفیران هدایت، فاطمیون و آیت الله خامنه ای اهواز در گفت‌و‌گو با رسا به تشریح فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی این مدارس پرداختند.

حجت الاسلام عبدالامیر رجب پور قاسمی، مدیر مدرسه علمیه آل طیب اهواز، با اشاره به این که مدرسه علمیه آل طیب یکی از قدیمی ترین مدارس اهواز است، اظهار داشت: این حوزه در سال 1361 تأسیس شد،در حال حاضر بالغ بر 74 طلبه در پنج پایه درسی دارد، و از زمانی که این جانب به عنوان مدیریت مدرسه علمیه آل طیب اهواز منصوب شده ام، سعی کرده ایم برنامه های متنوع و گوناگونی را برای طلاب انجام دهیم.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از اقدام‌های این مدرسه در ‌سه سال اخیر پرداخت و گفت: راه اندای دوباره کتابخانه این مدرسه، افتتاح معاونت تحقیق و پژوهش، راه اندازی معاونت تهذیب و همچنین افتتاح بسیج طلاب این مدرسه، بخشی از عملکرد این مدرسه است.

این مقام مسؤول با بیان این که راه‌اندازی بسیج طلاب نقش مهمی در ارتقای روحیه بسیجی و معرفتی طلاب دارد، بیان داشت: پس از آن که راه‌اندازی بسیج طلاب در دستور کار مسؤولان مربوطه کشور قرار گرفته، مدارس علمیه سراسر استان اقدام به راه‌اندازی این مرکز کردند که مدرسه آل طیب نیز در جهت ترویج فرهنگ جهاد و شهادت واحد بسیج طلاب را راه‌اندازی و فعال کرده است.

مدیر مدرسه علمیه آل طیب اهواز در ادامه افزود: پس از رایزنی‌های انجام شده با مسؤول محترم بسیج عقیدتی سیاسی سپاه ناحیه امام علی(ع) تصویب شد که پایگاه بسیجی در این مدرسه علمیه تأسیس شود‌.

وی تفکر و روحیه بسیجی را نشأت گرفته ارزش های والای اسلامی دانست و گفت: ما برای ارتقای روحیه بسیجی و معرفتی طلاب و همچنین انجام رسالت های موظف شده به بسیج طلاب که همان اجرایی کردن رهنمود‌های مقام معظم رهبری است، این پایگاه مقاومت را تأسیس کردیم.

حجت الاسلام رجب پور قاسمی با اشاره به برنامه های جانبی انجام شده در این مدرسه، اظهار داشت: برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی برای ارتقای سطح علمی طلاب و آشنایی آنها با کتاب های مفید علمی، برگزاری اردوهای فرهنگی و تفریحی داخل و خارج از استان، دعوت از نخبگان و اساتید برجسته علمی، سیاسی و راه اندازی مسابقات ورزشی و علمی، از برنامه های جانبی‌ مدرسه علمیه آل طیب است.

استاد حوزه علمیه اهواز بیان داشت: خوشبختانه ما طلاب و اساتیدی را در اختیار داریم که همگی از طلاب و نیروهای فعال مساجد سطح شهر بوده و با حضور فعال در جامعه به ارشاد و تبلیغ دین مبین اسلام می پردازند.

وی افزود: مدرسه علمیه آل طیب اهواز خود به صورت شخصی وارد فاز اعزام مبلغ نشده؛ چرا که این کار بر عهده دیگر قسمت ها است؛ اما در مجموع طلاب ما همواره با حضور در مدارس و مساجد سطح شهر و انجام فعالیت های تبلیغی همچون برگزاری نماز جماعت و راه اندازی کلاس های پرسش و پاسخ مذهبی، جوانان را با شبهات دشمنان آشنا کرده و آنها را در برابر توطئه‌های دشمنان مصون می‌دارند.

مدیر مدرسه علمیه آل طیب اهواز در پایان سخنان خود، با بیان این که ما ساز و کار رسمی برای مقایسه سطح علمی طلاب با سایر مدارس علمیه نداریم، اظهار داشت: طلاب مدرسه علمیه آل طیب اهواز در سال گذشته با شرکت در المپیاد علمی که در سطح استان خوزستان انجام شد رتبه ارزنده و چشمگیری را به دست آوردند و این خود می تواند سطح علمی طلاب این مدرسه را با سایر طلاب مدارس علمیه دیگر نشان دهد.

سطح علمی طلاب مدرسه علمیه سفیران هدایت امام علی(ع) در حد مطلوب قرار دارد

حجت الاسلام عزیز عبیات نیز با اشاره تأسیس ‌مدرسه سفیران هدایت امام علی در سال 85‌ اظهار داشت: مدرسه علمیه علی بن ابی طالب سفیران هدایت اهواز با پیگیری های مجدانه شهید شیخ هشام صیمری و آیت الله موسوی جزایری تأسیس شد.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت امام علی بن ابی طالب اهواز  بیان داشت: جمعیت این مدرسه بالغ بر 102 نفر است که از میان این صد و دو نفر چهل نفر آنها به لباس مقدس روحانیت ملبس شدند.

