۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۱۲۲۵۲۴
استاد حوزه علمیه:

تنگ نظران در دنیا حساب و کتاب آخرتشان سخت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: فشار قبر و گرفتاری‌های برزخ را خود انسان از این دنیا با خود می برد و باعث می شود که در قیامت دچار سوء الحساب شود.
حجت الاسلام عالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مسعود عالی، سرپرست مرکز جامع علوم اسلامی با اشاره به این که در قیامت انسانها 4 دسته می شوند ، گفت: دسته اول کسانی هستند که حساب سخت دارند. در سوره رعد آیه 21 می‌خوانیم مومنان کسانی‌اند که خشیت خدا را در دل دارند و از بد حسابرسی خدا می ترسند. منظور از بد حسابرسی کردن خدا این نیست که خدا سختگیری بی مورد انجام می‌دهد بلکه منظور با دقت و موشکافانه برخودر کردن خداست چرا که خدا با چنین افرادی با عدلش برخورد می‌کند نه با فضلش.

وی ادامه داد: در این نوع حسابرسی حتی اعمال نیک هم گاهی پوچ و توخالی دیده می‌شوند چه رسد به سیئات، مثلا نماز، نداشتن حضور قلب در نماز یک نوع توهین به خداست. امام حسین در دعای عرفه می فرمایند: خدایا رحم کن به کسی که خوبیهایش هم بدی است چه رسد به بدیهایش.

حجت الاسلام عالی بیان داشت: بر اساس روایتی، در آخرت قبل از باز کردن دفتر سیئات، دفتر حسنات فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد این دفتر با دفتر نعمات سنجیده می‌شود و گاهی نعمتها اعمال خیر را فرا می‌گیرد و شاید همه اعمال خیر برابر با یک نعمت شود.

وی با بیان این که در ادعیه آمده که خدا با فضلش با ما برخورد می‌کند افزود: اگر خدا با عدلش با انسان برخورد کند هیچ کسی نیست که طلبکار خدا شود و همه بدهکارند. البته این مسئله موجب نگرانی نیست چرا که خدا با کسی سختگیری می‌کند که در دنیا سختگیر بوده، تنگ نظر بوده اهل عفو و مدارا و سازش نبوده چه در معاملات چه در معاشرت با خانواده و اطرافیانش.

حجت الاسلام عالی افزود: فشار قبر و گرفتاری‌های برزخ را خود انسان از این دنیا با خود می برد و باعث می شود که در قیامت دچار سوء الحساب شود.

وی به کسانی اشاره کرد که حسابرسی آنها آسان است و خدا با فضلش با آنها برخورد می کند و گفت:  در آیه 237 سوره بقره ابتدا دستور به عفو و گذشت داده شده و سپس گفته شده که با فضل با دیگران برخورد کنید. خدا به انسان در قبال بخشیدن دیگران قول بخشش و عفو می دهد.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: بدی را با بدی جواب دادن طبیعی است ولی اگر خواستار فضل خدا هستید باید نشان دهید که اهل فضل با چیزی فراتر از طبیعتتان هستید ، از این رو  وقتی در برابر ظلم ببخشید چیزی فراتر از طبیعتتان انجام داده‌اید. پیامبر می فرمایند: اگر کسی از لغزش مومنی بگذرد خدا از لغزش او می‌گذرد.

وی با بیان این که منظور از ظلم در اینجا ظلمی است که در حق خود شخص شده است نه ظلمی که به دین یا جامعه شده است، گفت: از کسی که بدعتی در دین گذاشته نباید به سادگی عبور کرد.

حجت الاسلام عالی اظهار داشت: برخی بی‌حساب به بهشت می روند. آنها در دنیا از خودشان حساب کشیده‌اند و خود را با جبران خطاهایشان تطهیر کرده‌اند، به تعبیر امام کاظم(ع) دوباره از آنها حساب کتاب نمی‌شود و نیازی به مواقف صراط ندارند.

وی دسته چهارم را کسانی دانست که بی حساب به جهنم می روند و بیان داشت: صراط منتهی به بهشت است کسانی که لیاقت رفتن به بهشت را دارند در مواقف صراط، حساب و میزان دارند ولی کسانی که لیاقت بهشت رفتن را دارند اصلا در صراط قرار نمی‌گیرند و بی حساب به جهنم می روند. در واقع چینن افرادی اعمال خوبی ندارند که حساب و کتابی در کار باشد ، اعمال منفی اعمال خوبشان را حبط کرده در قرآن آمده است که کفر و شرک افراد تبهکار اعمال خوب آنها را از بین می برد. و عملی برای رسیدگی ندارند لذا مستقیم به جهنم فرستاده می شوند.

حجت الاسلام عالی گفت: احباط یعنی از بین رفتن اعمال خوب بواسطه برخی از اعمال بد مثل شرک و تکفیر یعنی پاک کردن اعمال بد با برخی از اعمال خوبمثل توبه./916/پ202/ع

ارسال نظرات