حجت الاسلام عبیات به آمار تفکیکی از این مدرسه پرداخت و گفت: در پایه اول 9 طلبه، پایه دو 14، پایه سوم 19، پایه چهارم 19، پایه پنجم 16 و پایه هفتم نیز 25 طلبه وجود دارد.

مدیر مدرسه علمیه امام علی بن ابی طالب‌(ع) به ارائه برنامه های صورت گرفته در طول سال پرداخت و گفت: احیای شب های با معنویت در ماه مبارک رمضان، به طوری که طلاب از نیمه شب شرعی تا نماز صبح در برنامه های تدوین شده همچون نشست‌های تفسیر قرآن، جلسات اخلاق و مناجات با خدا شرکت می کردند.

وی سطح علمی طلاب این مدرسه را در حد مطلوبی عنوان کرد و گفت: سطح معلومات علمی طلاب این مدرسه در حد مناسبی است اما همچنان جای پیشرفت و ترقی باقی است و باید تا جایی ‌پیشرفت کنیم‌ که این مدرسه علمیه به یکی از مدارس برتر کشور تبدیل شود.

استاد حوزه علمیه اهواز در ادامه خاطرنشان کرد: این مدرسه علمیه در یکی از آزمون‌های علمی مقام دوم را به خود اختصاص داده است.

مدیر مدرسه علمیه امام علی‌(ع) به تشریح سایر برنامه ها پرداخت و گفت: اعزام طلاب به روستای شادگان برای انجام فعالیت های جهادی تبلیغی، از فعالیت های طلاب مدرسه است، این عزیزان با حضور در این مناطق به انجام فعالیت های فرهنگی ـ تبلیغی همچون برگزاری کلاس های اخلاقی و تربیتی، اقامه نماز جماعت و تبلیغ چهره به چهره پرداختند.

وی در ادامه افزود: از دیگر فعالیت های صورت گرفته می توان به برگزاری دوره های تابستانه و زمستانه در مساجد از سوی طلاب این مدرسه اشاره کرد، که طلاب با حضور در مساجد و برگزاری کلاس های مورد نظر جوانان و نوجوانان را به این مکان مقدس جذب کرده و نیروهای مؤمن و ولایی را به نظام و جامعه اسلامی تحویل می‌دهند.

حجت الاسلام عبیات در پایان سخنان خود، با ابراز تأسف نسبت به کاهش دروس اخلاقی و تربیتی در حوزه های علمیه‌ گفت: بحث تهذیب و اخلاق در مدارس و حوزه‌های علمیه ضعیف شده که علما و فضلای حوزه‌های علمیه ‌بایستی برای رفع این مشکل اقدام‌های جدی و مطلوبی را انجام دهند.

از روحانیان مستعد برای تدریس طلاب جوان تازه وارد استفاده می شود

حجت الاسلام حسن قاسمی،با بیان این که مدرسه علمیه فاطمیون اهواز از سوی آیت الله موسوی جزایری در سال 1383 افتتاح شد، اظهار داشت: هم اکنون 52 طلبه از پایه اول تا سوم در این مدرسه مشغول فعالیت علمی هستند.

 مدیر مدرسه علمیه فاطمیون اهواز تصریح کرد: این مدرسه علمیه هم اکنون مفتخر به تربیت بیست و چهار روحانی از ابتدای فعالیت است که البته ما از این افراد به عنوان اساتید طلاب جوان خود استفاده کنیم.

استاد حوزه علمیه خوزستان با اشاره به برنامه انجام شده برای ارتقای سطح علمی طلاب گفت: راه اندازی دوره های مطالعات کتب شهید مطهری با هدف تقویت روحیه مطالعه و ارتقای سطح معرفتی در طلاب، به این صورت که کلیه طلاب این مدرسه در مدت زمانی مشخص در سالن اجتماعات این مدرسه جمع شده و بر اساس برنامه ریزی های از پیش تعیین شده کتب مورد نظر را مطالعه می‌کنند.

این مقام مسؤول با اشاره به برنامه های جانبی در چند سال اخیر بیان داشت: برگزاری اردوی درون استانی در سال 86 و برگزاری اردوی زیارتی سیاحتی قم در سال 89 از برنامه های جانبی صورت گرفته در چند سال اخیر است که البته تا چند روزه آینده اردویی زیارتی به خراسان رضوی خواهیم داشت.

حجت الاسلام قاسمی به دیگر برنامه های این مدرسه اشاره و تصریح کرد‌: اجرای برنامه‌های ورزشی همچون استخر، فوتبال و دیگر برنامه‌های تفریحی به صورت هفتگی از دیگر برنامه‌های این مدرسه است.

مدیر مدرسه علمیه فاطمیون اهواز تأکید کرد: ما در برنامه‌ریزی‌های خود چشم‌اندازی را تدوین کرده ایم تا بتوانیم به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص یک طلبه موفق، جامه عمل پوشانده و بتوانیم طلبه هایی وارسته و ولایی به نظام و انقلاب اسلامی تحویل دهیم.

وی به برنامه های تدوین شده در چشم انداز این مدرسه علمیه پرداخت و گفت: در مباحث علمی و آموزشی طلاب، رویکردهایی را اتخاذ کرده ایم تا انشاءالله بتوانیم برنامه درسی طلاب را به صورت مستمر پیگیری کنیم.

حجت الاسلام قاسمی با اشاره به اجرای کلاس های اخلاقی و تربیتی در این مدرسه گفت: این مدرسه به صورت هفتگی کلاس های اخلاقی ـ تربیتی را با حضور اساتید برجسته حوزه علمیه خوزستان برگزار می کند.

مدیر مدرسه علمیه فاطمیون اهواز، اذعان داشت: طلاب این مدرسه با شرکت در مساجد و مدارس، جوانان و نوجوانان را با آموزه های ناب اسلامی آشنا کرده و به صورت منظم برای آنها کلاس های اخلاقی ـ تربیتی برگزار می کنند، که این مسأله یکی از راه کارهای جدی مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان است.

حجت الاسلام قاسمی در پایان سخنانش به رومند مطلوب برنامه های علمی و فرهنگی طلاب اشاره و ‌تأکید کرد: ما به شیوه ای عمل کرده ایم تا بتوانیم سربازانی ولایی و مخلص به نظام اسلامی تحویل دهیم و خوشبختانه طلاب این مدرسه سال گذشته با شرکت در المپیاد علمی برگزار شده از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه خوزستان رتبه های درخور و ارزنده ای به دست آوردند.

اتخاذ رویکردهای مناسب برای تربیت طلاب کارآمد از برنامه های مدرسه علمیه آیت الله خامنه ای است

همچنین حجت الاسلام علیرضا مالکی‌‌ اظهار داشت: مدرسه علمیه امام خامنه ای اهواز در سال 1389 توسط آیت الله موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان افتتاح شد.

متولی مدرسه علمیه آیت الله خامنه ای اهواز با بیان این که مدرسه علمیه آیت الله خامنه ای اهواز هم اکنون حدود 26 طلبه پایه اول دارد، گفت: این مدرسه برای ارتقای سطح علمی طلاب رویکردهای ویژه و خاصی را در نظر گرفته تا دانش‌پژوهان این مرکز در جهت خدمت به نظام مقدس به‌کارگیری و فعال شوند.

وی در ادامه با تشریح برخی از برنامه های این مدرسه ‌تصریح کرد: مراقبت ویژه از شیوه درس خواندن طلاب، بهره‌مندی از استادان مجرب و کارآمد در آموزش طلاب، تشکیل کارگروه های درسی برای ارتقای سطح علمی طلاب و استفاده از ظرفیت های علمی طلاب در مباحث پژوهشی، برخی از برنامه های مدرسه علمیه آیت الله خامنه ای است.

متولی مدرسه علمیه آیت الله خامنه ای اهواز اذعان داشت: ما در جلسات برگزار شده برنامه هایی را مطرح کرده ایم که با اجرایی کردن آنها بتوانیم مدت تحصیلی ‌طلاب را از 10 سال به 7 سال کاهش دهیم و البته این مسأله بر اساس ظرفیت های قانونی انجام می پذیرد.

حجت الاسلام مالکی بیان داشت: این مدرسه برنامه‌هایی را در نظر گرفته که طلاب پایه 6 به بالا را نیز در همین مدرسه تربیت کند و دیگر به مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز منتقل نشوند.

وی با تأکید این که یکی از مشکلات عمده طلاب حوزه علمیه خوزستان دوری از خانواده و احساس غربت است، گفت: خوشبختانه از آنجایی که طلاب این مدرسه همگی در سطح شهر ساکن هستند دیگر مسأله دوری از خانواده‌ها برای آنها مطرح نبوده اما خوب به هر حال چون طلاب ما پایه یک هستند هنوز با فضای حوزه آشنا نشده و نیاز به مدت زمان بیشتری برای عادت کردن به فضای حوزه دارند.

متولی مدرسه علمیه آیت الله خامنه ای اهواز با بیان این که انجام کارهای فرهنگی برای طلاب پایه یک ممنوع نیست، اظهار داشت: در برخی از مدارس علمیه انجام کارهای فرهنگی برای طلاب پایه یک ممنوع است که این مسأله هم به دلیل این است که یک طلبه در سال های اولیه بایستی شاکله علمی خود را بسته و آن را محکم کند؛ اما به هر حال انجام کارهای فرهنگی در مساجد در حد معقول و معمول برای طلاب این مدرسه ممنوع نمی شود.

حجت الاسلام مالکی در پایان سخنان خود، با اعلام خرسندی از اخلاق و روحیه بسیجی طلاب این مدرسه خاطرنشان کرد: خوشبختانه طلاب مدرسه علمیه آیت الله خامنه ای اهواز، بسیجیانی ولایی، انقلابی و خدمتگزار به نظام و انقلاب هستند و امیدواریم تا چند سال آینده شاهد شکوفایی این طلاب و خدمتگزاری آنها به ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشیم./9465/ز501/س
ارسال نظرات